שיתוף

כל משרה וכל תפקיד, גם המעניינים והמלהיבים ביותר, עלולים לגרום לעובד שממלא אותם להיקלע לתחושה של שחיקה ובעקבותיה לירידה חדה במוטיבציה.

ממחקר של חברת המחקרים האמריקאית גאלופ עולה, כי כ-76% מהעובדים חווים שחיקה בעבודה לפחות מדי פעם, וכ-28% מהעובדים טוענים כי הם שחוקים לעתים קרובות מאוד – או תמיד – במקום עבודתם.

החוקרים של גאלופ מצאו, כי הסיכוי של עובדים שחווים שחיקה לעיתים קרובות, לקחת ימי מחלה ולהיעדר מהעבודה הינו גבוה בכ-63% לעומת עובדים שחשים שחיקה לעיתים רחוקות יותר.

עוד עולה מהמחקר של גאלופ, כי האופן שבו העובדים חווים את עומס העבודה שלהם הוא בעל השפעה רבה ביותר על מידת השחיקה שלהם – הרבה יותר מאשר מספר שעות העבודה שהם עובדים.

אחד הגורמים המרכזיים לשחיקה הוא תחושת סטרס בעבודה. המכון האמריקאי לסטרס דיווח לאחרונה, כי מחקרים רבים שהוא ערך מראים, כי מתח בעבודה הוא מקור הלחץ העיקרי – בפער ניכר על גורמי לחץ אחרים – עבור מבוגרים אמריקאים, וכי הוא הלך וגבר בהדרגה במהלך העשורים האחרונים.

על פי הערכות החוקרים של המכון האמריקאי לסטרס, העלייה במתח בעבודה נובעת במידה רבה ממצבים בהם העובדים מקבלים מעט שליטה אבל דורשים מהם הרבה דרישות. מצבים אלה הוכחו כקשורים לשיעור מוגבר של התקפי לב, יתר לחץ דם והפרעות אחרות.

ברבות מהערים הגדולות, הקשר בין לחץ בעבודה והתקפי לב מוכר כל כך, עד שכל שוטר (לדוגמה) שסובל מאירוע לבבי בעבודה או מחוצה לה, מניחים שיש לו פציעה הקשורה לעבודה והוא מקבל פיצוי בהתאם, לרבות במצב של התקף לב שנגרם בזמן דיג בחופשה או בעת הימורים בלאס וגאס.

למרות שהמכון מתבקש לעתים קרובות להרכיב רשימות של המקצועות הכי מלחיצים והכי פחות מלחיצים, טוענים חוקרי המכון כי לדירוגים כאלה יש חשיבות מועטה מאוד.  

יש לכך כמה סיבות אבל העיקרית שבהן היא, שמה שחשוב הוא לא התפקיד אלא ההתאמה בין האדם לסביבה. לדברי החוקרים, חלק מהעובדים משגשגים במצבי לחץ והמתחים הרבים של החיים בנתיב המהיר.

מדובר באנשים שמשגשגים כאשר הם נאלצים לבצע מספר מטלות בו זמנית ורשימת הדברים שעליהם לעשות יכולה להכריע רבים אחרים. אבל הם משגשגים רק בתנאי שהם מרגישים שהם בשליטה.

אנשים אלה יילחצו קשות מעבודה משמימה ותחושה שהם נמצאים במבוי סתום, שמהן נהנים אחרים שמתנערים מאחריות ופשוט רוצים לבצע משימה שהיא בהחלט במסגרת היכולות שלהם.

זאת ועוד, לדברי החוקרים, הלחצים אליהם נתונים עובדים בחברות שנתונים תחת לוחות זמנים צפופים או סוגים אחרים של לחץ של עובדים בערים הגדולות הם שונים בתכלית מאלה שחווים עמיתיהם באיזורים כפריים.

רמות הלחץ עשויות להשתנות במידה רבה אפילו במצבים זהים מסיבות שונות. במילים אחרות, לחץ הוא תופעה מותאמת אישית ולכן יכול להשתנות במידה רבה גם במצבים זהים הנוצרים על ידי גורמים שונים.

חומרת הלחץ בעבודה תלויה בגודל הדרישות המועלות ובתחושת השליטה של ​​הפרט, או מרחב קבלת ההחלטות שיש לו בהתמודדות איתן.

מחקרים מדעיים המבוססים על מודל זה מאשרים, כי עובדים שמבינים שהם נתונים לדרישות גבוהות מאוד אבל הם בעלי שליטה מועטה, נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

 

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה