שיתוף

שימור עובדים בזמנים מאתגרים לארגון – או במילים אחרות, הימנעות מפיטורי עובדים בתקופות בהן הארגון נמצא בקשיים כלכליים – הוא צעד רב עוצמה שיכול לחזק מאוד את אמון העובדים בהנהלה ואת הנאמנות שלהם לארגון.

עובדים מעריכים ארגונים שנותנים עדיפות גבוהה לרווחתם של העובדים ולביטחון התעסוקתי שלהם.

זה מטפח תחושת נאמנות, מסירות ומחויבות בקרב העובדים, מה שיכול להוביל להגברת הפרודוקטיביות ולקשר חזק יותר בין העובדים לחברה.

בנוסף, שימור העובדים בתקופות של קשיים כלכליים לארגון והימנעות מפיטורים, מאפשר לארגון לשמר את הידע, המיומנויות והמומחיות יקרי הערך, שהם קריטיים לפעילות החברה בטווח הארוך, בפרט כאשר היא בקשיים כלכליים.

גלי פיטורים עלולים לגרום לאובדן משמעותי של ידע ארגוני ולשיבוש זרימת העבודה. שימור עובדים מנוסים מבטיח המשכיות בפעילות ומקטין מאוד את הצורך בהסבה נרחבת או גיוס עובדים מחליפים בעתיד.

זאת ועוד, לפיטורים עלולה להיות השפעה שלילית על המוניטין של החברה, גם בהיבט של העובדים בארגון עצמו וגם בהיבט החיצוני של מועמדים פוטנציאלים.

בהיבט של פנים הארגון, פיטורים יוצרים אווירה של אי ודאות, פחד וירידה במורל בקרב העובדים שנותרו.

בהיבט החיצוני, פרסום שלילי סביב פיטורים עלול לפגוע במותג המעסיק של החברה ולהפוך אותה לפחות אטרקטיבית עבור מועמדים פוטנציאליים, כמו גם עבור לקוחות ושותפים עסקיים.

נקודה נוספת היא העלויות הכרוכות בפיטורים. בעקרון, פיטורי עובדים נועדו להפחית עלויות בטווח הקצר.

אבל בדרך כלל, גם הליך הפיטורים כרוך בעלויות משמעותיות, לרבות פיצויי הפיטורים (בחברות בהן יש צורך להשלים את סכום הפיצויים לסכום שצבור בקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים של העובד), ולפעמים מתווספות לכך גם עלויות משפטיות.

בטווח הארוך יתווספו גם עלויות גיוס מחדש וקליטת עובדים חדשים לארגון. לכן, שימור עבדים קיימים והכשרתם כדי שיקחו על עצמם משימות מורכבות יותר, יכולים להיות פתרון משתלם יותר בטווח הארוך.

היבט נוסף של שימור עובדים למרות תקופת אי הוודאות או הקשיים הכלכליים שהארגון נתון בהם, הוא מורל העובדים והפרודוקטיביות שלהם.

לפיטורי עובדים עלולה להיות השפעה מזיקה על המורל והפרודוקטיביות של העובדים שנותרים. חרדה, אי ודאות ותחושת אשמה עלולים להוביל לירידה במוטיבציה, לעלייה ברמות הלחץ ולירידה בביצועים הכוללים.

מנגד, שמירה על כוח עבודה יציב בזמנים קשים, מסייעת בשמירה על מורל העובדים ושמירה על פרודוקטיביות, דבר שהינו חיוני להצלחת החברה.

זאת ועוד, דווקא בתקופות בהן הארגון נמצא בקשיים כלכליים, עליו לחשוב על צמיחה והתאוששות כדי לחזור למסלול.

שימור העובדים וההימנעות מפיטוריהם ממצבים את החברה היטב לקראת צמיחה עתידית והתאוששות מהירה יותר.

חברות שמצליחות לשמר את הטלנטים והעובדים המיומנים שלהם, זוכות ליתרון משמעותי בכל הקשור לניצול הזדמנויות חדשות, להסתגלות מהירה לשינויים בשוק, ולשמירה על היתרון התחרותי שלהן.

הידע והניסיון של העובדים הקיימים יכולים לתרום משמעותית להצלחת החברה בטווח הארוך.

בשורה התחתונה, יש לראות בפיטורים כמוצא אחרון ולא כאמצעי ברירת מחדל לצמצום עלויות, גם כאשר החברה נמצאת בקשיים כלכליים ועסקיים.

בפרספקטיבה ארוכת טווח, השקעה בשימור ופיתוח עובדים יכולה לתרום ליכולת ההישרדות של החברה ולהצלחתה.

שימור מאגר הכישרונות של החברה עשוי לאפשר לה להתאושש במהירות מהמצב אליו נקלעה, למקם את עצמה לקראת צמיחה עתידית ולהבטיח הצלחה ארוכת טווח.

אין ספק שכל מצב של קשיים כלכליים דורש מהנהלת הארגון שיקול דעת זהיר ויש מקרים בהם אין ברירה ונדרשות החלטות קשות בנוגע לפיטורי עובדים.

אבל בחינת אסטרטגיות חלופיות לפיטורים, לרבות צמצום שעות עבודה, הוצאת עובדים לחופשות מרוכזות, יישום צעדים לחיסכון עלויות בארגון שאינן עלויות שכר וכדומה, עשויה לסייע לשיפור מצב החברה גם בלי לנקוט בגל פיטורים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה