שיתוף

רהלוקיישן – מושא קנאתם של עובדים רבים שבארגון שלהם לא נהוג לשלוח עובדים לרה-לוקיישן בחו"ל – הוא משימה מורכבת ביותר עבור מחלקת משאבי האנוש של כל ארגון. אין זה פלא, אם כן, שבמודעות ה'דרושים' המיועדות לאייש משרות בתחום משאבי אנוש, פעמים רבות מבקשים הבנה, ידע וניסיון ברהלוקיישן.

אם בעבר היתה פעילות הרהלוקיישן שמורה לעובדים בחברות הייטק בלבד, הרי שבעשור האחרון הקימו יותר ויותר חברות, ביותר ויותר תחומים ומקצועות, סניפים במדינות רבות בעולם, והן נוהגות לשלוח את עובדים רבים אל מעבר לים לכמה שנים.

המצב בו אחד מבני הזוג נשלח על ידי החברה המעסיקה אותו, לעבודה בחו"ל והמשפחה כולה עוברת לגור בחו"ל למשך כמה שנים, עשוי להישמע כמו אידיליה אמיתית. אלא שהעברת העובד לחו"ל בלי שהתבצעה ההיערכות המתאימה עוד בטרם המעבר אל מדינת היעד, עלולה להתברר כמהלך בעיתי ביותר.

בני\בנות זוג נאלצים לעזוב את מקום עבודתם, הילדים צריכים להשתלב בבתי ספר חדשים, הדוברים שפה זרה ונהוגה בהם תרבות שונה, לעיתים באמצע השנה, והמשפחה צריכה להשכיר את ביתה בשלט רחוק, לתקופה של כמה שנים.

מה זה מומחה לרהלוקיישן ואילו שירותים הוא מעניק

בארה"ב, גם כאשר הרהלוקיישן הוא בתוך תחומי ארה"ב, נהוג לשכור את שירותיו של מומחה רהלוריישן. במילים אחרות, המשימה של הצבת עובד ובני משפחתו מעבר לים, לא צריכה להתבצע על ידי מנהל במחלקת משאבי אנוש, שכן הוא עצמו נמצא בארץ. במקום זאת, המשימה של האחראי במשאבי אנוש על רילוקיישן צריכה להיות איתור, מיון ובחירה של מומחי רהלוקיישן המתגוררים במדינת היעד.

תפקידו של מומחה הרהלוקיישן במדינת היעד הוא לנהל את כל הפרטים המעורבים בהעברת העובד ובני משפחתו, החל מחיפוש דירה, ניהול משא ומתן על דמי השכירות וכד' ועד מציאת בתי ספר מתאימים לילדים ולעיתים גם סיוע בקבלת רישיון עבודה עבור בן\בת הזוג של העובד.

העובדה שיש מישהו במדינת היעד שדואג לכל הפרטים הללו, מהקטן ביותר ועד הגדול ביותר, מאפשרת לעובד שהועבר או שעומד לעבור, להתמקד במשימותיו בעבודה, במקום לאבד שעות עבודה יקרות.

איך פועל הקשר עם מומחה הרהלוקיישן ברמה התכליתית

1 ראשית כדאי לאסוף המלצות על מומחי רהלוקיישן בסביבה שאליה העובד צריך לעבור. את ההמלצות ניתן למצוא ברשתות החברתיות וגם על ידי בירור עם עובדים בחברה שבעבר היו ברהלוקיישן מטעם חברות אחרות. לאחר מכן יש למיין ולסנן את מומחה הרהלוקיישן המתאים ביותר.

2 'מומחה הרהלוקיישן' הוא לעיתים קרובות, חברה שמעסיקה מגוון אנשי מקצוע. במקרים אלה, מנהל במחלקת משאבי האנוש שהרילוקיישן נמצא תחת אחריותו 'נפגש' טלפונית עם האנשים המתאימים בחברת הרהלוקיישן.

לאחר השיחה הראשונית קובע המומחה אילו אנשי מקצוע נדרשים כדי להפוך את המעבר חלק ככל האפשר. במקרים בהם מומחה הרלוקיישן הוא אדם אחד, הוא בדרך כלל עובד עם אנשי מקצוע שהם פרילנסרים.

הקריטריונים שיש להעביר למומחה הרילוקיישן

מגוון סוגי המידע שיש להעביר אל מומחה הרהלוקיישן הוא גדול ויש להיערך לכך בהתאם. תוכנית המעבר שהוא מכין משתנה על פי הקריטריונים שניתנו לו מראש:

  • גודל המשפחה (כמה נפשות).
  • לאיזה בתי ספר וגנים העובד מעוניין לשלוח את ילדי המשפחה.
  • מה מידת הקושי לקבל רישיון עבודה עבור בן\בת הזוג באותו איזור ספציפי.
  • כמה מטען המשפחה מתכננת לקחת איתה.
  • מה התקציב שלהם ואיזה תקציב החברה מוכנה להקציב עבורם בנושא שכר דירה למשל.

 לכתבה השנייה בסדרה – במעבר חד: איך הופכים את הרילוקיישן להצלחה

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה