שיתוף

בעת גיוס עובד חדש יש תמיד שיקולים לכאן ולכאן כאשר מנסים לקבוע מה עדיף: לגייס עובד בעל ניסיון ולשלם לו שכר יותר גבוה הודות לניסיונו, או לגייס עובד חסר ניסיון – או בעל ניסיון מועט – ולהכשיר אותו בתוך החברה בהתאם לצרכים הספציפיים שלה.

ברקע צריך לזכור, כי מועמד מאוד מנוסה מגיע גם עם הרגלים מסויימים ושיטות עבודה שהוא הורגל בהם, בעוד שלעובד חדש חסר ניסיון ניתן להקנות את הרגלי העבודה ושיטות העבודה המתאימים במדוייק לחברה ולמנהל הישיר. כלומר, החברה יכולה לעצב אותו בדמותה.

אחד השיקולים שחשוב לקחת בחשבון הוא המרקם האנושי במחלקה, ובפרט בצוות, שאליהם מיועד העובד להצטרף.

אם מדובר במחלקה ובצוות שהעובדים בהם מאוד מנוסים, בכירים ובעלי רמה מקצועית גבוהה, הרי שלמועמד חסר ניסיון יהיה קשה מאוד להשתלב בכך.

מנגד, אם יש בצוות עובדים שמעוניינים להוות מנטורים ונרתמים לסייע לעובד החדש בהדרכה בצעדיו הראשונים, יתכן שניתן לצרף לצוות כזה עובד חסר ניסיון או בעל ניסיון מועט.

מקרה נוסף שבו ניתן – ובמקרים מסויימים עדיף – לגייס עובד חסר ניסיון או בעל ניסיון מועט ביותר, הוא המקרה שבו הצוות כולו הוא חסר ניסיון או שיש לו מעט מאוד ניסיון.

שיקול מסוג אחר הוא המהירות הנדרשת לכניסה לתפקיד. אם הארגון מחפש עובד שישתלב במהירות, בפרט אם העובד החדש אמור להצטרף לצוות שעובד על פרויקט מסויים שלוחות הזמנים בו צפופים, ואין כמעט זמן להכשיר אותו, הרי שיש צורך בעובד מנוסה שישתלב בטווח זמן מיידי ויסייע לצוות הקיים שאליו הוא מצטרף, לצבור תאוצה בפרוייקט.

בנוסף, כאשר מחליטים לגייס מועמד בעל ניסיון, יש אפשרות לבדוק את ההיסטוריה שלו בחברות הקודמות בהן הוא עבד. זה מידע שלא קיים על עובד חסר ניסיון.

בין היתרונות שיש לגיוס עובדים בעלי ניסיון בענף הרלוונטי ניתן למנות את ההבנה המעמיקה של תחום הפעילות של החברה. כלומר, למועמדים בעלי ניסיון יש רמת ההבנה מסוימת לגבי מה החברה עושה.

פרט לכך, עובדים מנוסים כבר עברו כמה הכשרות בארגונים אחרים, וצברו ידע ומיומנויות רלוונטיים שניתן ליישם אותם בארגון שאליו מצרפים אותם.

לכן, כאמור, הם יכולים להשתלב במהירות ולהתחיל לתרום לחברה מהר יותר ביחס לעובד חדש שזקוק להכשרה מעמיקה.

למעשה, גם עובד שמגיע עם ניסיון בענף אחר לחלוטין מביא איתו כישורים ומיומנויות שהם לאו דווקא במקצוע ובתפקיד הספציפי שלשמו גוייס, כמו למשל ניסיון בכל הקשור לעמידה בלוחות זמנים, יכולת עמידה ביעדים, ניסיון בעבודת צוות ועוד.

מנגד, ניסיון רב לא הופך את בעליו באופן אוטומטי למוכשר יותר בטווח הארוך. כלומר, ניסיון הוא לא תמיד שווה ערך ליכולת למידה מהירה.

למעשה, לפעמים הוא דווקא בעל ערך נמוך יותר לעומת יכולות אחרות כמו היכולת ללמוד מהר מאוד דברים חדשים, יכולות בתחום החדשנות והיוזמה האישית וכד'.

חסרון אחר של עובדים בעלי ניסיון רב טמון, כאמור, בעובדה שלפעמים הם מגיעים עם הרגלים גרועים. יתכן שהרגלים אלה הועילו להם מאוד בתפקידים קודמים, אבל בארגון שמגייס אותם הודות לניסיונם, ההרגלים הללו עלולים להזיק יותר מאשר להועיל.

בין היתרונות של גיוס עובדים חסרי ניסיון לחלוטין או בעלי ניסיון מועט ביותר ניתן למנות את העובדה שהעובד מגיע ללא שום הרגלים, והארגון (או המנהל הישיר) יכול, כאמור, "לעצב" אותו בדמותו, ועל פי ההעדפות שלו. לכן, יתכן שיהיה קל יותר להקנות לעובדים חסרי הניסיון את ההרגלים הרצויים במקום העבודה החדש.

בין החסרונות של עובדים חסרי ניסיון יש למנות את העובדה שכל הידע שלהם (או רובו) בתפקיד שאליו הם מיועדים, נובע מההכשרה שהם קיבלו בארגון עצמו. כלומר אין להם ניסיון מעשי או שיש להם מעט מדי ניסיון מעשי.

בנוסף, לעובד חסר ניסיון לוקח בדרך כלל זמן להסתגל להרגלי עבודה מקובלים, לדעת איך לפתור בעיות בעצמו, ולצבור מספיק בטחון כדי לנקוט יוזמות עצמאיות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה