שיתוף

משבר הקורונה אמנם עומד לפני סיומו, אבל יש עדיין חברות שמתקשות במאבק על הישרדותן. איש אינו רוצה להגיע להליך פשיטת רגל, אבל לפעמים אין ברירה וזה קורה גם בחברות גדולות וחזקות.

השאלה הגדולה היא מה קורה לעובדים אם וכאשר החברה אכן מגיעה לפשיטת רגל ולפירוק. בעקרון, פשיטת רגל משמעה שבתי המשפט מכירים באי יכולתו של בעל העסק לשלם את חובותיו לנושים.

מדובר בהליך שבמסגרתו מועברים נכסי החברה לנאמן, והנושים מקבלים את חלקם בחוב דרך חלוקת הנכסים. הליך דומה מתבצע בחברה בפירוק שאינה מתפקדת עם כונס הנכסים.

אחת הסוגיות היותר קשות היא מה קורה עם העובדים שמגיע להם לקבל את שכרם. גם אם מדובר בעובדים ששהו בחל"ת, על המעסיק מוטל לשלם להם את דמי ההודעה המוקדמת ולעיתים קרובות גם את השלמת הפיצויים.

ובכן, מתברר כי העובדים למעשה מקבלים את העדיפות הגבוהה ביותר מבין הנושים. כלומר העובדים הם הנושים בעלי זכות ראשונים לקבלת הכסף.

לאור כל זאת, אם למעסיק יש נכסים שניתן לשלם מהם את חובותיו, תינתן עדיפות לכיסוי החובות לעובדים.

ועם זאת, שום דבר לא מובטח בצורה הרמטית. אף פעם אין וודאות בכך שהעובדים יקבלו את זכויותיהם ממעסיק שנמצא בהליכי פירוק חברה.

ולמרבה הצער יש לא מעט מקרים שהעובדים נותרים בלי שכרם האחרון (או אף כמה משכורות) ובלי הפיצויים.

אם כן, מה קורה עם עובדים כאלה שבעקבות פשיטת הרגל הם לא מקבלים שכר ופיצויים? מתברר שחוק ביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל ופירוק קובע, כי במקרים מסוימים, ביטוח לאומי ישלם לעובדים את המשכורות והפיצויים המגיעים להם.

אבל זה קורה אך ורק אם הביטוח הלאומי נחשב לנושה בעל זכות ראשונים של החברה – מטעם העובדים –  בפירוק לצורך שיפוי.

לצורך קבלת התשלומים מהביטוח הלאומי זכאי העובד לקבל מהמוסד לביטוח לאומי את השכר שהמעסיק חייב לו, ובנוסף גם את חלק פיצויי פיטורים שלא הופרש לביטוח הפנסיוני.

בנוסף יעביר הביטוח הלאומי את ההפקדות שהמעסיק היה אמור להעביר לביטוח הפנסיוני והם לא הועברו.

דבר נוסף שאמור להגן על העובדים הוא צו פירוק. לא כל עובד יכול להגיש תביעה לביטוח הלאומי באופן אוטומטי.

לשם כך צריך לקבל מבית המשפט המחוזי צו לפירוק החברה. אם העובדים לא קיבלו צו הפירוק יהיה עליהם להתאגד ולהגיש בקשה לצו פירוק כנגד המעסיק. לאחר שיקבלו את הצו עליהם להגיש תביעה למפרק.

את התביעה (לקבלת השכר, הפיצויים, וההפקדות לביטוח הפנסיוני) יש להגיש לסניף ביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים של העובד.

התביעה מוגשת על גבי טופס תביעה שנקרא: תביעה לתשלום חוב שכר עבודה ופיצויי פיטורין בפשיטת רגל ופירוק תאגיד.

חשוב לציין כי על העובד חלה החובה לצרף הוכחות לגבי החוב לרבות: חוזה עבודה, טופס 106, פסק דין של בית הדין לעבודה, שלושה תלושי שכר אחרונים, ומסמך המעיד על רצף העבודה ועל גובה פיצויי הפיטורים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה