מערכות חשיבה והטיות שיפוט בתהליכי גיוס

מערכות חשיבה והטיות שיפוט בתהליכי גיוס

שיתוף
ענבל שטוקהיים

נכתב על ידי: ענבל שטוקהיים, מרצה בפקולטה לניהול, באוניברסיטת תל אביב

המציאות שמנהלים ומגייסים של הון אנושי מתמודדים איתה כיום משפיעה על החלטות גיוס. החלטות אלה מתנהלות בעולם מורכב, רווי מידע וטכנולוגיה מתקדמת, עולם דינמי שנמצא בתנועה מתמדת ודורש מאתנו להחליט יותר החלטות, ברמה מורכבות גבוהה ובמהירות גדולה יותר מאי פעם בעבר.

עולם קבלת ההחלטות רלוונטי לכולנו. מי מאתנו אינו\אינה מקבל\ת החלטות פעמים רבות ביום? לכן, רבים מאתנו מתבססים על ניסיוננו האישי ומסתמכים על האופן שבו קיבלנו החלטות בעבר כדי להחליט שוב. אבל, כאשר אנו מקבלים החלטות אנו נעים לעיתים קרובות על המתח שבין הרציונלי לאמוציונלי. על הרצף שבין הרושם הראשוני הכללי לבין הפרטים הקטנים. כל אלה משפיעים על תהליך ההחלטה.


עוד בנושא זה תוכלו לשמוע בכנס הגיוס שיתקיים ב-21 באוקטובר בכפר המכביה


היישום בתהליכי גיוס הוא מיידי משום שבעת גיוס מועמד אנו רואים לנגד עינינו את הנתונים היבשים כמו שנות ניסיון השכלה וכו' מחד, וכן מתרשמים מהאישיות של המועמד מאידך. האם המועמד עונה על כל הקריטריונים שהצבנו לעצמנו? אם כן, מדוע בעצם אנו מעדיפים מועמד אחר על פניו. מהי 'תחושת הבטן' שלנו לגביו, כיצד אנחנו מגבשים רושם ראשוני וממה הוא מושפע, האם מועמד שהגיע לקראת סוף יום הראיונות עשוי לקבל נקודת פתיחה קצת פחות טובה מזה שהגיע ראשון בתור, האם עייפות או רעב של המראיין עשויים להשפיע, וכיצד.

בהרצאה בכנס הגיוס שיתקיים ב-21 באוקטובר בכפר המכביה, אעסוק בתהליכי קבלת החלטות, אסביר את ההקשר באמצעות תיאוריית שתי המערכות ואתן דוגמאות רבות לאופן שבו אנו מושפעים מהקונטקסט, מרושם ראשוני, מהשוואות בין מועמדים מהמיקום של המועמד בתוך סט המועמדים, אפילו מהשעה ביום בה ראיינו אותו.

לדוגמה, אסביר כיצד משפיעים עוגנים על תהליכי קבלת החלטות, אזכיר אפקטים נוספים כמו אפקט המשיכה ואפקט הפשרה, אפקט הראשוניות והאחרוניות, ונצביע על עוד הטיות והיוריסיקות (כללי אצבע) שכולנו "חוטאים בהם" לעיתים קרובות.

את ההרצאה אבסס בין היתר גם על מאמרים פורצי דרך מהעולם האקדמי בהם הדגימו החוקרים כיצד אפקטים כאלה יכולים לקבוע את עתידה של ההחלטה – במקרה שלנו – עתידו של המועמד.

כדי להגביר את האפקטיביות של המידע הזה, אסיים בהקניה של כלים ושיטות שבאמצעותם ניתן להגביר את המודעות לאפקטים שאזכיר, אסביר כיצד ניתן  להתגבר עליהם בעת הצורך או לעשות בהם שימוש מושכל.

בהרצאה ישולבו דוגמאות רבות מניסיוני האישי מזה למעלה משני עשורים כמנהלת, מנחה ויועצת למנהלים ולהנהלות בארגונים שונים כגון חברות הזנק, לחברות בינוניות וחברות גדולות, במגזרים שונים כגון בתעשייה, בהייטק ובמגזר הציבורי.

תוכלו לפגוש את ענבל שטוקהיים ולשמוע עוד על נושא הרצאתה בכנס הגיוס שיתקיים ב-21 באוקטובר בכפר המכביה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה