שיתוף

הצורך של הארגונים לחסוך בעלויות ההעסקה והחיפוש המתמיד אחר טלנטים שלא תמיד ניתן להשיגם כעובדים מהמניין, הולכים יד ביד עם הצורך הגובר של עובדים, בעיקר בגילאי 21-32, בעבודה גמישה, מכל מקום ובכל עת, שרוצים להיות הבוסים של עצמם. שתי מגמות שלובות אלה, יוצרות קרקע פורייה לשגשוגה של כלכלת הפרילנס.

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי ב-2015 הגיע מספר העובדים במתכונת פרילנס בישראל לכ-388.8 אלף איש, מהם כ-248.3 אלף גברים וכ-140.5 אלף נשים. בכך למעשה הגיע שיעור הפרילנסרים בישראל מתוך כלל המועסקים (שכירים ופרילנסרים) לכ-10.9%. לשם השוואה, ב-2016 הגיע שיעור הפרילנסרים מתוך כלל השכירים בארה"ב לכ-35% וצופים שעד 2020 הוא יעבור את ה-40%.

הכנסות הפרילנסרים הבריטים: כ-120 מיליארד פאונד בשנה

בריטניה, למשל, הפכה כבר לפני כמה שנים לבירת הפרילנסרים של המערב, עם כ-1.77 מיליון עובדים המועסקים במתכונת פרילנס, נכון לנתוני 2016. זה החל במשבר הכלכלי שאילץ רבים להפוך לעצמאים משום שלא מצאו עבודה, אבל צבר תאוצה ממשית עם כניסתו של דור המילניום לשוק העבודה.

בשמונה השנים שחלפו מאז המשבר ב-2008 ועד שנת 2016 גדל שיעור הפרילנסרים בבריטניה בכ-34% והגיע לשני מיליון איש, כ-41% מהם נשים וכ-59% גברים.

מסקרים שנערכו בממלכה המאוחדת עולה, כי הפרילנסרים הבריטים אחראים להכנסות מצרפיות של קרוב לכ-120 מיליארד פאונד בשנה. מהחלוקה לפי גילאים של הפרילנסרים בבריטניה עולה, כי בשנת 2016 היו כ-12% מכלל העובדים הבריטים בגילאי 16-29 פרילנסרים, כ-20% בגילאי 30-39, כ-24% בגילאי 40-59, וכ-20% בגילאי 60 ומעלה.

מכל הנתונים הללו עולה מגמה מאוד ברורה: שוק העבודה צועד לאט אבל בטוח אל עבר הגדלת שיעורי הפרילנסרים מתוך כלל העובדים בעולם המערבי.

תובנות מנתוני ארה"ב

סקר שערכה חברת Edelman Intelligence האמריקאית עבור ענקית תיווך הפרילנסרים העולמית Upwork והתאחדות הפרילנסרים בארה"ב, חושף כמה תובנות חשובות בנושא עבודת הפרילנסרים בארה"ב. הסקר נערך בקיץ 2016 והשתתפו בו יותר מ-6000 עובדים אמריקאים מעל גיל 18 שביצעו עבודה בתשלום ב-12 החודשים שקדמו לעריכת הסקר. 2,049 ממשתתפי הסקר הם פרילנסרים ו-3,953 מהם עובדים שכירים.

מהסקר עולה, כי בשנת 2016 הגיעו ההכנסות המצרפיות של מגזר הפרילנסרים בארה"ב בכל המקצועות לכטריליון דולר.  עוד עולה, כי ב-2016 הגיע היקף שוק הפרילנסרים האמריקאי לכ-55 מיליון עובדים, שהיוו כ-35% מכוח העבודה הכולל בארה"ב. זהו גידול לעומת כ-53 מיליון פרילנסרים ב-2014.

מי רוצה להיות פרילנסר ולמה

רוב הפרילנסרים שהשתתפו בסקר דווחו, כי תיק לקוחות מגוון הינו מצב בטוח יותר מאשר מעסיק יחיד. כ-73% מהפרילנסרים שהשתתפו בסקר אמרו כי הודות להתפתחות הטכנולוגיה, קל להם יותר כיום למצוא עבודה במתכונת פרילנס, לעומת 69% שדיווחו כך ב-2014.

כמעט 80% מהפרילנסרים שהשיבו לסקר טענו שהם מעדיפים את העבודה כפרילנסרים על פני עבודה עבוד מעסיק, על אף הביטחון שבעבודת שכירים. כ-50% אמרו שלעולם לא יחזרו להעסקה כשכירים, ולא חשוב כמה ישלמו להם עבורה.

גמישות ואיזון

הפרילנסרים שהשתתפו בסקר פרטו שלוש סיבות עיקריות לכך שהם מעדיפים להיות פרילנסרים: סיבה ראשונה היא ההעדפה להיות הבוס של עצמם, הסיבה השנייה היא גמישות בלוחות זמני העבודה, והסיבה השלישית היא גמישות במיקום הפיזי של העבודה.

כ-77% מהפרילנסרים טענו שהיותם עצמאיים מאפשר להם לשמור על איזון בית עבודה. פרילנסרים שעובדים במשרה מלאה דיווחו כי הם עובדים כ-36 שעות בשבוע.

קרוב ל-60% מהפרילנסרים האמריקאים חושבים ששוק העבודה בתחום הפרילנס השתנה מאוד בחמש השנים האחרונות. כ-63% מהם אמרו כי תפיסת הפרילנס כקריירה מקבלת כיום דימוי חיובי יותר מבעבר, וכ-60% מהפרילנסרים אמרו כי מתכונת הפרילנס נתפסת כיום כדרך מכובדת לקריירה, הרבה יותר מבעבר.

דאגות עיקריות

הפרילנסרים שהשתתפו בסקר של אידלמן אינטליג'נס דיווחו, כי הדאגות העיקריות הנובעות ממתכונת העבודה שלהם הן: שישלמו להם תשלום הוגן, היעדר ראות קדימה, כלומר חוסר היכולת לצפות את היקף ההכנסה מחודש לחודש, והחשש מפני חובות.

גם תנאים סוציאליים מהווים מקור לדאגה בקרב הפרילנסרים האמריקאיים: כ-20% מהפרילנסרים שעובדים במתכונת פרילנס במשרה מלאה דווחו כי אין להם ביטוח בריאות, וכ-54% מאלה שכן רכשו ביטוחי בריאות משלמים עבורם יותר מאשר בשנה שקדמה לסקר.

כשני שליש מהפרילנסרים האמריקאים אמרו כי הם מעדיפים לשלם בעצמם עבור הטבות ותנאים סוציאליים, לעומת כ-34% שהודו, כי הם מעדיפים לקבל חבילת הטבות ממעסיק או מלקוח ולהפחית את שיעור התשלום שלהם עבורן.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה