שיתוף

שנת 2018 שהחלה זה עתה, מביאה איתה ציפייה דרוכה להרבה מאוד אתגרים חדשים שמנהלי משאבי אנוש יצטרכו להתמודד איתם, בד בבד עם הבטחות למהפיכות שיאפשרו להביא רוחות חדשות וחיוביות לארגונים בכלל ולמשאבי אנוש בפרט. זה הזמן לבחון את האתגרים איתם התמודדו מנהלי משאבי אנוש ב-2017, את הלקחים שנלמדו מאותם אתגרים והדרכים ליישום לקחים אלה ב-2018, כמו גם בניית תוכניות ל-2018 בכל מישורי הפעילות של משאבי אנוש.

לקראת השנה החדשה נראה כי תפקידם של מנהלי משאבי האנוש הולך ומתרחב מעבר לכל מה שהכרנו עד עתה, והוא הופך לחיוני יותר ויותר לקידומו העסקי של הארגון. המגמות החדשות שהחלו להראות כבר בסוף השנה שעברה, החלו לתת את אותותיהן, ונראה כי בפני מנהלי משאבי אנוש ניצבות כמה דרכים מעניינות להכניס השנה שיפורים, שלא ניתן היה לבצעם בשנה שעברה. מסתבר כי אחת הדרכים להתחיל את השנה בנימה חיובית היא לשפר את תהליכי גיוס העובדים, לשדרג את מיתוג המעסיק ולהרחיב את המגמה של חווית עובד וחווית מועמד חיוביות.

דיברנו עם כמה מנהלות משאבי אנוש שמסכמות את שנת 2017 ומספרות על התוכניות לקראת 2018:

חברת Siklu: משרות נתפרות למועמדים טובים גם אם אין משרות פנויות

"אחד הקשיים המרכזיים שאנחנו נתקלים בהם במשאבי האנוש הוא גיוס מהנדסי תוכנה real time embedded

גילה פייג, מנהלת משאבי אנוש, Siklu

מכיוון שיש מיעוט מהנדסים בתחום ביחס להיצע המשרות", אומרת גילה פייג, סמנכ"לית משאבי האנוש של חברת Siklu, והעובדת הראשונה שגוייסה לחברה לאחר ארבעת המייסדים. "לדבריה, "חברת Siklu מחפשת כל הזמן מהנדסים ותיקים ובעלי ניסיון, ושמחה לגייס גם עובדים מבוגרים יותר". פייג מציינת כי הגיל הממוצע של עובד בחברה הוא 41.

"אחת המסקנות העיקריות מהעבודה במשאבי אנוש", אומרת פייג, "היא הדרישה לתגובתיות מהירה. מה שמאפיין את שיטת העבודה ב-Siklu הוא שמשרות נתפרות במיוחד עבור מועמדים טובים, גם אם באותה נקודת זמן אין משרות פנויות. אנחנו לא מוותרים על כוח אדם איכותי".

היא מוסיפה, כי "בחברה יש ניוד פנימי דינמי. עובדים עוברים בין תפקידים ומתקדמים בתוך החברה כך שהם נשארים שנים ארוכות ב Siklu". לדבריה "נמשיך להשקיע גם השנה ברווחת העובד, בימי תוכן עשירים ובחגיגות ימי הולדת לעובדי החברה מדי חודש. לפני כמה שבועות יצאנו ליום גיבוש בדרום הארץ, כולל מסלול הליכה בנחל קרקש וגלישת חולות בסגנון סנובורד. כחלק מתפיסת התרומה לקהילה, העובדים הגיעו לביקור בבית השנטי במדבר ושמעו שם הרצאה מפי אחד המדריכים, שהיה בעצמו חניך במקום".

מהן התכניות שלכם ל-2018 בנושא גיוס עובדים?

"מניסיוננו, גיוס מפה לאוזן ובשיטת 'חבר מביא חבר' הן השיטות היעילות ביותר למציאת עובדים איכותיים. נמשיך לגייס גם דרך Linkedin, פורומים פנימיים מקצועיים, אתר החברה וחברות השמה".

ב-Siklu מקפידים על חווית מועמד חיובית. לדברי פייג, "מועמדים שלא עברו את המיונים ונשארו בקשר, הם שגרירים מצוינים ומביאים אלינו מועמדים טובים". פייג עובדת בתחום משאבי האנוש זה 18 שנה ומקושרת מאוד בתעשיית ההייטק, כך שכחלק ממאמצי הגיוס היא מעבירה הודעות על משרות שמתפנות לחבריה הרבים בתחום.

"מבחינה עסקית", אומרת פייג, "שנת 2018 תהיה שנה משמעותית עבור Siklu, עם השקת פרויקטים חדשים ומרתקים. זו תהיה שנה של קפיצה קדימה ולכן זה זמן טוב להצטרף לצוות. יש אצלנו אתגרים טכנולוגיים, עניין, אקשן, עשייה מהנה ומפתחת". והיא מסכמת, "מבחינת משאבי אנוש, בשנה האחרונה התפנו כ-15 משרות בחברה בארץ ובעולם. בניגוד לחברות אחרות, Siklu מעולם לא נאלצה לערוך סבבי פיטורין והורדות שכר, מפני שהחברה מודעת לחיבור בין צרכי המערכת להתפתחות החברה".

חברת Siklu מפתחת ומספקת תשתיות תמסורת אלחוטית בגלים מילימטריים, בתחום ערים חכמות ואינטרנט בפס רחב. בחברה עובדים כיום כ-80 עובדים, מתוך 60 בישראל (בפתח תקווה) והשאר במקומות שונים בעולם, בהם אנגליה, גרמניה, ארה"ב ורוסיה.

חברת טלדור: גיוון אוכלוסיית העובדים בחברה

אביטל שרון, מנהלת הרווחה בחברת טלדור אומרת, כי "הדבר החשוב לי ביותר כמנהלת רווחה של חברת טלדור,

אביטל שרון, מנהלת רווה, טלדור

הוא לתת מענה עד כמה שאפשר לגיוון הקיים באוכלוסיית העובדים בחברה: אימהות צעירות, עובדים וותיקים, דתיים, ובפריסה גיאוגרפית נרחבת: צפון, דרום, ירושלים.

"אני מנסה לחשוב כל פעם על אוכלוסייה אחרת, ולייצר עבורה את הדבר המתאים לה ביותר. אני מאמינה שרווחת העובדים טמונה בפרטים הקטנים. אין צורך לחכות לחג או לאירוע מיוחד כדי לתת לעובד תחושה שחושבים עליו ואכפת ממנו. חלוקה של קרמבו ביום גשום, ארטיקים בהפתעה ביום חם, הטבה שווה למחזמר שבאה במפתיע בדיוק כשצריך סידור לילדים בחג, אלו הם הדברים שעושים את ההבדל בין יום שגרתי של עבודה לבין יום שהרגשת בו גם משהו נחמד, מחמם את הלב שמישהו חשב עליך".

2018 צפויה להיות מלאת חידושים

"בטלדור יש יותר מ-2,200 עובדים, אשר מהווים כוח קנייה אדיר ולכן כר פורה לספקים בסיטואציות של win-win", אומרת שרון. "יש לנו את הזכות והיכולת לחשוף את העובדים בפני עולמות חדשים של הטבות ומבצעים ועל ידי כך לתת גם לספקים את הבמה. שיתופי פעולה שהתחילו בשנת 2017 ממשיכים בשנת 2018 ואליהם מצטרפים שיתופי פעולה חדשים: ימי אירוח מיוחדים ביקבי בוטיק, מומחים שמגיעים עד המשרד כגון: אופטיקאי פרטי, רפלקסולוג בכיר, מומחי גמילה מעישון, מטפלות יופי ועוד. כמובן שלא שוכחים את שיתופי הפעולה עם הספקים הגדולים והמובילים במשק הישראלי, בהם קבוצת פוקס, שופרסל ועוד".

אילו חידושים אתם צופים ב-2018 בתחום הדיגיטל?

"עולם הדיגיטל נכנס חזק למשאבי האנוש. העובד נמצא במשך רוב הזמן שלו אונליין וחשוב לפגוש אותו שם בצורה הנוחה והיעילה ביותר עבורו. בטלדור התחלנו את מהלכי הדיגיטל ב-2017 ומתכננים לחזק אותם ב-2018 עם אתרים ייעודיים כגון אתרי מתנות, ימי הולדת, תווי קניה וחג.

"בנוסף, במהלך שנת 2018 נעמיד לרווחת העובדים אתר  E-Commerce ייעודי. זהו ממש אתר קניות לכל דבר ועניין, שהעובדים יתנהלו בו כחברי מועדון לקוחות אקסקלוסיבי. במהלך השנה הקרובה גם יושק פורטל פנים ארגוני ייחודי לעובדי טלדור, אשר יאגד את כל פעילויות הרווחה בחברה, ההטבות, המבצעים, האירועים, הסיורים ועוד".

מה אתם מתכננים ל-2018 בתחום משפחות העובדים וילדיהם?

"אנחנו אומנם חברת הייטק, אבל לא שוכחים את משפחותיהם של העובדים. במהלך השנה הקרובה ייערכו סיורי משפחות מודרכים, במקביל להטבות שוטפות מותאמות לילדים, בהן הצגות ילדים של אורנה פורת, תיאטרון הספרייה של בית צבי, הנחות לפסטיבלים ופסטיגלים, אירוע לילדי העובדים שעולים לכיתות א' ולילדי העובדים שעומדים בפני גיוס".

דאגה לעובד בכל אספקטי החיים

"כדי לתת מענה לתחומים נוספים שסובבים את העובד", אומרת שרון, "אנחנו משתדלים להשתמש בכוח הקנייה של העובדים כדי להשיג להם הטבות גם בנושאים פיננסיים בבנקים ובחברות אשראי, בחברות הביטוח ועוד".

חברת טלדור הוקמה בשנת 1986 והיא אחת מחברות ה-IT המובילות בישראל. טלדור מובילה במתן פתרונות עסקיים וטכנולוגיים שלמים ומתקדמים בעולמות התוכנה, התשתיות, החומרה, התפעול העסקי והשירות העצמי. למעלה מ-1000 חברות, ארגונים ומוסדות ממשלה וציבור נמנים על לקוחות טלדור, ונהנים מסל הפתרונות הרחב שמציעה החברה. טלדור מפתחת ומטמיעה פתרונות בתחומי הענן, ביג דאטה, סייבר ואבטחת מידע, מערכות GIS וערים חכמות, פתרונות פיננסיים הוליסטיים, עמדות לשירות עצמי בפריסה ארצית, וכן מספקת שירותי מיקור תהליכים עסקיים, שירותי מומחים בתחום ה-IT ועוד פתרונות רבים ומגוונים. טלדור נמצאת בשליטת DBSI השקעות בניהולם של ברק דותן ויוסי בן שלום.

חברת AllCloud: הקשבה לצרכי העובד

רעות שושן, מנהלת משאבי האנוש בחברת AllCloud אומרת, כי "גיוס העובדים בחברת AllCloud עובד בעיקר בשיטת 'חבר מביא חבר' ודרך הרשתות החברתיות. התגמול לעובדים שמגייסים חברים לעבודה נע החל מחופשת שני לילות בארץ ועד מענק כספי של 1000 דולר, תלוי בסוג המשרה. בשנים האחרונות, הפך תחום ה'ענן' לתחום חם

רעות שושן, מנהלת משאבי אנוש, ALLCloud

מאוד ואנחנו חווים אתגרים בגיוס עובדים למשרות Development Operation. בכל רגע נתון יש בענף שלנו כ-250 משרות פנויות. מכיוון שכך, נוצר אתגר אדיר בגיוס מועמדים איתו התמודדנו במהלך 2017. אתגר נוסף שהתמודדנו עמו אשתקד לראשונה ברמת משאבי אנוש הוא גיוס עובדים מעבר לים. השנה התחלנו לגייס בגרמניה ונתקלנו בכמה מהמורות בדרך. אבל בסופו של דבר גייסנו צוות נהדר".

במבט קדימה ל-2018 אומרת שושן, כי "נרצה לצרף השנה עובדים בעלי ניסיון וידע בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בשוק. אנשים שעובדים בקצב גבוה, בעלי גישה ללקוחות, יכולת להבין צרכי לקוח, רצון ללוות תהליך מקצה לקצה". לדבריה, "הייחוד של AllCloud בפן הטכנולוגי הוא עבודה עם הטכנולוגיות המתקדמות ביותר. בהתאם לכך, קיימות אצלנו משרות מאתגרות ומפתחות מאוד". שושן מציינת, כי בארגון נהוגה ערבות הדדית והצלחה משותפת. העובדים תומכים זה בזה ועוזרים זה לזה מבחינה טכנולוגית".

מה עשיתם ב-2017 בנושא הרווחה ומה התוכניות ל-2018?

"מפעם לפעם כל עובדי החברה יוצאים לפעילות גיבוש. בקיץ האחרון, למשל, יצאנו ליומיים בפארק הירדן, במהלכם חווינו רפטינג אתגרי, תחרויות בין הצוותים ועוד. העובדים נהנו מאוד", אומרת שושן. "בנוסף, בימי חמישי יש אצלנו ארוחות צהריים משותפת לכל חטיבה. זוהי מסורת שמלווה אותנו מימיה הראשונים של החברה וכזו שנרצה לשמר גם במהלך השנה הקרובה ובכלל".

מה נהוג אצלכם בנושא שימור עובדים?

"שימור עובדים הינו אתגר שאנחנו לומדים אותו. המפתח הוא הקשבה לצרכים של העובד ופחות בונוסים ומתנות. החכמה היא להישאר עם האצבע על הדופק ולהבין מה קורה עם כל עובד".

שושן מציינת, כי ביום האחרון של שנת 2017 חנכה חברת AllCloud חלל משרדים חדש בראש העין, שהפך את סביבת העבודה למרווחת, נעימה ומזמינה יותר.

מהן התוכניות שלכם ל-2018?

"ראשית, יש לנו עדיין אתגרים רבים בהיבט גיוס העובדים לחברה, גם בארץ וגם בחו"ל", אומרת שושן. "החברה שלנו מעוניינת לשמר את היותה מובילה מבחינה טכנולוגית, בין השאר משום שזה מהווה מקור משיכה לעובדים להצטרף לחברה. ב-2018 נמשיך לשמר את האווירה החמימה והמשפחתית בחברה. תשומת לב אישית, הקשבה, והימנעות מסחבת פנים ארגונית. העובדה שהדלת תמיד פתוחה ואפשר לדבר על הכול, עוזרת לשמור על הרגשה אינטימית של סטארט-אפ גם כעת לאחר שגדלנו משמעותית".

חברת AllCloud מספקת פתרונות ענן מגוונים מבית AWS, Google ו-Salesforce. בחברה עובדים כיום כ-110 עובדים, מתוכם 90 בראש העין והשאר ברומניה וגרמניה. ב-2017 גוייסה החברה כ-30 עובדים חדשים, וב-2018 ייפתח מספר דומה של משרות. לרעות שושן ניסיון של כ-11 שנה בתחום גיוס העובדים להייטק, וזה כשנתיים היא מכהנת בתפקיד מנהלת משאבי האנוש של AllCloud.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה