השטחים האפורים של ניהול משאבי אנוש

השטחים האפורים של ניהול משאבי אנוש

ספר חדש בנושא ניהול הון אנושי מתעדת לתת כלים לקבלת החלטות נכונות במקרים בהם אין הבחנה ברורה בין נכון-ללא-נכון

שיתוף
ספר ניהול משאבי אנוש
ספר ניהול משאבי אנוש

ספר חדש בשם No Right Answers רואה אור בימים אלו. הספר נכתב על ידי סוניל רנג'אן (Sunil Ranjhan), מנהל משאבי אנוש בחברת סלולר יפנית. מטרת הספר הינה לתת מענה לקהילת ה-HR, בבואם לחפש אחר תשובות נכונות בתחומים 'אפורים' בהם אין תשובות נכונות מובהקות.

התיאוריה עליה מבוסס הספר היא שניהול משאבי אנוש הוא תחום דינאמי אשר מאופיין על ידי אינטראקציות בין אנשים. היות שהגורם האנושי הוא שמניע את העשייה המקצועית, והוא איננו עובד על פי דפוסים צפויים מראש, ואדם אחד לעולם לא ינהג בדיוק באותו אופן כמו אדם אחר גם בסיטואציות שנראות לכאורה זהות – אין מערכת חוקים סטנדרטית ולכן אין הגדרה חד משמעית של מה נכון ומה לא נכון. זו כאמור נקודת היסוד. הספר, המתבסס על נקודת מוצא זו, מיועד להקנות למנהלי משאבי אנוש כלים ותובנות כדי לפעול בדרך הנכונה ב'שטחים האפורים'.

הספר למעשה מלווה את מנהלי משאבי אנוש בתהליך קבלת החלטות תוך התייחסות לדוגמאות קונקרטיות משגרת העבודה היום יומית. כך מוקדש פרק שלם להתלבטות בין גיוס מועמד צעיר, רענן ומלא התלהבות לבין אדם בוגר, בשל ובעל ניסיון בתחום. הפרק נקרא: שחור או אפור – התלבטות בין רוח צעירה ורעננה לבין ניסיון קונקרטי. בעוד הוויכוח המתנהל במסדרונות הארגון הוא בין היתרונות של קבוצה זו לשנייה, רנג'אן מציע למנהל משאבי אנוש לא להתרכז בדיון אלא במועמדים! לבחון כל אחד בפני עצמו תוך התייחסות לתפקיד ולאופי הארגון.

רנג'אן: "יכול להגיע לתפקיד אדם בוגר שאין לו הרבה ניסיון מקצועי קונקרטי בתפקיד אולם מקורות החיים שלו ניתן ללמוד שהוא התנדב בקונגו ובמסגרת זו הוא תפקד תחת לחץ וסייע לאוכלוסיה האזרחית בתקופות קשות. זה נתון חדש ומעניין שלא מופיע בקריטריונים ה'היבשים' של התפקיד. זה אמנם ניסיון לא רלוונטי לתפקיד מבחינה מקצועית אבל יכול להיות שאותו מועמד – כאדם – מביא אתו יתרונות שיכולים לעצב את התפקיד והוא יהיה מסוגל להגיע להישגים מדהימים בגלל יכולות אלו, שכלל לא היו ברשימת הקריטריונים לתפקיד. החוכמה היא לא להיצמד לשאלות וקטגוריות קבועות מראש אלא לפגוש את המועמד, לקיים אתו אינטראקציה חד-פעמית ושונה, ובסופה לקבל החלטה על סמך המידע והתחושות שנתקבלו. אי אפשר להגיע לאינטראקציות הללו מוכנים מראש עם שאלות וקריטריונים מוכנים מראש כי אי אפשר להיערך למפגש חד פעמי עם גורם אנושי. האינטראקציה היא דינאמית מידי וצריך לדעת לפעול בתוכה ולקבל במסגרתה את ההחלטות הנכונות."

לסיכום, בעידן ה-Analytics, הטמפלטים (פורמטים) והשאיפה להגיע לדיוק מקסימלי, קם לו רנג'אן ומצהיר שאין תשובות נכונות ובוודאי שאין תשובות מדויקות כאשר מדובר על ניהול הון אנושי. יש דרכים נכונות לפעול בתוך ה'שטחים האפורים' והדרכים הללו מפורטות ומומחשות בספר No Right Answers.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה