לתכנן את המחר: מהו יפוי כוח מתמשך ולמה הוא חשוב

עו"ד רונן לפיד בהרצאה בכנס משאבי אנוש: "יש כיום כלי משפטי חדש בשם יפוי כוח מתמשך, שמאפשר לנו, לא רק לתכנן מה יקרה איתנו אלא גם לשלוט בגורל שלנו בשלב שבו אנחנו כבר בעצם נמצאים בנבצרות"

שיתוף

"תכנון הוא הכלי הבסיס ביותר כדי להתקדם בחיים, כך פתח עו"ד רונן לפיד את הרצאתו בכנס משאבי אנוש, בנושא: תכנון המחר: חשיבותו של מסמך ייפוי כוח מתמשך וצוואה.

עו"ד לפיד מתמחה בכל מה שקשור לתאונות עבודה, נזקי גוף, משרד הבטחון. בעבר היה עו"ד לפיד איש משרד הבטחון, קצין שלישות איש משאבי אנוש.

לדבריו, "יש כיום כלי משפטי חדש בשם יפוי כוח מתמשך, שמאפשר לנו, לא רק לתכנן מה יקרה איתנו אלא גם לשלוט בגורל שלנו בשלב שבו אנחנו כבר בעצם נמצאים בנבצרות.

"מהו יפוי כוח מתמשך: זהו כלי משפטי שקיים בשוק שנתיים. הבאנו אותו ממדינות מתקדמות והמטרה שלו היא להוות כלי ששומר על היכולת שלנו להגשים את הרצונות שלנו בצורה המדויקת ביותר, ולהשלים את השליטה שלנו  בשלבים בהם אנחנו בנבצרות.

"את מצב הנבצרות אף פעם לא ניתן לתכנן מראש, אלא אם כן אתה מתכנן מראש את יפוי הכוח המתמשך.

"זהו כלי משפטי פשוט יחסית, שמאפשר לך לשמור את הרצונות שלך ולהחליט איך יראה העתיד שלך בכל הנושאים שמאוד חשובים לחיים שלך.

"הוא נותן ביטוי לזכות שלנו על החיים שלנו גם במצב של מגבלה, בין אם היא זמנית או קבועה, ומאפשר לנו למנות ולקבוע את מי שנרצה שיטפל בנו, ובכל הדברים החשובים שלנו.

"בשנת 2035, כ-25% מאוכלוסיית מדינת ישראל עלולה להזדקק לשירותי סיעוד. כלומר, בעוד 15 שנה, כ-2.5 מיליון איש יעברו את גיל הפרישה ויחיו במדינה.

כ-43% מהמבוגרים יגיעו למצב של חוסר תפקוד זמני או קבוע. כ-70% מהמבוגרים כיום במדינת ישראל מסתייעים בילדיהם. כלומר, מיליון וחצי אזרחים מסתייעים בבן משפחה. וכ-90% מעידים על עומס כלכלי ורגשי.

"יפוי הכוח המשפטי מאפשר לך להחליט כל זמן שאתה בכשירות, איזה טיפול רפואי תרצה: בבית או במכון סיעודי, טיפול קונבנציונלי, טיפול ברופאה משלימה, האם תרצה לסייע כספית למישהו, כמה כסף יחולק ועוד.

"לדוגמה היה לי בחור (לקוח) שהיה עיוור והיה חשוב לו שאם קורה לו משהו, כלבת הנחייה שלו תחיה חיים טובים.

"כל אדם יכול לתכנן באמצעות הכלי המשפטי הזה את העתיד שלו גם במקרה שהוא עדין חי אבל הוא לא יכול לתפקד.

"ניתן, בין השאר לקבוע על מי יפול הנטל, האם אני רוצה לקבל טיפול סיעודי, באיזה מקום אני רוצה להיות, מי ינהל את העסק, מי ינהל את הנכסים.

"הכלי הזה מאפשר לבחור, ולא לחכות למקרה שכבר לא נוכל לבחור ויבחרו עבורנו מי יטפל בעסק, ממי תקבלו טיפול רפואי. בין אם מחבר ילדות, או מהילדים שלכם וכו.

"אותו דבר אמור לגבי ניהול ההון: מדובר על ניהול נכסים, וכספים חדשים שכרגע אתם לא יודעים שמגיעים לכם.

"למשל, אדם שנפגע בתאונת דרכים גם אם הוא בגיל הפרישה או נפגע ברשלנות רפואית או בכל דבר אחר, בסופו של דבר הוא אמור לקבל כמה מיליונים שהוא לא יכול להעריך אותם מראש.

"והכול תלוי ביטוח או תלוי עוול שנגרם. כל אלה צריכים לקיים אותנו גם בעת שנהיה בחוסר יכולת לתפקד.

"מה בעצם ההבדל בין צוואה לבין יפוי כוח מתמשך: צוואה זה [הנחיות לגבי מה שיקרה] אחרי שאני מת. כשאני מת, לפעמים יש צוואה, או שאין צוואה ואז זה הולך לפי חוק.

"אם אדם ערך צוואה, חוק הצוואות מוריש את כל מה שיש לו לילדים שלו. בני זוג שלא ערכו צוואה, כשאחד מהם נפטר, הילדים יזכו לחצי מהנכס אם היה נכס נדל"ן.  בן\בת הזוג יקבל\תקבל את החצי שלו.

"אם אני רוצה לעשות משהו שונה אז כדאי לעשות צוואה. אפשר לעשות צואה על נייר לאו דווקא לפי מרשם.

"כלומר זה לא חייב להיות רשום אצל רשם הצוואות, וגם לא חייב להיות בכתב, יכול להיות בעל פה. רק אם ארצה לפעול בניגוד לברירת המחדל רק אז אערוך צוואה.

"מה קורה כאשר אין יפוי כוח מתמשך: בקרות אירוע שדורש אפוטרופוס, הקרובים שלי צריכים לפנות לאפוטרופוס הכללי ולקבל מינוי לאפוטרופסות.

"מי שחווה את החוויה המאוד לא נעימה הזאת, יודע במקרה כזה אתה נמצא במקום מאוד נמוך.

"אחרי שקרה אירוע לאדם שקרוב לך מאוד. הוא נפגע, ומצב הרוח שלו לא טוב ואתה צריך לפנות לבית משפט ותקבל [מינוי לאפוטרופוס. צריך לחכות כמה חודשים ולאחר מכן חייב להעביר דיווחים כל שנה לאפוטרופוס.

"כאשר החוסה, לא בהכרח רצה שהאפוטרופוס שמינה בית המשפט יהיה אכן האפוטרופוס שלו.

"כאשר יש יפוי כוח מתמשך, אני מחליט מי יהיה האפוטרופוס. הוא נכנס לתוקף רק בקרות האירוע שהתממשותו גורמת לו להכנס לתוקף.

"במקרה כזה אני כבר לא צריך את בית המשפט, אני לא צריך לדווח, ואני יכול לעשות מגוון רחב מאד של פעולות.

"כאשר המיפה נכנס למצב של נבצרות, המיפה יכול לעשות בשמו כמעט כל דבר. יש סייגים מעטים, כמו מכירת נדל"ן או דברים בודדים אחרים.

"יפוי הכוח יופקד אצל האפוטרופוס הכללי. יש לו רישום בדומה לרישום טאבו, של יפויי כוח מתמשכים. יפוי כוח מתמשך תמיד חייב להיות רשום במרשם האפוטרופוס הכללי.

"בישראל אין עדיין בנושא הזה משום שמדובר בכלי משפטי שהוא בסך הכול בן שנתיים.

"נכון לעכשיו, בכל פסקי הדין שקיימים בתחום, כל ההתנגדויות ליפוי כוח מתמשך נדחו. רצונו של המייפה גובר על כל דבר אחר. ולכן נדרש הרישום הזה.

"בנוסף, הנבצרות יכולה להיות זמנית. בעוד חצי שנה המיפה יכול לחזור לנהל את העסק שלו ואת החיים שלו בצורה טובה יותר או פחות".  

להרחבת המידע על נושא זה לרבות איך ניתן לבצע את יפוי הכוח המתמשך ועוד, נא להכנס להרצאה המלאה בסרטון שמצורף לכתבה.

 

לקבלת מידע נוסף בנושא, ניתן לפנות לעו"ד רונן לפיד באימייל: lapidr66@gmail.com  

או בטלפון:      054-200-2215

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה