שיתוף

המשימה לאתר מנהיגים מצויינים או כאלה שיש להם פוטנציאל רב להיות מנהיגים מעולים, היא אחת המשימות היותר חשובות שיש להתחיל בה עוד בתהליך האיתור, המיון והגיוס של מועמדים. יש לנסות לאתר מועמדים בעלי מאפיינים של מנהיגים כדי שיוכלו להוות את העתודה הניהולית של הארגון.

נכון לעכשיו, ארגונים מחפשים את העתודה הניהולית בעיקר בקרב מועמדים ועובדים בני דור המילניום. אחד המאפיינים של דור זה, הוא שהם רוצים להיות מאוד מעורבים בכיוונים שאליו הולך הארגון. מכיוון שכך, רבים מהם יכולים להתאים לתפקידי ניהול.

ולמרות זאת, יש אנשים שיש להם תכונות של מנהיג ויש כאלה שיתכן שיהיו עובדים מעולים ואנשי מקצוע מצטיינים אבל בנושא הניהולי הם עלולים שלא להצטיין. לכן חשוב מאוד להבחין מראש בין אלה לאלה, כדי לא להיקלע למינוי שגוי. הנה כמה תכונות ומאפיינים שכדאי וחשוב לחפש אצל עובדים, במטרה לבנות מאגר של עתודה ניהולית:

1. היכולת לחשוב כמה צעדים קדימה

מנהיגים הם אנשים שיוזמים ומובילים. הם לא פועלים רק בתגובה לפעולות שאחרים עושים. וכאשר הם כן מגיבים, התגובות שלהם הן למגמות ולהתרחשויות בשוק שלהם, תוך שאיפה להציב את הארגון ראשון בכל חזית. בסופו של דבר, מנהל שהוא מנהיג מתכנן את כל התוכניות מראש, עוד לפני שהוא מגיע לעבודה.

עובדים שיש להם מאפיינים של מנהיג הם כאלה שחושבים מעבר לפרויקט ספציפי שהם עובדים עליו בנקודת הזמן הנוכחית. הם מנסים לצפות מראש מה הלקוח יצטרך מחר, מגדירים כל הזמן מטרות חדשות, מעלים רעיונות מתקדמים וחדשניים, וכל הזמן עושים מחקרים מקיפים.

2. קודם עושים ורק אחר כך מבקשים רשות

מנהיג אמיתי לא תמיד מבקש רשות על כל צעד ושעל. הוא יודע שהוא עלול לשלם מחיר על תעוזה ולקיחת יוזמה שלא תמיד מוזמנת מהמנהלים שלו, ובכל זאת הוא פועל בדרך שנראית לו שיכולה לקדם את הצוות שלו ואת הארגון כולו.

לא אחת קורה שלעובד יש הזדמנות מצויינת להוכיח את עצמו ולנקוט בצעדים שיועילו מאוד לחברה, אבל אין להם זמן לבקש רשות מהמנהלים שלהם. זהו סוג העצמאות, מבחינת החשיבה והפעולה גם יחד, שמבדיל בין מנהיג לבין עובד מצויין שהיכולות שלו הן בעקר בצד המקצועי ופחות הניהולי.

כל סוגי היוזמה, החל מפתרון בעיות תוך כדי 'ריצה' ועד לשיתופים ברשתות חברתיות שיכולים לקדם את החברה, הן מסוג המאפיינים שמעידים שלפניכם מנהיג מצויין. אלו בדיוק מסוג העובדים שתוכלו להיות בטוחים שבעתיד ניתן יהיה לתת להם יותר ויותר תחומי אחריות.

3. יד ימינו של הבוס

מנהיג לא מסתפק בתפקיד של עוזר. לכן יש לחפש עובד ששואף לעלות כמה שלבים מעבר להגדרה הפשטנית של עזרה למנהל הישיר. אין הכוונה ליס-מן או לחנפן. אלא לעובד שמנסה ללמוד מהמנהל שלו על ידי התבוננות מתמדת בפעולותיו, חתירה להבנה מה ההיגיון מאחורי הפעולות שהמנהל עושה, ומה הוא צריך בכל שלב, עוד לפי שהמנהל מבטא זאת.

עובד שמסוגל להביא את התשובות לשאלות ולהתלבטויות של המנהל שלו הוא עובד עם תכונות של מנהיג.

4. תקשורת טובה ואפקטיבית

מנהיגים טובים יודעים לתקשר. כלומר הם יודעים לדבר ומה שחשוב מכך, הם יודעים בדיוק מה צריך לומר ומתי. כדאי לשים לב לעובדים בעלי כישורים טובים ביצירת תקשורת מועילה עם המנהלים שלהם ועם העובדים האחרים.
עובדים כאלה הם עובדים שיודעים ללמד אחרים, שמתקשרים היטב את מה שהם עושים ואת הסיבות לכך שהם עושים דברים בצורה מסויימת ושלא מנסים להשליט סמכות בכוח הכוח.

סדנת פרזנטציה אפקטיבית והעברת מסרים מרחוק

אין תגובות

השאר תגובה