שיתוף

ארגון שהעובדים בו – או חלקם – נראים רוב הזמן עייפים, מיואשים ושחוקים, צריך לבדוק האם הסיבה לכך היא חווית עובדים שלילית הנובעת מתרבות ארגונית רעילה.

עובדים שחווית העובד שלהם היא שלילית הם עובדים פחות פרודוקטיביים, נוטים לעשות יותר טעויות ויש סיכון רב שיחפשו עבודה במקום אחר.

לכן יש חשיבות רבה לכך שמנהל משאבי האנוש יהיה עם האצבע על הדופק וינסה לזהות סוגים שונים של התנהגות רעילה בכל דרגי העובדים והמנהלים.

יתרה מכך, יש לבחון את התרבות הארגונית ולאתר את נקודות התורפה שלה, לרבות בדיקה מה בתרבות הארגונית גורם לעובדים תסכול וחוויה שלילית.

אין ספק שלעיתים קרובות יש קושי לזהות סביבת עבודה רעילה. לכן יש לחפש את הסימנום הבולטים לקיומה של סביבת עבודה רעילה.

בין הסימנים הבולטים (להיותה של סביבת העבודה רעילה) ניתן למנות בריונות של עובדים כלפי עובדים אחרים או של מנהלים כלפי עובדים, רכילות מרושעת של עובדים או מנהלים כלפי עובדים אחרים, התעלמות מעובד מסויים וכל מה שיש לו להציע ולתרום לארגון, יצירת קליקות חברתיות תוך השארת עובדים מסויימים מחוץ לקליקה, ועוד.

סוגים אלה של התנהגות רעילה פוגעים במורל של העובדים ובחוסנם הנפשי, וכתוצאה מכך במוטיבציה שלהם, ובפרודוקטיביות. כל אלה פוגעים בסופו של דבר בארגון כולו.

אחד הסימנים לכך שבארגון קיימת תרבות ארגונית רעילה הוא היעדר אמון בין העובדים למנהלים או בין עובדים לעובדים אחרים שהם עמיתיהם או שניהם.

חוסר אמון זה עלול להוביל לסוגים נוספים של התנהגות רעילה ולהשפיע לרעה על סביבת העבודה.

כך או כך, נראה שהמרכיב המרכזי ביותר בקיומה של תרבות ארגונית רעילה הוא התנהגות בריונית.

ואף על פי שהנהגות בריונית היא הגורם הבולט ביותר לקיומה של תרבות ארגונית רעילה, לעיתים קרובות קשה לזהות את הבריונות במבט על פני השטח.

בריונות במקום העבודה יכולה להתבטא בהרבה מאוד דרכים לרבות התעמרות מילולית, מניעת מידע מעובד ועד חבלה מכוונת בעבודתו.

מסקר שנערך לפני כשנתיים בקרב עובדים בארה"ב עלה, כי כ-30% מהאמריקאים הבוגרים מפעילים בריונות כלפי עמיתיהם או כלפי העובדים הכפיפים להם. עוד עלה מאותו סקר, כי כ-76.4 מיליון עובדים אמריקאים מושפעים מהתנהגות בריונית זו.

מהסקר עלה עוד, כי גם עובדים שעובדים מהבית לא מצליחים להימנע מפגיעה על ידי בריונות, ומסתבר שכ-43 אחוזים מהעובדים מביתם חשים שעמיתיהם או המנהלים שלהם נוהגים כלפיהם בבריונות.

סוג אחר של התנהגות רעילה המאפיינת תרבות ארגונית שלילית הוא כאמור יצירת הקליקות והשארת עובדים מסויימים מחוץ להן.

יצירת הקליקות הללו, תוך הטלת חרם חברתי על עובדים מסויימים, גורמת להסחת דעת מהעבודה ולהשפעות שליליות על הארגון כולו.

פרט לפגיעה בעובדים שנותרים מחוץ לשערי הקליקה, העובדה שהקליקה קיימת גורמת לכך שעובדים שכן שייכים אליה יתמקדו יותר בשילובם באותה קליקה ובשמירה על מקומם, גם על חשבון הצטיינות בתפקידם או ביצוע המשימות המוטלות עליהם בצורה נאותה.

כאשר העובדים ממוקדים יותר ביצירת קשרים חברתיים עם עמיתיהם מאשר בביצוע משימותיהם בעבודה, נוצרים חוסר פרודוקטיביות וירידה באיכות העבודה. כל אלה פוגעים בסופו של דבר בעסקי הארגון ובמוניטין שלו.

כאמור, כאשר במקום העבודה נוצרות קליקות, וחלק מהעובדים מודרים מהן, זה עלול להוביל לתחושות של בידוד וניכור בקרב העובדים שהושארו מחוץ לקבוצה.

מצב זה מוחמר עוד יותר כאשר בנוסף לקליקות יש במקום העבודה גם סביבת עבודה המאופיינת בבריונות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה