שיתוף

בכל מקום עבודה יהיו תמיד עובדים שיעלו ספקולציות לגבי עמיתים לעבודה. התופעה הזו הופכת לבעיה ברגע שהספקולציות הללו הופכות לשמועות שהולכות ומתנפחות ולא אחת גם קורה שעובדים מפיצים שקרים זה על זה, בין אם בגלל תחרות אישית, קנאה או כל סיבה שלילית אחרת.

השמועות הללו הן בגדר רכילות שיכולה להרוס קריירות ומוניטין של אנשים תמימים. במילים אחרות, רכילות יכולה להיות הרסנית וברוב המקרים היא אכן כך.

והנזק הוא לא רק לעובד עצמו שהפך לקורבן הרכילות, אלא גם לארגון כולו. גיבוש הצוות נפגע כתוצאה מכך שיש רכילות על אחד מחברי הצוות, המורל נפגע ובעקבות זאת גם הפרודוקטיביות.

לכן יש חשיבות רבה לקביעת כלל של מניעת רכילות כחלק בלתי נפרד מהעקרונות והערכים המוטמעים בתרבות הארגונית של החברה.

במילים אחרות, הכרחי לשלב בין העקרונות והערכים של התרבות הארגונית, את ההכרה שעל כל עובד מוטל להימנע ממצב של היווצרות קליקות חברתיות והתנהלות של רכילות.

ברגע שמתחילה לרוץ רכילות על עובד מסויים או עובדים מסויימים, נוצר לחץ אדיר על כל העובדים. העובדים שהם הקורבנות של הרכילות נמצאים במצב חברתי בעייתי, דבר שעלול לדכא את המוטיבציה שלהם, והעובדים שאינם קורנות ישירים של הרכילות אבל הם שייכים לקליקות ה"מוגנות", נמצאים גם הם בחרדה מתמדת ממצב בו יאבדו את מקומם החברתי בארגון.

בשני המקרים, גם במקרה של העובדים שהם קורבנות הרכילות וגם במקרה של העובדים שצופים מהצד ונמצאים בחרדה מפני מצב שבו הם עצמם יהפכו לקורבנות, נוצרת תחושת ניתוק מהארגון ואובדן תחושת המחוייבות והנאמנות.

יתרה מכך, השמועות השליליות כנגד עובדים מסויימים במסגרת הרכילות, עלולות לגרום לכך שאותם עובדים ינטשו את הארגון.

כתוצאה מכך הארגון עלול לאבד עובדים טובים, בפרט משום שבמקרים רבים הרכילות מופנית כנגד עובדים מצטיינים.

אם כן מה מנהלי משאבי אנוש צריכים לעשות כדי לעצור פרץ של רכילות: ראשית, יש לאתר את העובד שהוא מקור הרכילות ולקרוא לו לשיחת הבהרה חסרת פשרות.

אם זה לא יעזור יש לזמן אותו לשימוע לקראת פיטורים, שכן רכילות פוגעת בהתנהלות החברה כולה. במקביל, יש הכרח לעדכן ולחדד את מדיניות החברה בכל הקשור להתנגדות נחרצת לקיום רכילות.

אפשר למשל לשלוח הודעת דואר אלקטרוני בה יעודכנו העובדים כי בשל תופעת הרכילות, הארגון מחדד את המדיניות הבלתי מתפשרת, הגורסת אפס סובלנות כלפי קיום רכילות בחברה.

בנוסף להתרעות יש לקבוע סנקציות כנגד עברייני המשמעת בנושא הרכילות. את הסנקציות עליהן הוחלט יש לצרף להודעת הדואר האלקטרוני המתריעה מפני קיום רכילות בחברה.

בנוסף, כדאי וחשוב להבהיר לעובדים אילו סוגי התנהגות נכללים תחת ההגדרה של רכילות. למשל, ניתן לקבוע כלל לפיו: כל דבר שלא היה נאמר על קורבן הרכילות בנוכחותו, מהווה רכילות ויש להמנע מכך.

האיסור שארגון צריך להנהיג בנוגע לרכילות נוגע בראש ובראשונה לרשתות החברתיות. יש להבהיר לעובדים שפרסום שמועות ברשות הרבים, ובראש ובראשונה ברשתות החברתיות, מהווה לשון הרע והמפיץ עלול להיתבע על ידי מי שנפגע מכך.

במקביל, כדאי שמנהלי משאבי האנוש יבדקו את קוד ההתנהגות הדיגיטלי של הארגון ויוודאו שהוא לא מופר באמצעות רכילות מקוונת.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה