שיתוף

בשוק העבודה ארה"ב מתחילים לראות ניצנים ראשונים של מגמה לעבור לשיטה בה העובדים מקבלים את שכרם בשיטת 'תשלום שכר לפי דרישה'.

הרעיון מאחורי שיטה זו הוא לבצע אופטימיזציה של מחוברות עובדים תוך הפיכת הארגון למקום עבודה אטרקטיבי עבור העובדים.

אם כן, מהו למעשה תשלום לפי דרישה: זו שיטה שמציעה חלופה ללוחות הזמנים הרגילים של תשלום השכר לעובדים, שבארץ הם בדרך כלל הם אחת לחודש, ובארה"ב לעיתים אחת לשבוע או שבועיים.

כך או כך, בארץ העובדים רגילים להמתין עד לסוף החודש לקבלת המשכורת. ההמתנה לסוף החודש היא לפעמים מתסכלת עבור עובדים שזקוקים לכסף באופן מיידי כדי לשלם חשבונות או להתמודד עם משבר פיננסי בלתי צפוי.

בארץ יש אמנם לא מעט ארגונים שמעניקים לעובדים הלוואות בריביות נמוכות מריבית השוק, אבל אחרי הכול זו הלוואה. יש להחזיר אותה, גם אם במספר גדול של תשלומים, והיא עולה כסף (ריבית).

מנגד, שיטת תשלום השכר לפי דרישה מאפשרת לעובדים לקבל שכר עבור שעות עבודה שביצעו, בהקדם האפשרי. לדוגמה, מי שעובד ביום מסויים משמרת של 12 שעות, יוכל לקבל את תמורתה באותו יום בסוף המשמרת או למחרת.

שיטה נוספת שקיימת בארץ היא הענקת מקדמות לעובדים. אבל המקדמות אינן דומות לשיטה של תשלום שכר לפי דרישה, שכן הן ניתנות במשורה, לעיתים רחוקות, לא לכל אחד, ולא ברמה השוטפת כחלק משגרת העבודה של הארגון.

פרט לכך, המקדמות ניתנות עבור עבודה שעדיין לא בוצעה, בעוד שתשלום השכר לפי דרישה מאפשר לעובד לקבל את שכרו ק עבור עבודה שכבר בוצעה.

בעקבות העניין הגובר של ארגונים בארה"ב לגבי יישום השיטה, ומאחר שתשלום לעובדים שאינו ביום מסויים לכל עובדי החברה מטיל עול כבד מאוד של חישובים והתחשבנות של מחלקות הנהלת החשבונות ומשאבי האנוש של החברה, החלו להיראות בשוק האמריקאי מערכות טכנולוגיות שמנהלות את אופרציית התשלומים המורכבת הזאת.

מדובר בפתרונות טכנולוגים שמאפשרים לעובדים לא רק לקבל שכר בכל עת שירצו בכך, במהלך החודש, אלא אף למשוך אותו בעצמם מחשבונם בארגון.

מסקר שנערך בארה"ב בנושא התשלום לפי דרישה לעובדים עולה, כי הטבה זו מסייעת לארגונים לבדל עצמם ולגייס את הטלנטים המבוקשים, במידה שמידת האטרקטיביות של חברות שנוקטות שיטה זו הפכה לגדולה עד פי 2-2.5 עבור מועמדים.

עוד עולה מהסקר, כי בארגונים שמנהיגים שכר לפי דרישה, העובדים רגועים יותר וכתוצאה מכך אף פרודוקטיביים יותר.

העובדים שהשתתפו בסקר ציינו שפתרונות אלה של שכר לפי דרישה ישפיעו על בחירתם להישאר אצל מעסיק נוכחי או לקבל הצעה ממעסיק חדש פוטנציאלי.

מהסקר עולה עוד, כי מידת שימור העובדים בחברות שמאפשרות לעובדים לקבל שכר לפי דרישה עולה בכ-30-35 אחוזים.

מסקרים אחרים שנערכו בארה"ב עולה, כי כ-79% מהעובדים מצהירים שהידיעה שהם יכולים 'למשוך' את שכרם בכל עת שירצו תמלא תפקיד בהחלטתם להמשיך לעבוד בחברה מסוימת.

כאמור, אחד היתרונות של מערכת טכנולוגית שמנהלת את השכר לפי דרישה נעוץ בכך, שבכל פעם שעובד רוצה למשוך את שכרו בנקודה מסויימת במהלך החודש, הוא לא צריך לבקש זאת ממנהל משאבי האנוש או ממנהלו הישיר (או ממחלקת הנהלת החשבונות).

הוא יכול פשוט לגשת למערכת ו'למשוך' את הסכום שנצבר עבורו מתחילת החודש (או מהפעם האחרונה שמשך את שכרו, אם עשה זאת במהלך החודש השוטף) ועד לאותה נקודה.

חשוב להדגיש שוב, כי לא מדובר במקדמה על חשבון שכר עתידי, ואף לא במשיכת השכר שצפוי עד לסוף החודש השוטף. אלא רק במשיכת הכסף שנצבר לטובת העובד עד לאותה נקודה שבה הוא רוצה למשוך אותו מחשבונו בארגון.

פרט להשקעה של הארגון במערכת הטכנולוגית שמנהלת את השכר לפי דרישה, על הארגון להעביר לעובדים הדרכה, איך להשתמש במערכת.

אחת הנקודות החשובות שיש לשים לב אליהן בעת רכישת מערכת טכנולוגית שכזאת היא, שרוכשים אותה מספק שהמערכות שלו מתואמות עם כל דיני העבודה, ובראשם חוק השכר.

בנוסף יודגש, כי לא ניתן לחייב עובדים לשלם עמלות כלשהן עבור שימוש במערכת הטכנולוגית של תשלום שכר לפי דרישה, וגם לא ניתן לדרוש מהעובדים עמלות עבור ניהול חשבון במערכת שכזאת.

ולבסוף, הספק של המערכת שהמעסיק בוחר בו, חייב לספק לעובדים שירות קל, נגיש ופשוט לשימוש וכאמור, ללא עלות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

4 תגובות

  1. האם נבדק הנושא של ײקח את הכסף וברחײ? עובד שחושב לעזוב, יממש את השכר שמגיע לו מהמעסיק ויעזוב?

  2. ומה רע בכך שהעובד יקבל את מה שמגיע לו?

  3. איך המעסיקים מצליחים לנהל תקציב ככה? הרי יש להשאיר מדי יום רזרבה בקופה (לא סתם משלמים לספקים אחת או כמה פעמים קבועות מראש בחודש). לטעמי, דומה למצב בו בכל עת מעלים שכר לעובד המבקש בכך במקום לבנות מדיניות סדורה.

  4. זו מדיניות סדורה אם מגדירים אותה כך 🙂
    אבל ברצינות, לא ניתן להשוות להעלאת שכר, ההוצאה לא משתנה, אך הגמישות של העובד למשוך את השכר שכבר נצבר לזכותו בכל רגע היא יתרון עבור אוכלוסיות מסויימות, ואם הכלים הטכנולוגיים שקיימים היום מאפשרים זאת, אז למה לא להציע את זה לעובדים.

השאר תגובה