5 שאלות לשאול בטרם מפטרים עובד

5 שאלות לשאול בטרם מפטרים עובד

ההחלטה לפטר עובד בשל ביצועיו הכושלים אינה החלטה קלה. רב המעסיקים מעוניינים לספק לעובדים שלהם את כל האפשרויות להישאר ולהצליח. עם זאת הם לא יוכלו לטפח לנצח עובד שאינו יעיל

שיתוף

5 השאלות הבאות שעליכם לשאול את עצמיכם בטרם תגיעו להחלטה לפטר עובד, יכולות לסייע לכם מאוד בהחלטה.

1. האם העובד מבין בבירור את הציפיות שלך?

יותר מ- 50% מבעיות "משמעת" של עובדים, נובעים למעשה מקצר או אי הבנה כלשהי בין העובד למנהל. כשאתה שוקל לפטר עובד עליך להסתכל על התמונה המלאה כולה – האם הציפיות שלך ממנו הובהרו היטב? האם היה נראה לי כי הוא מבין מה עליו לעשות ומהן המשימות המוטלות עליו?! ייתכן ותגלה שמרבית מהמשימות שהטלת על העובד למעשה לא הובנו כהלכה ולכן הוא לא טיפל בהן.

2. האם ישנם חסמים ארגוניים המקשים על העובדים?

מכשולים ארגוניים יכולים להיות מדיניות מסובכת, בירוקרטיה, נהלים, פוליטיקה פנימית או מחסור קריטי במשאבים. כל אלו עשויים להקשות מאוד על העובדים ולפגוע ביעילותם. אם לדוגמה עובד ממחלקת הייצור לא סיים את הפרויקט שלו בזמן כיוון שנדרש להזמין רכיב שהבירוקרטיה של הארגון עכבה באופן משמעותי, זה בהכרח יפגע בתפקוד שלו. אם עובד היה עתיד להתקדם בתפקיד ובגלל ענייני פוליטיקה פנימית הקידום שלו נדחה, הוא עשוי להיות מתוסכל ולאבד עניין בתפקידו.
חשוב מאוד לבדוק האם עניינים אלו השפיעו על העובד ועל ביצוע תפקידו, בטרם החלטת לפטרו.

3. האם העובד זכה להכשרה?

האם העובד שלך קיבל את כלל ההכשרות והמידע שהיה דרוש לו על מנת להצליח בתפקידו? האם הוא ביקש תמיכה בפרויקט מסוים, בלימוד חומר חדש שיסייע לו ליישמו בהצלחה, ולא נענה בחיוב? מחסור בהכשרות יכול להיות הרסני כשמדובר בעובדים אשר עובדים קשה ושואפים להתקדם ולא מקבלים את הכלים המתאימים. עליך לחשוב האם הארגון שלך תמך לאורך כל הדרך בהכשרת העובד ובסיוע טכני עבורו בעת הצורך.

4. האם המוטיבציה של העובדים גבוהה?

דבר נוסף שחשוב לבחון בטרם מפטרים עובד בשל ביצועים כושלים הוא, מהי מידת המוטיבציה הכללית של העובדים בארגון. באם המוטיבציה כולה ירודה, סביר שהעובד הזה לא יהיה האחרון להפגין ביצועים כושלים, ועובדים נוספים יצטרפו אליו בהמשך. בדקו את מידת ההנעה בארגון, את תכנית התמריצים והתגמולים, את המשוב שהעובדים מקבלים והאם הם זוכים להערכה ולהוקרה על ביצועיהם הטובים. כך תוכלו להבחין האם קיימת בעיה גורפת בעניין.

5. האם העובד מסוגל או מוכן לעשות את העבודה?

קל יותר להבין עובד אשר אינו מסוגל לעשות את העבודה, מאשר עובד שלא מעוניין לבצע אותה. עובד שאינו מסוגל עקב מחסור בידע או הכשרה מתאימה, יוכל לקבל תוספת של הכשרות וקורסים על מנת להשתפר. ובנוסף, במידה והוא לא יצליח למרות ההכשרות, תוכלו להציע לו תפקיד אחר בחברה במידה ויש צורך. מנגד, עובד שאינו מעוניין לבצע את העבודה, הוא לא אחד כזה שתרצו להשאיר בחברה. כך, במידה ובדקתם את מידת ההנעה של העובדים, את אפשרויות ההכשרה שלהם, את החסמים הארגוניים ואת הבנת הציפיות מהם, וכל אלו נמצאו תקינים ובכל זאת העובד אינו מעוניין לבצע את עבודתו, הרי שלא נותרה ברירה אלא להיפרד ממנו לשלום. 

אם לאחר שעניתם על שאלות אלו עדיין קיבלתם את ההחלטה להמשיך בפיטורי העובד, עליכם לשאול את עצמכם 6 שאלות נוספות לפני שמפטרים אותו, באמצעותן תבחנו את כשירות הפיטורים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה