שיתוף

שיפור התוצאות העסקיות של הארגון דורש מכל ארגון להעצים את עובדיו בביצוע המשימות המוטלות עליהם, ולא להסתפק רק בהטבות.

העצמת עובדים מאפשרת לשפר את מידת המחוברות של העובדים לארגון, נוטעת בעובדים מוטיבציה, מעודדת אותם ליזום, לייצר חדשנות ולהעלות את הארגון על מסלול של התקדמות מואצת.

משמעות המושג העצמת עובדים היא הענקת רשות לעובדים לנקוט פעולות לטובת מטרות הארגון ולקבל החלטות באופן עצמאי.

לשם כך יש ליצור אווירה של נתינת אמון בעובד. אווירה כאת תבטיח שדרך ביצוע המשימות של העובד תעלה בקנה אחד עם יעדי החברה.

כאמור, העצמת עובדים הינה חשובה לצמיחתו העסקית של הארגון. צמיחה אמיתית של ארגון לא יכולה לנבוע מהעבודה הקשה והמסירות של ההנהלה בלבד.

צמיחה אמיתית של ארגון היא תוצאה של שיתוף פעולה של כלל העובדים למען אותן מטרות ויעדים.

אם כן, איך מעצימים עובדים בפועל: ראשית, כדי ליישם את העצמת העובדים יש לשלב אותה כחלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית, ולוודא שהעובדים מודעים לכך.

שנית, יש לוודא שיש אמון רב של המנהלים בעובדים ושל העובדים במנהלים, ושיש תקשורת ברורה בין כולם.

הנקודה השלישית היא קיום האצלת סמכויות, שמטרתה היא לגרום לעובדים לצמוח ולפתח את היכולות ותחומי האחריות שלהם.

הנקודה החשובה כאן היא שהאצלת הסמכויות לא נועדה להיות מכשיר שמאפשר להקל על עבודת המנהל, אלא להוות מסלול המראה של העובדים.

בנוסף, יש להציב ציפיות ברורות. לשם כך יש להגדיר את הגבולות שבתוכם העובדים חופשיים לפעול באופן עצמאי.

הגדרת ציפיות ברורות, בלי להגרר למיקרו-ניהול, מאפשרת לעובדים לקבל החלטות שיהיו מתואמות עם יעדי החברה.

במסגרת הענקת עצמאות לעובדים יש לאפשר להם לקבל אוטונומיה על ביצוע המשימות המוטלות עליהם.

בתוך כך יש לקבל את העובדה שכדי להשיג את היעד, העובד משתמש באמצעים ובשיטות אחרות מאלו שהמנהל היה מעדיף להשתמש בהם.

יש בכך ויתור על שליטה מצד המנהל, הימנעות לחלוטין ממיקרו ניהול וקבלת העובדה שהדרך או השיטה של המנהל אינה הדרך או השיטה היחידה, או אף הטובה ביותר, כדי להשלים פרויקט.

בנוסף לכל אלה חשוב לספק לעובדים את כל המשאבים הנחוצים להם לצורך ביצוע המשימות שלהם.

הרעיון הוא להמנע ממצב שבו, ברגע שמתחילים ליישם שיטות העצמת עובדים, המנהל מצפה שכל בעיותיו יפתרו כבמטה קסם, בלי שום התערבות מצידו.

ההתערבות צריכה להיות בדרך של הצעת כלים ומשאבים לעובדים ואפשרות של העובד להתייעץ לגבי הרעיונות שלו.

במקביל, על המנהלים לספק לעובדים משוב בונה ולא ביקורתי או מבטל. על המנהל להיות מאוד מודע לגבי המשוב שהוא מספק ואופן העברתו.

בנוסף, על המשוב להיות מאוד ספציפי. אין די בכך שהמנהל אומר לעובד שהוא עשה עבודה טובה. עליו לספק לו כיוון לגבי איך עליו להתקדם עם הפרויקט.

במילים אחרות, אחד העקרונות הבסיסיים של העצמת העובדים היא כאשר המנהל משמש כמנטור לעובדים ולא כמי שמנחית עליהם הוראות והחיות מפורטות מדי.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה