מדיניות שכר הוגנת ושקופה

מדיניות שכר הוגנת ושקופה

מדוע עובדים חושבים שבארגון מתחרה השכר טוב יותר למרות שהוא כמעט זהה לחלוטין? מאחר ובארגון לא קיימת מדיניות שכר שקופה והוגנת

שיתוף
מודל שכר
מודל שכר

מנהלי בכירים בארגונים מתפלאים ו/או מתקשים להבין את חוסר שביעות רצונן העובדים מהשכר למרות שלדעתם השכר בארגון הוא מהטובים בענף. במקרים רבים, עובדים עוברים לחברות מתחרות המציעות פחות או יותר את אותם תנאים ואז בכלל נשאלת השאלה: מדוע הם מעדיפים לעבוד שם ולא כאן? התשובה היא פשוטה – עובדים רבים אינם מבינים את מודל השכר וההטבות שהארגון מספק, הם חושבים שעובדים אחרים בארגון או עובדים באותו תפקיד בארגונים אחרים משתכרים יותר מהם וזה יוצר חוסר סיפוק.

הדרך הנכונה להתמודד עם הסוגיה הזו היא על ידי בניית מודל שכר קבוע, הוגן, ברור, נגיש ו'שקוף'.

הוגנות
לפני שהופכים את מערכת השכר ל'שקופה', צריך לוודא שהיא הוגנת. עובדים רבים מצפים להוגנות מסוימת בכל הנוגע לשכר ותנאי העסקה ולכן חשוב להביא בחשבון ששכר הבסיס של העובד צריך להיות הוגן (בהשוואה לעמיתיו לארגון, בהשוואה לעובדים בתפקידים זהים בארגונים מתחרים וכן שהשכר יחסי למקצוע או לענף). כדי ליצור מודל שכר הוגן, הארגון צריך להגדיר תפקידים ומעמדות, כשלכל תפקיד ולכל דרג יש שכר אחיד קבוע מראש (שכר זה נקבע כאמור בהתאם למקצוע, לתפקיד, לידע, לכישורים, לניסיון, לשכר הממוצע במקצוע בענף, אסטרטגיה ארגונית שעל פיה נקבעת חשיבות התפקיד להצלחת הארגון ועוד). 

שקיפות
מטרת הארגון הינה ליצור מודל שכר הכולל בונוסים והטבות, כדי לתמרץ ולתגמל עובדים. לשם כך, העובדים צריכים להבין את המודל. לכן, צריכה להיות בכל ארגון חוברת שכר, המפרטת את הפרמטרים השונים המשפיעים על השכר. חוברת השכר צריכה להכיל את הגדרת התפקיד ואת פירוט הבונוסים, המענקים וההטבות, אליהם יוכל העובד להגיע לצד היעדים המזכים אותו בנקודות זכות.

חוברות שכר צריכות להיות נגישות לכל עובד חדש וכן הן צריכות להיות נגישות לכל עובד בארגון. מומלץ להעביר חוברות מעודכנות בקובץ בתפוצת מייל או להעלות את הגרסה העדכנית ביותר לפורטל הארגוני או לאתר החברה.

חשוב לזכור, לא רק העובדים צריכים להכיר את מודל השכר שלהם, על כל הפרמטרים המרכיבים אותו, גם המנהלים צריכים להכיר (ולהבין!) את מודל השכר של העובדים שלהם, כך שהם יוכלו להיעזר בפרמטרים הללו כדי להניע עובדים וכן כדי שלא יפגעו בסיכוייו של העובד להגיע ליעדים שלו. עובדים רבים מרגישים שהמנהלים שלהם דורשים מהם לבצע משימות 'לא מתגמלות' על חשבון הזמן שלהם להתמקד במשימות 'כן מתגמלות' וזה יוצר קונפליקטים בין העובד למנהל. כאשר המנהל מכיר היטב את מודל השכר של העובדים, ובפרט כאשר הוא היה גורם מרכזי בבניית המודל, הוא יכול להשתמש בו כדי להמריץ את העובדים לעמידה ביעדים.

הסברה
עובדים אינם מבינים את המאמצים הרבים שהארגון עושה כדי להשיג להם תנאים והטבות (רכב, פלאפון, מחשב נייד, ארוחות, ביטוחים מטיבים ועוד). עובדים רבים אינם יודעים לחשב את שווי ההטבות הניתנות להם בארגון ולכן הם נוטים לחשוב שבארגונים מתחרים משתכרים טוב יותר. על כן, במודל השכר, יש לפרט כל הטבה לגופה (להצמיד לה מחיר) וכן לחשב את מכלול ההטבות, כך שלעובד תהיה תמונה ברורה יותר לגבי תנאי השכר שלו.

הסברת מודל השכר הוא חלק קריטי מתדמית המעסיק. כדי שניתן יהיה למשוך את העובדים הטובים ביותר, לשמר ולקדם אותם בארגון, הארגון צריך להציע להם מודל שכר ברור, הוגן וכן שכר עליו העובד יכול להשפיע במהלך עבודתו.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה