כל היתרונות בגישה החיובית

כל היתרונות בגישה החיובית

קת'י סאבו, סמנכ"לית Toronto Western Hospital, מציעה תרבות ארגונית אופטימית בה מושם דגש על מה כן עובד וצריך לשמר במקום על מה שלא עובד וצריך לתקן

שיתוף
תרבות ארגונית

תרבות ארגונית

קת'י סאבו: המודל שאנחנו בחרנו ליישם נקרא appreciative inquiry. זה בעצם מודל שמושתת על הערכה. זה מודל שמאפשר לנו לעבוד כצוות מתוך רצון לשתף ולצמוח יחד. סביב הרעיון הזה אנחנו מנהלים דיאלוגים במטרה לראות איך אפשר להפוך את הארגון לטוב יותר ובפרט למקום עבודה טוב יותר. בניגוד לארגונים אחרים בהם פורומים כאלה מתמקדים בשאלות כמו מה לא עובד? מדוע זה לא עובד? מי אשם בכך? מה צריך לתקן וכיצד? אצלנו הדגש העיקרי הוא על מה כן עובד? מה כן עושה לנו טוב? מה מעורר השראה? מה היינו רוצים שיקרה?

מתוך הדיאלוג החופשי שנוצר בין חברי ההנהלה, בין המנהלים ובין העובדים, בעצם מתקבלת תמונה רחבה של העתיד הרצוי ומשם אנו גוזרים תכניות שיסיעו לנו להגיע לשם כמה שיותר מהר.

המטרה היא להיות כל הזמן מרוכז בהיבט החיובי: בתוצאות החיוביות שנראות בשטח, בצואות החיוביות המיוחלות, במקורות ההשראה שלנו… ההתמקדות בהיבט החיובי מאפשר לנו לבנות ולהוציא לפועל תכניות חיוביות.

כיצד מטמיעים כזה מודל בארגון?
זה תהליך ארוך ומורכב. מה שחשוב זה לא כיצד מטמיעים אותו בארגון אלא האם הארגון מוכן והאם הוא מחויב לכזה מהלך. תרבות ארגונית המבוססת של ערכים חיוביים ועל השראה היא לא עוד פאזה שמנסים בארגון לכמה זמן ואז עוברים לנסות שיטה אחרת. זה תהליך שדורש המון מחויבות מצד ההנהלה ומצד המנהלים בדרג הביניים והעובדים עצמם. החברים בארגון צריכים ללמוד לפעול באווירה הזו, לחשוב בצורה אחרת, להסתכל על המציאות מנקודת מבט שונה, להבין אותה במונחים שונים. לוקח זמן להסתגל ולהפנים שיטת עבודה מסוג זה והיא אפקטיבית רק כשאנשים מאמצים אותה מתוך מחויבות ואמונה בחוזקות שלה ומתרגלים אותה ביום יום לאורך זמן.

האם ניתן לראות תוצאות והאם יש למודל הזה תוצאות מדידות?
כן. יש תוצאות מדהימות על פני השטח. יש כמובן הרבה יותר פתיחות ושיתוף בין המנהלים והעובדים, יש אוירה הרבה יותר תומכת ואופטימית. ניתן למדוד את התוצאות על פי שני אינדיקטורים מרכזיים: הערכת עובדים שם אנחנו רואים מגמה ברורה של עליה במגויסות העובדים ומשוב החולים שם אנחנו רואים גם כן עליה חדה בשביעות רצונם מהצוות. שקלול התוצאות משני המקורות הללו מראה לנו שהמודל הזה עובד. אנחנו לומדים שהמנהלים והמטופלים רואים, כל אחד מזווית הראיה שלו, את התמורות החיוביות שחלות על העובדים – שהם הרבה יותר מחויבים למקום ואחד כלפי השני, הרבה יותר אופטימיים, משתפים, מסייעים ויוזמים מהלכים לטווח הארוך.

*מתוך ראיון וידאו לאתר משאבי אנוש HR Reporter

תרבות ארגונית יהיה אחד מנושאי הליבה בכנס אסטרטגיות משאבי אנוש 2012 – ההרשמה בעיצומה!  

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה