תותח על או פצצת זמן מתקתקת?

תותח על או פצצת זמן מתקתקת?

יש מועמד שמסוגל לעשות לכם את ה-WOW בריאיון עבודה אבל בעתיד אתם עוד תגידו WOW, איך הוא הצליח להערים עלי?!

שיתוף
רילוקיישן

יותם שטיינמן, מנהל תחום מבדקי מהימנות ומניעת אובדנים עסקיים בקבוצת מוקד חקירות, מציג מקרה אמיתי בו עובדת שפוטרה מחברה באשמת זיוף מסמכים ואשר המציאה לעצמה תואר 'ראש צוות' – כמעט הצליחה להתקבל לעבודת חלומותיה בתור מנהלת מכירות בכירה בחברה אחרת. מחלקת משאבי אנוש זיהתה פוטנציאל, מוקד החקירות זיהה זיוף!
 

חגית (שם בדוי) נכנסה למשרד כשכולה חיוכים. בחורה נאה, לא אבוש להודות, מלאת ביטחון עצמי וקורנת מצוינות. לא פלא איפה, שבדף סיכום הריאיון שנערך לה במחלקת משאבי האנוש, צוין באותיות גדולות באדום: "תותחית על! מיועדת למשרת מנהלת מכירות בכירה. מרשימה בכל מובן. יותם, אתה השלב האחרון בהליך הגיוס, אנא טיפולך הזריז."

הפגישה עם חגית נפתחה בברכות הדדיות ובשיחת ההקדמה הרגילה שאנו עורכים עם כל מתוחקר. חגית מיהרה לציין כבר בתחילת השיחה שאני יכול לחסוך לעצמי את ההקדמה. "רק לפני שבוע עברתי שיחה עם הקב"ט של אחת מחברות שווק המזון המובילות בארץ, Piece of cake עבורי."

לאחר מספר שאלות בסיסיות' זיהינו כי המועמדת חגית נעה באי נוחות בכיסאה, הלכה למעשה, לא רק כמטפורה… לאחר מספר דקות, כשהבינה חגית כי התחקור הינו מעמיק, יורד לפרטים – ועבדכם הנאמן מצליב ומוודא כל פרט שנמסר לו ושואל שאלות שככל הנראה לא נשאלה עד היום – התחלף לו המזג החייכני והמזלזל משהו, באווירה פחות זחוחה. לפתע ה"שטויות, תשאל מה שאתה רוצה ואני אענה" התחלף באמירות מסוג של "טוב, אני לא מבינה מדוע צריך לשאול כל כך הרבה שאלות אבל..נו…בסדר…".

כמובן שלא נטפלנו לחגית סתם. תשובותיה היו לא סדורות והתגלו בהן אי דיוקים וחוסר עקביות. גם שפת הגוף של חגית אמרה כולה "הצילו! איך אני צולחת את הריאיון ומסתירה את שקרי", למרות שכמובן שמרה על חיוכה המקסים כל העת.

כשאי הדיוקים הפכו למשמעותיים, חגית נסוגה למגננה. "תשמע", היא אמרה "קורות החיים שבידיך, לא ממש מדויקים… נדמה לי שהעברתי בטעות עותק לא מעודכן."

"אבל," הקשיתי "הרי זה העותק שהעברת למשאבי האנוש ובעקבותיו עברת שני ראיונות עבודה… מדוע רק עכשיו נזכרת בעובדה שמדובר בעותק לא עדכני?"

"אתה לא מאמין לי?" התרעמה חגית, "הנה, אני שולחת לך מהמכשיר הנייד עותק מעודכן."

לאחר דקות של חיפושים הפטירה בקול דק "טוב, אני לא מוצאת את העותק. אשלח לך אותו בהמשך…". כמובן שעותק מעודכן שכזה לא נשלח עד עצם היום הזה.

 

המשכנו בראיון ובסופו ביקשנו מחגית שתמציא לנו בהקדם מסמך מהביטוח הלאומי אשר מפרט את רשימת המעסיקים שלה בעבר. מדובר במסמך סטנדרטי המונפק בעמדת הקבלה, ללא תור ובהצגת תעודת זהות או לחילופין ניתן להדפיסו ישירות מהאינטרנט והוא אינו מהווה עיכוב מבחינתנו בהשלמת התהליך.

לאחר יום תמים של המתנה למסמך מהביטוח הלאומי, קיבלנו טלפון ממחלקת משאבי אנוש. לדבריהם, חגית טלפנה אליהם וביקשה לדעת האם התקבלה לעבודה שכן לדבריה "יש לה הצעה מפתה למימוש מידי ממעסיק אחר והיא צריכה לקבל החלטות." בעקבות השיחה, מנהלת משאבי אנוש הביעה חשש שהמועמדת 'תברח' לה.

הרגענו את מנהלת משאבי אנוש וסיפרנו לה את שהתרחש בתחקור. שיתפנו אותה בהערכתנו כי המועמדת מנסה להלחיץ את מחלקת משאבי אנוש כדי להבטיח את מקומה בחברה כמה שיותר מהר, לפני שתתקבל חוות הדעת של מוקד חקירות.

הטלפון הבא היה כמובן לחגית. השיחה החלה כך: "היי חגית, מדבר יותם, הסכמנו שתעבירי לנו טופס מהביטוח הלאומי, טרם עשית כך, יש בעיה כלשהי?"

"תראה", פתחה חגית בטרוניה "אני לא מבינה מדוע מתעכב תהליך הקליטה שלי בחברה."

"ובכן," השבתי, "כמו שאמרתי לך, אין סיבה שהתהליך יתעכב. כל שנדרש הוא המסמך אשר יעיד על מקומות עבודתך בעבר, זה עניין של 15 דקות לכל היותר… הרי את עצמך סיפרת שלא דייקת בקורות החיים."

"הא, כן…" אמרה חגית, ולקולה התגנבה אכזבה, "אעביר לך אותו בהמשך" סיימה.

כיוון שחשדנו מלכתחילה באמינותה של המועמדת בשל התנהגותה בתחקור וההתחמקות מלהמציא את המסמכים הרלוונטיים אחריו, החלטנו לבדוק לעומק את רשימת הממליצים של חגית.

אמנם מחלקת משאבי האנוש פנו לממליצים שמסרה חגית ומהם עולה תמונה של אשת מקצוע בתחום המכירות שהיא גם אדם נוח ונעים הליכות. אנחנו כאמור מסתכלים על אותם נתונים מזווית מעט שונה ולכן הנתונים שהתקבלו בעקבות החקירה שלנו היו מעט שונים. 

חגית מסרה כי עבדה כראש צוות במוקד מכירות טלפוני מהגדולים בארץ. היא מסרה מספר טלפון נייד של מישהי שכינתה בתואר 'מנהלת אישית'. אנחנו לא פנינו ישירות למספר הנייד, ותוך הפעלת כמה 'קשרים' במקומות הנכונים, הגענו למנהלת המוקד.

האם יפתיע אתכם לגלות ששמה של מנהלת המוקד אינו כשמה של המנהלת הממליצה שמסרה חגית?

מבדיקה מעמיקה מסתבר כי חגית אכן עבדה במוקד מכירות אך היא מעולם לא הייתה ראש צוות. נוסף על כך, היא פוטרה לאחר שקב"ט החברה קיבל מידע על זיוף מסמכים, מידע שהוביל ישירות לחגית. חגית תוחקרה ע"י הקב"ט, הודתה כי זייפה מסמכים על מנת להרוויח מהם רווח אישי, ופוטרה בשקט יחסי, כדי לשמור על כבודה אל מול הקולגות שלה. ומה בדבר הטלפון שמסרה חגית? המספר הוביל אתנו ישירות לחברה טובה של אחיה של חגית, שהתחזתה בשיחה עמנו למנהלת המוקד. כפי שהבטחתי, החקירה שלנו אכן הובילה למסקנות מעט שונות…

 

* כל הסיפורים הינם סיפורים אמיתיים שנכתבו מניסיונו של הכותב. כל השמות, לרבות שמות האנשים, החברות והארגונים הינם שמות בדויים.

מהימנות עובד
יותם שטיינמן (צילום עצמי)

הכותב הינו מנהל תחום מבדקי מהימנות ומניעת אובדנים עסקיים בקבוצת מוקד חקירות

052-5444633

03-6957277

yotam@moked-pi.co.il

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה