שיתוף

התאמת אישיותו של המועמד לתפקיד היא בדרך כלל חשובה לא פחות מהתאמתו של אישיות המועמד לצוות, למנהל ולארגון.

בעת גיוס עובדים, נוהגים מנהלי משאבי האנוש לבדוק את ההתאמה של אישיות המועמד לארגון, לצוות ולמנהל הישיר. אבל לא פחות חשוב מכך, הוא לבדוק את התאמתה של אישיות המועמדת לתפקיד.

יש תפקידים שאנשים בעלי אישיות מסויימת יתאימו להם יותר, ויש אנשים שהאישיות שלהם לאותו תפקיד תהיה נמוכה, גם אם יש להם אותה השכלה, אותו רקע ואותו ניסיון.

לדוגמה, תפקיד המתכנת זוכה להילה לא קטנה, בין השאר משום שהוא קשור לתחום ההייטק. אבל העבודה בפועל דורשת תשומת לב גדולה מאוד לכל פרט ופרט, סבלנות אינסופית ויכולת לבצע עבודה שהיא אולי אחד הדברים הכי רחוקים מזוהר.

לא כל עובד מתאים לסוג כזה של עבודה, גם אם הוא למד תכנות, סיים את לימודיו, והתכוון לעסוק בכך כל חייו.

התאמה לא נכונה של אישיות המועמד לתפקיד עלולה להוביל לכישלון העובד בתפקידו למרות הידע שהוא צבר באותו נושא.

רוב העובדים יצליחו יותר בתפקידים, תרבויות ארגוניות והקשרים מסוימים יותר מאשר בתפקידים, תרבויות ארגוניות והקשרים אחרים.

פסיכולוגים ארגוניים מודדים את מידת ההתאמה בין העמדות, הערכים, היכולות והנטיות של המועמד, לבין מאפייני התפקיד, דרישות התפקיד והתרבות הארגונית של הארגון.

אחת הבעיות נוסעת מכך, שגם כאשר מנהלי משאבי האנוש או מנהלי הגיוס ארגונים מעריכים את המועמד בצורה נכונה, לא מעט פעמים הם מעריכים בצורה לא נכונה את התאמת המועמד לתפקיד ולתרבות הארגונית של החברה.

זוהי אחת הסיבות לכך שכל כך הרבה ארגונים מגדירים את עצמם מכילים, מגוונים, חדשניים ופרו-חברתיים ממה שהם בפועל.

ויש לכך השפעה לא מעטה על תפיסתם של המועמדים את התפקיד והארגון. לעיתים קרובות לוקח זמן שבמהלכו העובד החדש מתנסה בפועל בתרבות הארגונית של הארגון ומבין מהו התפקיד שלשמו הוא גוייס ובמה באמת כרוך התפקיד ומה באמת נדרש ממנו.

לכן יש חשיבות רבה לכך שבמהלך הליך הגיוס, יעודדו מנהלי משאבי האנוש ומנהלי הגיוס את המועמדים לוודא שהם מבינים היטב את מהות התפקיד והתרבות הארגונית שלו לפני שהם מחליטים להצטרף אליו.

המועמד יכול להיעזר בחוכמת ההמונים ברשתות החברתיות ובאתרים דוגמת גלאסדור, אבל אין די בכך.

לכן יש חשיבות רבה מאוד לדעת לשאול את המועמדים את השאלות הנכונות ולוודא שקבלים תשובות מפורטות ככל האפשר.

בנוסף, כדאי להפגיש את המועמד עם עובדים בחברה, בעיקר העובדים בצוות שאליו הוא מיועד להשתייך, כדי לוודא שיש למועמד ולעובדים שפה משותפת, וגם כדי שהם יסבירו לו יותר לעומק על מהות התפקיד שאותו הוא מיועד לבצע.

אין ספק שפעמים רבות לא תהיה התאמה מושלמת. אלא שאין צורך לחפש התאמה מושלמת. מספיק שתהיה התאמה טובה באחוזים גבוהים.

הסבירות שההתאמה הינה טובה עולה, כאשר העובד ומנהל משאבי האנוש כאחד רואים קווי דמיון בין הפרופיל של האישי של העובד לבין הפרופיל של עובדים בעלי ביצועים גבוהים בארגון.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה