שיתוף

אחרי העיריות והקניונים הגיע תורם של מקומות העבודה: בין כל ירידי הדוכנים הנערכים במגוון רחב של מתחמים בארץ, בולטים ירידי הדוכנים במקומות העבודה. ירידים אלה הולכים וצוברים פופולריות רבה בקרב יותר ויותר ארגונים ותחומי עיסוק. מירידי אמנים עד ירידי מזון, מירידי תכשיטים עד ירידי בריאות. כולם כבר שם, והעובדים מרוויחים.

רוב ירידי הדוכנים נערכים על ידי מפיקי ירידים, שמארגנים את כל האופרציה ודואגים לכל הפרטים. מפיקוח על הספקים, דרך הקפדה על נראות היריד, ועד אחרון הפרטים הקשורים להוזלת המוצרים עבור העובדים, אחריות על המוצרים ומקוריותם, ביטוח ועוד. עם מזמיני הירידים נמנים ארגונים מכל קשת התחומים והעיסוקים, בהם חברות הייטק, חברות ביטוח, בנקים, מפעלי ייצור ועוד.

"חברות הייטק מזמינות הרבה מאוד ירידי דוכנים", אומרת דליה לב, מפיקת ירידי דוכנים, בשיחה עם HRus. "המוצרים המבוקשים ביותר בירידי הדוכנים הנערכים בחברות הייטק, הם מכשירים ואביזרים המתאימים לאנשים שאוהבים טכנולוגיה.

"מגזר חברות נוסף שהמאופיין בביקוש רב לירידי דוכנים הוא חברות הביטוח. הם מזמינים בדרך כלל ירידי דוכנים מכל הסוגים, עם העדפה לדוכני מזון. פעמים רבות הם מזמינים שילוב של ירידי אוכל עם ירידי בריאות, שהוא מאוד מוצלח".

עוד במגזר הפיננסי: "גם בנקים מזמינים ירידי דוכנים הנערכים במתחמים שלהם. בבנקים מעדיפים ירידי מוצרים לבית, כולל כלי בית, תמונות, אביזרי דקורציה לבית, קרמיקה, מצעים וכו".

ארגונים נוספים שיש בהם ביקוש גבוה לירידי דוכנים הם מפעלי ייצור. "במפעלים יש יותר דרישה למצעים, כלי בית. בגדים, צעצועים, תכשיטים במחירים נוחים יותר, כמו למשל מבצעים של שלושה או ארבעה תכשיטים במאה שקלים, ועוד", אומרת לב.

מגזר מסוג אחר שנוהג להזמין ירידי דוכנים לעובדים הם משרדי הממשלה. "במשרדי ממשלה יש העדפה למצעים, תכשיטים וכלי בית", אומרת לב.

מהו למעשה תפקידו של מפיק הירידים?

"ראשית, המפיק חוסך למנהל משאבי האנוש הרבה זמן וכאבי ראש. כשהיריד נערך על ידי המפיק, הארגון מקבל הכול בחינם, ואין צורך להשקיע זמן בארגון היריד. שנית, פרט לבחירת ההתאמה הטובה ביותר של הספקים לעובדים, תפקיד המפיק הוא לדאוג שהיריד ייראה יפה, אסתטי ונקי. לדוגמה, אני תמיד מביאה איתי מפות שמכסות את השולחנות כולל רגלי השולחן. המפות יוצרות מראה אסתטי ואחיד, שהוא גם מזמין יותר. ברגע שכל ספק מביא איתו מפה משלו, ולעיתים רואים את רגלי השולחן, היריד נראה פחות אסתטי ולכן פחות מזמין.

"בנוסף לכך, תפקידו של המפיק לדאוג לזמינות הספקים, כדי לא להיקלע למצב בו ספקים לא מגיעים. נכון שלפעמים קורות תקלות וספק לא מגיע. אבל אני משקיעה את מירב המאמצים כדי שיגיעו כל הספקים שהתחייבתי להביא. במקרים בהם יש תקלה אני מחויבת להביא ספק חלופי.

"ותקלות קורות לפעמים. לדוגמה, ספק סופגניות שהיה אמור להגיע בחנוכה לא הצליח להגיע בגלל תקלה ברכב. מנהלת משאבי האנוש התקשרה אלי כדי שאמצא חלופה. למנהלת משאבי האנוש עצמה אין תמיד אפשרות למצוא חלופה מיידית. יתרון נוסף בארגון היריד על ידי מפיק הוא ביטוח היריד, המגן על הספקים והארגון כאחת".

מהם ירידי קונספט?

"ראשית, יש ירידי עונות. אלו הם ירידים שהנושא שלהם הוא עונת השנה הרלוונטית. יריד חורף, למשל, נערך בחורף (או לקראת החורף. תלוי בסוג המוצרים הנמכרים בו) וכולל דוכנים למכירת חליטות תה, קומקומים, צעיפים, כפפות, מעילי חורף, כובעי חורף לילדים ולמבוגרים, ציוד טרמי, כוסות טרמיות, קוסמטיקה שמתאימה לעונה, מוצרי קוסמטיקה רפואית למניעת יובש העור האופייני לחורף, ועוד.

"ביריד קיץ, לעומת זאת, נמכרים יותר בגדי ים, בגדי ספורט נעלי ספורט, מתנפחים לילדים (למשל גלגלי ים), משקפי צלילה, סנפירים וציוד לים. סוג אחר של ירידי קונספט הוא יריד 'ולנטיין דיי' בחורף, או 'יום האהבה' בקיץ. ביריד כזה נמכרים סוגים רבים של שוקולד, פרחים, סופגניות מיוחדות. פרלינים. ליקרים וכד'.

"ביריד שערכתי בנושא יום האישה, קיבלה כל עובדת מתנה, שכללה דוגמיות מחברות קוסמטיקה, מי פנים מייקאפ וכו. היריד כלל מוצרים שהתמקדו בנשים בלבד, כמו למשל תכשיטים לנשים, בשמים לנשים, מוצרי קוסמטיקה לנשים, מוצרי הלבשה לנשים וכד".

האם את מפיקה ירידים שנערכים בו-זמנית?

"לא. אין שני ירידים (או יותר) שנערכים בו זמנית. אני מארגנת רק יריד אחד בלבד בכל פעם, ונמצאת ביריד במהלך כל היום. מי שמארגן ירידי דוכנים לעובדים חייב להיות נוכח במקום כדי לדאוג לכל פרט קטן, כדי שהכול ילך כמתוכנן, וכדי לפתור בעיות אם הן צצות. אי אפשר לנהל יריד בשלט רחוק.

"הנוכחות שלי נועדה בעיקר לוודא שהכול הולך חלק ושאין תקלות, ואם יש אז לטפל בהן. לפעמים אני גם מעמידה דוכן משלי למכירת תכשיטים. במקרים נדירים בהם אין לי אפשרות להגיע בעצמי, אני שולחת מישהו מטעמי. במהלך היריד המארגן חייב לוודא שדוכנים לא עומדים במקומות בהם הם חוסמים מעברים או מפריעים, או באופן שאינו בטיחותי בדרך זו או אחרת. כמו כן עליו לוודא שכל הדוכנים נראים טוב, ויפה ואסתטי, באופן שמזמין את הלקוחות.

"וכמובן, לוודא שכל הדוכנים מציעים מחירים אטרקטיביים. במקרים בהם בעלי דוכנים מציעים מחירים שאינם אטרקטיביים, אני מפסיקה לעבוד עם הספק. ולצערי כבר קרו מקרים כאלה".

במה כרוכה הפקת יריד דוכנים?

"הפקת ירידי דוכנים זו תורה שלמה. לא פעם ולא פעמיים אני מלמדת את הספקים איך מוכרים במתכונת הספציפית הזאת של יריד דוכנים. מכירה בדוכנים דורשת שיטת שיווק אחרת מזו שנהוגה בחנויות. בעד שבדוכן יש מעין אווירת קניות, וחווית הקנייה תלויה במצב הרוח של הקונה, בחנויות הלקוח מגיע לאחר שבדק במה מקומות. כלומר הוא קונה רק לאחר בדיקה.

"יתרה מכך, בדוכנים יש מוצרים פופולרים שהם מעין גימיק. מדובר במוצרים שהם לאו דווקא מוצרים חיוניים. העובדים קונים בשיטת 'נדלקת קנית'. פרט לכך, בדוכנים יש אפשרות להדגמה, דבר שבחנויות בדרך כלל לא קיים. לכן, מוכר בדוכן צריך לדעת ליצור התלהבות מהמוצר. הוא לא יכול להיות פסיבי כמו מוכר בחנות. הוא חייב להיות אקטיבי. לדעת את כל הפרטים על המוצר, להסביר ללקוח ולהיות איתו בשיח לכל אורך חווית הקנייה".

ממה חשוב להימנע במהלך מכירה בדוכן?

"חשוב מאוד לא לפתח סנטימנטים למוצר. יש תכשיטנים או אמנים אחרים, שמפתחים סנטימנטים למוצר. התוצאה היא תמחור לא אפקטיבי. היתה לדוגמה, אמנית שיצרה חנוכייה מאוד יפה. היא עבדה עליה מאוד קשה ופיתחה סנטימנטים לחנוכייה. כתוצאה מכך היא תמחרה אותה במחיר גבוה מדי. התפקיד שלי כמפיקה הוא לדאוג שזה לא יקרה. ואכן קרה יותר מפעם אחת שהתמחור היה נראה לי גבוה מדי וביקשתי מהמוכרים שיורידו את המחיר לרמה ריאלית.

"דבר נוסף שחשוב להימנע ממנו הוא העמסת יתר על הדוכן. המוכרים מגיעים עם הרבה מאוד מוצרים והאינסטינקט הראשוני שלהם הוא להציג כמה שיותר מוצרים על הדוכן. הבעיה היא, שכשיש עודף מוצרים, אף מוצר לא מקבל את ההבלטה הראויה. התוצאה היא שמרוב מוצרים לא רואים כלום. עודף של מוצרים מבלבל את הלקוח והוא לא יקנה. צריך לדעת איך להציג את המוצרים על הדוכן.

"נושא נוסף הוא המראה החיצוני. חשוב להקפיד שהמוכרים יגיעו מגולחים ולבושים בצורה מכבדת. כשהמוכר מגיע לבוש ברישול, לא מגולח ולא אסתטי, לא נעים לגשת אליו. אני מעירה למוכרים על כך, משום שהופעה לא ראויה עלולה למנוע מהם למכור, או לכל הפחות להוריד משמעותית את היקפי המכירות שלהם.

"פרט חשוב אחר הוא למכור מוצרים מקוריים ולא חיקויים. אני בשום אופן לא מאפשרת שזה יקרה. מה גם שזה לא חוקי. הבדיקה אם המוצר הוא מקורי או לא מתבצעת על ידי בדיקת הברקוד. כמו כן, אני לא מאפשרת למכור בירידי הדוכנים שאני מפיקה, מוצרי יוקרה בעלי שם לא מוכר, משום שיש סיכון שמוצר כזה יתקלקל במהירות או כלל לא יעבוד. לכן, כל ספק נבדק לפני שאני מקבלת אותו למכירה בירידי הדוכנים".

לכתבה הראשונה בסדרה

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה