שיתוף

למעסיק יש את הזכות לצפות מעובדיו לבצע את המשימות המוטלות עליהם או לעבוד במשמרות אליהן שובצו.

כאשר עובד נוטש באמצע משמרת או לא מגיע אליה, או שמחליט לא לבצע את המשימות המוטלות עליו ניתן לעיתים לראות בכך נטישת מקום העבודה (תחת תנאים מסוימים).

יחסי העבודה עלולים להסתיים בכל רגע על ידי העובדים, עם או בלי הודעה מוקדמת, מכל סיבה שהיא או ללא כל סיבה.

אם בארגון מועסקים עובדים המתגוררים מעבר לים, הרי שההגדרה של נטישת העבודה משתנה על פי דיני העבודה הנהוגים באותה מדינה.

בעקרון, אם העובד לא מגיע לעבודה ולא יוצר קשר עם המעסיק כדי להודיע מהי הסיבה להיעדרותו, במשך שלושה ימים רצופים, סביר להניח שהוא עזב. ולמרות זאת, המעסיק חייב להיות מאוד זהיר בנקיטת צעדים.

זאת, אף על פי שהזמן שבו העובד נעדר והמעסיק אינו יודע האם העובד מתכוון לחזור –  או האם הוא בחופשת מחלה ואינו יכול להודיע על כך, או שהוא פשוט עזב – יוצר עיכוב בעייתי בעבודה, ושיבוש עסקי משמעותי לרבות עיכוב בלוחות הזמנים שמקום העבודה נדרש לעמוד בהם.

למרות שזה מהווה דאגה לגיטימית למעסיקים, חשוב לנהוג בזהירות ולפנות לייעוץ משפטי. בנוסף, חשוב לשקול את התרבות הארגונית ואת חזון הארגון וערכיו. במילים אחרות, יש כאן הזדמנות מצוינת להוכיח לעובדים שאכפת לכם מהם.

כך או כך, לאחר כמה ימי היעדרות, אך טבעי הוא שהמעסיק בשלב זה כבר ממש כועס. אבל חשוב מאוד לא לפעול מתוך כעס אלא לעשות את כל הבירורים המשפטיים ואם ניתן, גם להיעזר ביועץ משפטי.

בדרך כלל, במקרים ברורים יותר, כאשר העובדים נוקטים התנהגות לא הולמת בזדון, או באלימות, או גונבים, מחבלים בציוד של הארגון וכדומה, ניתן להגיש נגדם תביעה בבית הדין לעבודה (ומעבר לכך) ובנסיבות מסויימות אף לפטרם.

אלא שהמקרה של עובד שנעלם ללא רשות והימים עוברים ולא שומעים ממנו, הוא יותר מורכב. המעסיק נדרש בדרך כלל על ידי בתי הדין לעבודה (אם כי לא תמיד ותוך תלות בנסיבות) לוודא (ולעיתים אף להוכיח) שההיעדרות אכן יכולה להיחשב לנטישה.

כדאי – לפני שנוקטים צעד בלתי הפיך כלשהו – לשוחח עם המנהל הישיר של העובד הנעדר כדי לקבל יותר מידע לגבי ההתרחשויות שקרו עם אותו עובד בתקופה שקדמה להיעדרותו.

האם הוא נתקל ביחס לא הגון מצד עמיתיו, האם הציקו לו, האם הוא דיבר על שחיקה או אמר דברים שיכולים להתפרש כשחיקה, האם הוא נתקל בהפרעות תפעוליות כלשהן וחש מתוסכל מכך שלא מקשיבים לו, או שלא מתקנים את ההפרעות התפעוליות וכדומה.

בכל מקרה, גם אם מגלים שלא היתה שום סיבה נראית לעין להחלטתו של העובד להיעדר, וגם אם לאחר בדיקה התברר שהוא לא חולה ולא נמצא בסיטואציה שמונעת מממנו להגיע לעבודה, והוא בכל זאת לא מגיע, או שאולי מגיע אבל לא מבצע את המוטל עליו, חשוב מאוד להיזהר שלא לנקוט בצעדים משמעתיים כלשהם לפני שפונים ליעוץ משפטי ומקבלים יעוץ לגבי מה המעסיק יכול לעשות במסגרת דיני העבודה. כלומר באופן חוקי.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה