שיתוף

לעבודה מהבית יש יתרונות רבים, והם צפויים לגבור במידה רבה לאחר שלארגונים יכנסו טכנולוגיות מתקדמות שמאפשרות לקצר מרחקים. עד שזה יקרה, כל ארגון צריך להתמודד עם החסרונות שטמונים במרחק הפיזי של העובדים מביתם.

למעשה, העבודה מהבית אינה דבר חדש בשוק הארגונים. המגמה של המעבר לעבודה מהבית, בין אם במסגרת מודל העבודה ההיברידי או מעבר לעבודה מהבית לצמיתות, נראתה כבר לפני מרץ 2020.

היו חברות שהעניקו את האפשרות לעבוד מהבית לעובדים בכירים – בדרך כלל כהטבה – והיו חברות בינלאומיות שכל עובדיהן עבדו מהבית כבר יותר מעשור.  

במקרים רבים, עבודה מהבית יכולה אמנם להגדיל את הפרודוקטיביות ולשפר את שימור העובדים, אבל נראה שדווקא המודל ההיברידי הוא זה שתופס תאוצה (עבודה באופן חלקי מהבית ובאופן חלקי מהמשרד) משום שלעבודה מהבית יש, כאמור, גם חסרונות.

בדידות העובדים מהבית עלולה להוות בעיה, בעיקר בשל סוגיית התקשורת שגם היא עלולה לעיתים להיות מאתגרת. גם עידוד המוטיבציה של העובדים עלול להיתקל בקשיים כאשר העובדים עובדים מביתם במשך כל השבוע.

תרבות ארגונית של חברה הינה מורכבת בעיקר מהיחס האישי לעובדים, מהערכים ומהסטנדרטים של הארגון ועובדיו.

הקמת מערך עקבי של ערכים, כולל הקפדה על עמידה בהם, עלולה להיות מאתגרת כאשר העובדים נפגשים פנים אל פנים לעיתים רחוקות מאוד ולעיתים בכלל לא.

אמנם, עובדים רבים אינם אוהבים פגישות, בפרט פגישות צוות. ולמרות זאת יש הכרח להתעדכן כצוות, גם אם מדובר בפגישה של כעשר דקות עד רבע שעה בשבוע.

מטרת הפגישות היא לוודא שכולם מסתדרים טוב ופועלים לקראת אותה מטרה. עבודה מהבית תוך ויתור על ההתעדכנות השגרתית עלולה לגרום לעובדים להרגיש מבודדים לחלוטין.

יש ארגונים שמשתמשים בפלטפורמת מדיה חברתית פנימית, המהווה ערוץ מצוין לעובדים כדי להתעדכן באירועי החברה.

דרך אחרת להתמודד עם הריחוק שבעבודה מהבית היא להיות חלק מצוות שאכפת לו מכל עובד. תחושת הביטחון שמוענקת לכל חבר צוות מעמיתיו בצוות חשובה מאוד עבור העובדים ומפחיתה מתחים.

זה יכול להתבטא בדרך שבה העובדים מתקשרים, הדרך שבה הם פונים זה לזה בפגישות וידאו, והדרכים בהם חברי צוות משתפים פעולה בפרויקטים. מנגד, בצוותים המנוהלים בצורה דיקטטורית, לא סביר שהעובדים ירגישו שמכבדים אותם.

שיטה נוספת לתחושת הגיבוש בין חברי הצוות שעובדים מהבית היא לחגוג יחד, באמצעות שיחות וידאו, הצלחות, ימי הולדת ולציין חגים.

בנוסף, תגמול עבור פרודוקטיביות ופרויקטים מצליחים יכול לסייע לשדר לעובדים המרוחקים כי החברה יודעת שהם עובדים קשה.

כאמור, חשוב לוודא שעובדים העובדים מביתם פועלים על פי ערכי החברה, שמהווים את הבסיס המנחה לדרך ההתנהגות ולקבלת החלטות.

אחת הדרכים היעילות לוודא שהעובדים מעודכנים כל הזמן במה שקורה בחברה, ובמקביל לקדם את ערכי החברה, היא ליצור מעין ניוזלטר פנימי.

זאת ועוד, כאשר עובדים מרגישים מבודדים מדי או מדוכאים בשל הריחוק, לעתים קרובות הם מפחדים או נבוכים לתקשר זאת.

כדי לפתור את הסוגייה הזאת ניתן ליצור סקר רבעוני שמברר עם העובדים איך הם מרגישים, ומה החברה יכולה לעשות כדי לעזור להם להרגיש יותר חלק מהתרבות הארגונית ולשפר את הפרודוקטיביות. סקר כזה יכול לספק לארגון תובנות יקרות ערך.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה