שיתוף

פיטורי עובד או עובדת מסיבה של גיל, לפני שהם מגיעים לגיל הפרישה, הם בגדר אפליה פסולה. אותו דבר אמור לגבי פסילת מועמד בגלל גילו.

למרות זאת, שוב ושוב רואים מעסיקים שמפטרים עובדים בגלל גילם, או שמלכתחילה פוסלים מועמדים בגלל גילם.

במקרים רבים נאמר לעובד שפוטר (או למועמד שלא התקבל לעבודה) כי הסיבה היא אחרת, אבל בלא מעט מקרים מצליחים העובדים והמועמדים להוכיח כי הסיבה האמיתית לפיטורים או אי הקבלה לעבודה, היא למעשה הגיל.

המציאות נכון לעכשיו היא, שמועמדים בגילאי 45 ומעלה (ולא מעט פעמים גם מועמדים שגילם 40 ומעלה) מתקשים יותר ויותר להתקבל למשרות, ולא רק כאשר מדובר במשרות שהן זוטרות או בדרגי ביניים.

המעסיקים אמנם מתלוננים חדשות לבקרים על מחסור משווע בעובדים בעלי מיומנויות, אבל דווקא אלו שהם בעלי מיומנויות, והתמקצעו מאוד בתחומי העיסוק שלהם במהלך – 20 פלוס – שנות עבודתם במקצוע, דווקא הם בדרך כלל הראשונים ליפול  בסינון.

כאשר מדובר במועמדים מבוגרים השייכים לאוכלוסיות מגוונות, מציאת מקום עבודה הופכת למטלה כמעט חסרת סיכוי.

ממחקר בינלאומי שנערך עבור עמותה בוושינגטון שעוסקת בהכשרת עובדים והשמתם עולה, כי כ-63% מבין מחפשי העבודה המבוגרים נותרים מובטלים במשך יותר משנה, לעומת כ-36% מבין מחפשי העבודה בגילאי 18-34 שנותרים מובטלים במשך יותר משנה. המחקר סקר כ-3,800 מועסקים ומובטלים וכ-1,404 מנהלי גיוס.

מהמחקר הבינלאומי עולה, כי אנשים בני 45 ומעלה שנמצאים באמצע הקריירה שלהם ומסיבות כלשהן נאלצים לחפש מקום עבודה חדש, מהווים אחוז גבוה באופן עקבי מתוך כלל האנשים שהיו מובטלים במשך תקופה ארוכה – בחלק מהמדינות בארה"ב.

מהמחקר עולה עוד, כי בספרד, אנשים בקבוצת אוכלוסייה זו (של בני 45 ומעלה) נשארים מובטלים בממוצע במשך 25 שבועות.

בקנדה ובארה"ב מדובר על היותם מובטלים בממוצע במשך 27 שבועות, כלומר, כמעט שבעה חודשים. עוד עולה מהמחקר, כי מחפשי עבודה מבוגרים נוטים להיות מובטלים במשך יותר משנה.

המשתתפים במחקר כללו מחפשי עבודה (מבוגרים וצעירים, שהיו מובטלים, או מועסקים פחות מ-30 שעות שבועיות, או מטפלים שחיפשו עבודה במשרה מלאה), אנשים שמעוניינים להחליף עבודה (אנשים באמצע הקריירה שלהם, שהועסקו במשרות זוטרות או בדרגי ביניים, שהחליפו בהצלחה מקצוע בשלוש השנים האחרונות), ומנהלי גיוס (אלה שגייסו מועמדים למשרות זוטרות או לדרגי ביניים לפחות שלוש פעמים בשנה האחרונה וגייסו 'מחליף קריירה' בשלוש השנים האחרונות).

הדעה הרווחת היא, שלעובדים מבוגרים יש הרבה יותר ניסיון בעבודה מאשר לעובדים צעירים. עם זאת, במחקר ספציפי זה, רק כ-18% ממנהלי הגיוס הסכימו לקביעה זו.

כ-58 אחוזים ממנהלי הגיוס שהשתתפו במחקר דירגו את המועמדים בגילאי 35-44 כבעלי ניסיון רב יותר (לעומת המועמדים בגילאי 45 ומעלה).

עוד עולה מהמחקר, כי כאשר מנהלי הגיוס דנים בגיוס של מחפשי עבודה בטווח הגילאים 35-44, הם בודקים האם יש להם השכלה רלוונטית, מה היתה המשרה הקודמת הבולטת שמילאו, ומהן המיומנויות הטכניות שיש להם שנדרשות לתפקיד המוצע.

כמו כן הם מחפשים אצל מועמדים אלה, כישורי התנהגות חזקים ואישיות שמתאימה לדינמיקה של הצוות, לתרבות הארגונית ולתעשייה הרלוונטית בכללותה.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה