שיתוף

כמעט מחצית מהמשרות בעולם יעברו בעוד שלוש שנים לידי הרובוטים. מדובר בכ-97 מיליון תפקידים שיווצרו עבור הרובוטים וייגזלו מעובדים אנושיים, כך עולה מדו"ח של הפורום הכלכלי העולמי (WEF) שפורסם לפני קצת יותר מחצי שנה.

אם ממצאי הדו"ח נכונים, הי שזהו מצב שיש להתמודד איתו תוך הרבה מאוד תכנון וחזון. הפגיעה הקשה ביותר צפויה להיות בעובדים שכיום עובדים בתפקידים שדורשים בעיקר כוח פיזי של ידיים עובדות, ובתפקידים שהינם חוזרים על עצמם ברוטינה קבועה. תפקידים אלה צפויים להיות מוחלפים כמעט במלואם על ידי הרובוטים.

לאחרונה נדונה ברחבה סוגיית המחסור בעובדים בנמל התעופה בן גוריון. ככל הנראה, בתוך כמה שנים, רובוטים – המשולבים בבינה מלאכותית שיודעת לזהות שפת גוף "להריח" חומרי נפץ מכל הסוגים – יוכלו לבדוק את כל המזוודות ואת כל הנכנסים למטוסים, במהירות ששום בודק אנושי – גם המהיר והזריז ביותר – לא יכול להשתוות לה.

הרובוטים גם יוכלו לאתר טוב יותר כל סוג של חומר נפץ, אם יהיה ניסיון להכניסו למטוס, ויעמיסו ויפרקו את המזוודות במטוסים, במהירות שאינה מוכרת כיום.

במסעדות, רובוטים ימלצרו, יושיבו אנשים ליד השולחנות, ויביאו להם את ההזמנה במהירות ותוך דיוק מקסימלי.  

בנמלי הים, הרובוטים ינהלו את כניסתן ויציאתן של הספינות לנמל וממנו, את פריקת המכולות ואת העברת הסחורה מהספינה אל השינוע תוך טיפול בכל נושאי המכס וכל סוגי הבירוקרטיה הנדרשים.

גם בתחומים אחרים הרובוטים יחליפו עובדים אנושיים בתפקידי רבים שכיום מתבצעים על ידיד עובדים אנושיים.

למשל, משרות פקידות או משרות אדמיניסטרטיביות בדרג נמוך ומשרות של עיבוד נתונים, צפויות לעבור לידי הרובוטים עד שנת 2025.

זוהי כנראה אחת הסיבות המרכזיות לכך שעובדים אינם מעוניינים לחזור אל מקומות עבודה מסויימים, רק כדי לאבד אותם בתוך שנים ספורות.

כך או כך, מחברי הדו"ח של הפורום הכלכלי העולמי מציינים, כי התפתחויות אלה עלולות להחריף את אי השוויון במקומות העבודה.

משבר הקורונה לא יצר את הבעיה אבל הוא בפירוש הביא לזירוז של ההתקדמות לעבר האוטומציה בתעשיות רבות.

מבחינת הארגון, שילוב רובוטים, בפרט כאלה שמשולבת בהם בינה מלאכותית, במגזרי הייצור והשירותים, מאפשר קיצוץ משמעותי בעלויות (לאחר שיכוסו עלויות רכישת הרובוטים) ומסייע לאמץ דרכי עבודה חדשות.

בעוד שחלק מהמומחים מודאגים מכך שעובדים רבים ישארו ללא עבודה, יש מומחים אחרים שטוענים שלמצב זה יש השפעה מיידית על היווצרות משרות ותפקידים חדשים שאינם יכולים להתבצע על ידי רובוטים.

במילים אחרות, לטענת אותם מומחים, כניסת הרובוטים תיצור הרבה יותר הזדמנויות לעובדים אנושיים, לעסוק בתפקידים שיעניינו אותם הרבה יותר ויתאימו להעדפות האישיות שלהם.

על פי תאוריה זו, אובדן של כ-75 מיליון מקומות עבודה בעקבות כניסת האוטומציה, יביא איתו יצירה של כ-130 מיליון מקומות עבודה אחרים לבני אדם.

מהדו"ח עולה, כי כשליש מהתפקידים הקיימים כיום במקומות עבודה ושנבחנו על ידי מחברי הדו"ח, יעברו לידי הרובוטים. שאר התפקידים עדיין נשלטים, מפוקחים ומבוצעים על ידי בני אדם.

לדברי מחברי הדו"ח, מגמה זו תשתנה במהלך שלוש השנים הקרובות ועומס העבודה יתחלק באופן שווה בין רובוטים לבני אדם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה