שיתוף

עד לפני כעשור, ארוחות במקום העבודה נחשבו להטבה שהיתה נהוגה בעיקר בחברות גדולות ומבוססות ובראשן חברות ההייטק. עובדיהן של רבות מחברות ההייטק נהנו מחמש ארוחות או יותר, פירות וירקות ללא הגבלה ושאר 'תופינים' בריאים ומזינים. במילים אחרות, במסגרת הדאגה לרווחת העובד היה דגש רב על בריאותו של העובד והאזנה להעדפותיו בנושא אוכל.

אלא שבשנים האחרונות התרחבה הטבת הארוחות לכמעט כל החברות במשק. אף שהטבה זו חשובה ביותר, קורה לא אחת ששיעור ניכר מהעובדים לא יכולים להשתמש בה. הסיבה העיקרית לכך היא שהתפריטים אינם מגוונים מספיק כדי להתאים למגוון גדול של העדפות.

לא ליצור אפליה בתחום המזון בארגונים

עובדים שנמצאים בתהליך הרזיה, עובדים שהם אלרגים למזונות מסויימים, עובדים שהם צמחונים, טבעונים, נמנעים מגלוטן או ממלח, ובעלי העדפות נוספות, או פשוט עובדים שמקפידים על אוכל בריא, לא תמיד יכולים למצוא סוגי מזונות שמתאימים להם ונאלצים להביא אוכל מהבית.

פרט לעובדה שמצב זה יוצר אפליה בין עובדים והדרתם מהארוחות, זה גם לא משיג את המטרה שלשמה פועלים מנהלי משאבי אנוש שרוצים להעניק את ההטבה לכלל עובדי החברה.

ככלל, המפתח לאכילה בריאה הוא אכילה מאורגנת ומסודרת לאורך היום. כלומר לאכול על פי תפריט מתוכנן מראש. אלתור וזלילת חטיפים לסתימת הרעב הם בדיוק ההיפך מכך. בהיעדר מזונות המתאימים להם, נאלצים עובדים רבים להסתפק בנשנושים שאינם בריאים וגורמים להם לאכילה מופרזת.

תפריט בריא במהלך יום העבודה

תפריט בריא הוא כזה שמתפרס לאורך היום ולא מתמקד בארוחה אחת גדולה. רוב העובדים מבלים בעבודה שעות רבות וארוכות, לעיתים קרובות את חלק הארי של היום. במהלך היום הם חווים מגוון רחב של חוויות, החל מחוויות מלחיצות, ועד חוויות משמחות. בחלק ממצבים אלה יש עובדים שנוטים לאכול.

בהיעדר אופציות בריאות זמינות (ירקות חתוכים, פירות וכד) הם נוטים לפעמים לבחור באופציות של חטיפים ומוצרים אחרים עתירי סוכר ושומן. לכך מתווספים העוגות, הבורקסים, הקרואסונים, הבייגלה והרוגלך שחברים מביאים מכל מיני סיבות, או שמחולקים בפגישות צוות, פגישות מחלקה וכו.

סוג אחר של אכילה לא בריאה מתרחש כאשר אין במקום העבודה מטבח המצוייד במקרר, מיקרוגל, טוסטר ושאר מכשירים שיכולים להקל מאוד על מי שמעוניין לאכול אוכל בריא.

לתת עדיפות קריטריונים של בריאות

כאן נכנסים לתמונה ספקי המזון לארגון ואופן בחירתם. כדי לאפשר לעובדים להיערך בצורה נכונה ולאכול בריא ובצורה מאוזנת לאורך היום, חשוב מאוד להכניס למכרז של ספקי האוכל, את נושא האוכל הבריא כקריטריון בסיס שהוא לא פחות חשוב מקריטריון המחיר.

לא אחת קורה שארגון מעדיף ספק מזון שמציע את המחירים הנמוכים ביותר, אף על פי שהמזון שהוא מספק מכיל כמויות גדולות מדי של שומן, הוא לא מספיק מגוון ואין בו אופציות לעובדים בעלי העדפות מיוחדות (כאמור, דיאטה, צמחוני, טבעוני, דל מלח, בלי גלוטן וכו), על פני ספק שהמחירים שלו אולי מעט גבוהים יותר אבל הוא כן מספק מזון שעונה על כל הצרכים הללו. ברגע שיש העדפה כזאת, ההטבה כולה פספסה את מטרתה.

מספיק ש-10% מהעובדים יאלצו להביא איתם אוכל מהבית, כדי שההשקעה בהטבה הזאת תרד לטימיון. מה גם שבארגונים רבים כיום, יותר ממחצית מהעובדים מעוניינים באוכל בעל מאפיינים שלא מתאימים למכנה המשותף הנמוך ביותר. כלומר, יותר מ-50% מהעובדים נכללים באוכלוסייה שמעדיפה אוכל בריא, או דיאטטי, או צמחוני או טבעוני או בלי גלוטן או בלי מלח וכו.

בשורה התחתונה, ככל שהעובדים שלכם יחושו שהארגון מספק פתרון מספיק טוב לנושא המזון הבריאותי, כך הם יחושו שלמעסיק אכפת מהם ומבריאותם. התוצאה תהיה שיפור במותג המעסיק, ושדרוג מהותי לחווית העובד, למחוברות העובדים ושיפור משמעותי במוטיבציה שלהם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה