שיתוף

העידן החדש בשוק העבודה מביא איתו שינויים מרחיקי לכת בשיטות העבודה. אחת המגמות שתופסות בשנים האחרונות תאוצה היא העבודה מרחוק, בין אם מהבית או מסניפים מרוחקים המעסיקים בין עובד אחד ל-10.

אלא שהנהלות בכירות של חברות, בעיקר של חברות גדולות, שהורגלו במשך עשרות שנים לשיטות עבודה מסויימות, דרכים למדידת ביצועים, יצירת מחוברות עובדים ועוד כהנא וכהנא הרגלים שהתבססו על פני שנים רבות, מתקשות לעכל את השינוי.

אין ספק, שככל שיותר עובדים מעדיפים לעבוד מהבית או מסניפים מרוחקים, וככל שהמגמה לעבודה מרחוק צוברת תאוצה בארה"ב כמו גם בשאר העולם, כך יותר ויותר מנהלים מבינים שבהנתן העידן החדש וכלליו המשתנים, הם צריכים למצוא דרכים חדשות להשפעה על מוטיבציה, ביצועים אישיים, קשרים בין הצוותים והתרבות הארגונית בכללותה.

60%-80% עבודה מרחוק ומחוברות העובדים עולה

בסקר שערכה חברה הסקרים גאלופ נמצא, כי עבודה שכ-60%-80% ממנה מתבצעת מרחוק, כלומר, כאשר העובדים מבצעים כ-60%-80% מעבודתם מרחוק, חלה עלייה במידת המחוברות של העובדים לארגון. עוד נמצא, כי עבודה מרחוק מתבצעת בצורה האפקטיבית ביותר כאשר יש איזון בין כמות העבודה שמתבצעת מהבית לבין כמות העבודה שמתבצעת מהמשרד.

העובדים מרחוק שהשתתפו בסקר טענו, כי הודות ליכולתם לעבוד מרחוק הם משיגים התקדמות רבה יותר במהלך יום העבודה. אחת ממסקנות הסקר היא, כי האוטונומיה והגמישות שהעובדים מרחוק נהנים מהן, יכולים להגביר את טיב הביצועים שלהם.

למה בעצם זה לא מתאים לכולם

מגמת המעבר לעבודה מרחוק לא פוסחת אמנם על אף אחד, אבל עדיין, לא כולם מעוניינים להשתלב בה. ענקים דוגמת יאהו, בסט ביי ובנק אוף אמריקה משכו אליהן הרבה מאוד תשומת לב בלתי חיובית כאשר הודיעו על החלטתם להפסיק את העבודה מרחוק או להפחיתה במידה משמעותית.

במקביל, היו בתקשורת הבינלאומית דיווחים על הודעתה של ענקית המחשוב יבמ, כי היא מבטלת את האפשרות לעבודה מרחוק של אנשי השיווק, המהנדסים, וכמה תפקידים נוספים.

מהסקר של גאלופ עולה, כי בכל אחד מהמקרים בהם חברות הביעו התנגדות למעבר לעבודה מרחוק, המנהלים הבכירים ציינו בין הסיבות להתנגדותם (לשיטת העבודה מרחוק) את הצורך בשיפור עבודת הצוות, בשיתוף פעולה ובתקשורת ישירה בין אנשים.

לשמור על קשר על משרדי החברה

אין ספק שעבודה מרחוק לא מועילה לכל חברה באשר היא, וודאי שלא לכל תפקיד. ואין ספק שהנהלות של חברות חייבות לקחת בחשבון את דרישות התפקיד. כמו כן יש לקחת בחשבון מהי כמות הזמן של עבודה מרחוק שיכולה להשפיע בצורה חיובית או שלילית על יכולתם של העובדים לבצע את עבודתם בצורה יעילה ולענות על דרישות הלקוחות.

כדי להבין את מידת היעילות ואפקטיביות הביצועים בדקה חברת הסקרים גאלופ את מידת המחוברות של העובדים את תפיסת הביצועים שלהם ואת חווית העובדים שלהם, בהתבסס על אחוז הזמן שהעובדים עובדים הרחק מעמיתיהם (ממקומות המרוחקים מהמשרדים).

הסקר של גאלופ מצא, כי העבודה מרחוק יכולה בהחלט להשפיע בצורה חיובית על מידת המחוברות של העובדים לארגון, ועל ביצועיהם. עם זאת, הסקר של גאלופ מצא, כי הישגי העובדים משתנים מתפקיד לתפקיד וכי יש אפשרות להבחין טוב יותר בהישגי העובדים ולהכיר בהם, כאשר העובדים (המרוחקים) שומרים על קשר כלשהו עם משרדי החברה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה