ריאיון עבודה או הטלת מטבע?

ריאיון עבודה או הטלת מטבע?

סטטיסטית, כך או כך יש לכם סיכוי שווה לגייס את המועמד הנכון. ריאיון עבודה פשוט גוזל הרבה יותר משאבים...

שיתוף
גיוס עובדים
גיוס עובדים

ערימות של מחקרים שנערכו לאורך השנים מראים שראיונות עבודה אינם מבטיחים גיוס עובדים מוצלח. בין 45% ל-75% מכלל הגיוסים לא נועדו להצלחה. סיכויי ההצלחה אם כך זהים לסיכוי להצליח דרך הטלת מטבע.

מועמדים שיקרו בקורות החיים והעמידו פנים בראיונות העבודה לאורך השנים אבל בשנים האחרונות, בעזרתם האדיבה של קואוצ'רים, ספרים, קלטות הכנה לראיונות עבודה וכיו"ב, המועמדים השתפרו בראיונות העבודה ובהתאם לכך, סיכוייו של המגייס לאתר את המועמד הכישרוני ביותר, זה שמתאים יותר מכולם לתפקיד בפרט ולחברה בכלל, הולכים וקטנים.

אז אם הסיכויים שלכם לגייס את העובד הנכון באמצעות ריאיון עבודה זהים לסיכויים להצליח באמצעות הטלת מטבע, מדוע כדאי להעדיף את הפתרון של הטלת מטבע?

על פי מרגרט הפרמן, מומחית למשאבי אנוש ומחברת ספר הניהול Willful Blindness (ציות עיוור), דווקא המודל של ריאיון עבודה הוא המסוכן יותר לארגון מבין שתי האופציות. לדבריה, הטלת מטבע גוזלת מהארגון דקות ספורות ואילו ראיונות עבודה זו סאגה מתמשכת אשר גוזלת לארגון משאבים עצומים (הארגון מקצה חדרים, כוח אדם, שעות עבודה חשובות וכמובן – הכול מסתכם בכסף). לכן, כאשר הארגון בוחר מועמד ומסתבר שהוא איננו עומד בציפיות, קשה יותר לוותר עליו ולפתוח את תהליך הגיוס מחדש.

ראשית כל, לאנשים אשר היו מעורבים בראיונות עבודה קשה יותר להודות שטעו ולעתים אף טעו בגדול. לכן הם ממשיכים להתעקש שלעובד יש סיכוי ונותנים לו הזדמנות אחר הזדמנות. ככל שארגון משקיע יותר בגיוס עובדים כך קשה לו יותר להודות שנעשתה טעות ולפעול על פי תובנה זו. שנית, גם אם אין בעיית אגו או שמתגברים עליה, הארגון יודע שאם הוא יוותר על עובד חדש שלא הצליח להשתלב, הוא פותח שוב תהליך גיוס ארוך, אינטנסיבי ויקר, הטומן בחובו את הסיכון שגם הפעם ייעשו טעויות בשיפוט.

מרגרט הפרמן: "אני יודעת שהאופציה של הטלת מטבע במקום ריאיון עבודה נשמע כמו רעיון שערורייתי אבל האמת היא שריאיון עבודה הוא שערורייה אם חושבים על זה. זה דורש זמן, משאבים כלכליים ומשאבים נפשיים. ריאיון עבודה מכניס את כל המעורבים למתח ובסופו של דבר, הוא פשוט לא משתלם. איש מהצדדים איננו נהנה ואינו מרוויח מהתהליך, לא המנהל המגייס ולא המועמד. אנחנו צריכים להכיר בעובדה שאנחנו לא כל כך טובים בלשפוט אנשים כמו שאנחנו חושבים וברגע שנקבל את זה – נבין שריאיון עבודה הוא סאגה מלאכותית, לא אפקטיבית שגוזלת לנו משאבים אדירים…. בתור אחת שנתנה הזדמנות לריאיון עבודה שנים על גבי שנים, שהשקיעה במבדקי התאמה תוך סיוע במומחים וביצוע מבחני סימולציה, וגילתה שזה פשוט לא עובד! היום אני מוכנה לתת הזדמנות אמתית למודל של הטלת מטבע."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה