שיתוף

במחקר אקדמי שנערך לפני כ-20 שנה בנושא ניהול משאבי אנוש ציינו החוקרים, כי הם זיהו שתי גישות עיקריות בקרב שיטות הניהול של מנהלי משאבי האנוש.

גישה אחת התמקדה בדאגה הארגונית לקשר שבין ניהול המשאב האנושי לבין הביצועים, בעוד שהגישה השנייה נקטה בשיטות של ביקורת.

החוקרים מצאו כי מנהלי משאבי אנוש שנקטו בשתי גישות אלה, לא ייחסו (באותה עת) מספיק חשיבות לתגובות העובדים לשיטות ניהול המשאב האנושי.

החוקרים הציגו ראיות המצביעות על כך שעמדות העובדים והתנהגותם היו במוקד מערכת היחסים בין מנהלי משאבי האנוש לבין העובדים וביצועיהם, וכי פרקטיקות מסוימות שנקטו מנהלי משאבי האנוש באותה עת, היו קשורות לשביעות רצון גבוהה יותר של העובדים לגבי העבודה והחיים האישיים.

עם זאת, ציינו החוקרים באותה עת, כי שביעות רצון העובדים מעבודתם, קשורה גם לשוויון הזדמנויות, לשיטות ניהול שהן ידידותיות לחיי המשפחה של העובדים וגישות (מצד הארגון) של מאבק בהטרדת העובדים.

כ-17 שנה לאחר מכן, במחקר שנערך בשנת 2019 נבחן הקשר בין הזהות התעסוקתית של מנהלי משאבי האנוש בנוגע לשיטות ניהול ביצועים המיועדות להישגים גבוהים, לבין שחיקה של מנהלי משאבי האנוש.

החוקרים הציגו מודל תיאורטי, המצליב בין מידת ההזדהות של מנהל משאבי האנוש עם תפקידו, מול מידת הסטרס שהוא חווה בעבודה.

המחקר בחן את הסוגייה האם רמת הזדהות נמוכה יחסית של מנהל משאבי האנוש עם תפקידו, קשורה לרמה גבוהה יותר של שחיקה, והאם שיטות ניהול משאבי אנוש בעלות ביצועים גבוהים (של מנהלי משאבי האנוש) ממתנות את הקשר הזה.

החוקרים בחנו גם את התוצאות של מחקר חתך שנערך במחוז קוויבק שבקנדה. הנתונים התקבלו מ-314 מנהלים שמנהלים את משאבי האנוש (בדרגים שונים) ב-56 ארגונים.

לדברי החוקרים, התוצאות מצביעות על קשר משמעותי שקיים בין רמה נמוכה של כמה קריטריונים של הזדהות מנהל משאבי האנוש עם תפקידו, לבין רמת השחיקה של אותו מנהל משאבי אנוש, בפרט בכל הקשור לדרישות העבודה והכרה במאמציו והישגיו.

החוקרים הסיקו עוד, כי רמת הביצועים של מנהלי משאבי האנוש לא מפחיתה את הקשר בין ההזדהות התעסוקתית של מנהלי משאבי האנוש לבין שחיקתם.

שנה לאחר מכן פרצה מגיפת הקורונה, ששינתה לתמיד את תחום ניהול משאבי האנוש.

סקר שנערך ב-2021 בארה"ב ובדק 1,000 מקבלי החלטות בתחום משאבי אנוש מצא, כי כ-98% ממנהלי משאבי האנוש טוענים כי תקופת משבר הקורונה שינתה את תפקידם.

כ-70% ממנהלי משאבי האנוש שהשתתפו בסקר אמרו כי תקופה זו היתה אחת התקופות המאתגרות ביותר בקריירה שלהם.

ממרץ 2020, נרתמו כל צוותי משאבי האנוש בכל העולם והפכו לגורם המפתח שאפשר לארגונים לעבור לעבודה מרחוק.

בעת ובעונה אחת הוטלה על מנהלי משאבי האנוש המשימה לפטר עשרות מיליוני עובדים, ולאחר מכן לנסות להעסיק אותם בחזרה, וכל זאת, במהלך משבר בריאות כלל עולמי.

מנהלי משאבי האנוש נאלצו בבת אחת לנסח כל סוג של עדכון עסקי, לסרוק הודעות מעובדים ולשלוח אליהם הודעות, ולעתים קרובות נשאו בנטל המשוב השלילי של עובדים מתוסכלים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה