פרילנסרים עצמאים בשטח

פרילנסרים עצמאים בשטח

השיטה של העסקת פרילנסרים הופכת לנפוצה אולם ארגונים רבים עדיין לא הבינו את הקונספט במלואו. להלן המודל בהרחבה

שיתוף
אתר דרושים
אתר דרושים

יותר ויותר חברות, גדולות כקטנות, מתחילות להבין את הפוטנציאל הגלום בהעסקת עובדים על בסיס תנאי פרילנס (Freelancers). המושג נשמע בכל פינה אבל השאלות, התהיות ובעיקר חוסר הוודאות לגבי מידת התאמת המודל הזה לארגון ויישום שיטות עבודה הולמות למודל – נשמעים אף הם בכל מקום ובכל עת.

עובד פרילנס הוא אדם בעל כישורים ספציפיים, המציע לחברה או למספר חברות בו זמנית את שירותיו, בתמורה לתשלום קבוע מראש (רטיינר חודשי או תשלום פר פרויקט). הוא איננו נחשב לעובד חברה במובן המסורתי, דהיינו לא חלים כאן יחסי עובד מעביד.

 היתרונות של העסקת פרילנסרים:

גמישות ביחסי עובד-מעביד
הפרילנסר הוא בעל כשרון ומסוגלות בתחום מקצועי ספציפי, כגון עיצוב פלאש, תרגום טכני, ניהול קמפיינים במנועי חיפוש ועוד. הוא מציע פתרונות מקצועיים נקודתיים להם החברה נזקקת באופן חד פעמי לצורך השלמת פרויקט או מדי פעם, אולם לא על בסיס מתכונת קבועה ובוודאי שלו בתקן של משרה מלאה. העסקת פרילנס מאפשרת לחברה לסיים את ההתקשרות עמו ברגע שנגמר הפרויקט. החברה איננה מחויבת לספק לו עבודה או לשלם לו על עבודתו גם כשבפועל אין לו עבודה. הפרילנסר הוא בגדר קבלן חיצוני, ממנו מזמינים שירותים מקצועיים בעת הצורך.

מקצועיות ללא פשרות
העסקת עובדים על מתכונת של פרילנסר מאפשרת למנהלים בחברה לגייס את המועמדים המתאימים ללא פשרות. בגיוס לתפקיד מעצב גרפי יש כמה וכמה פקטורים לבחירת המועמד: שיהיה מוכן למשרה מלאה, שיגור במרחק סביר ממשרדי החברה, שישלוט ברוב התוכנות הגרפיות ברמה טובה ועוד. אולם המגייס יוצא מנקודת מוצא שאף מועמד איננו מושלם ושצריך להתפשר פה ושם. כך לדוגמא, יבחר למשרה מלאה מעצב גרפי מומחה בפרינט אבל עם פחות ניסיון בבאנרים. כאשר בוחרים מעצב פרילאנס, אד הוק, ניתן למצוא את המעצב המושלם לאותו פרויקט מבחינת הידע, הניסיון והיכולות.

 שכר מבוסס תוצאות
מודל התשלום הוא הוגן לשני הצדדים: העובד מקבל תמורה מלאה למשימה שביצע. זהו מודל שמעודד 'עבודה מוכוונת תוצאות' והוא הופך יותר ויותר פופולארי בארגונים.

 החסרונות של העסקת פרילנסרים

פער בידע אודות החברה, מטרותיה, יעדיה וערכיה
הפרילנסר הוא עובד חיצוני והוא לא תמיד מכיר ובוודאי שלא הפנים את ערכי החברה, בניגוד לעובדי חברה  מן המניין. לכן, כאשר מטילים על פרילנסר משימות הקשורות בהתנהלות מול לקוחות החברה, ספקים או עובדים, סביר להניח שיהיו פערים באופן הביצוע.

 נאמנות לארגון מוטלת בספק
הפרילנסר איננו מחויב לחברה אחת בלבד, אלא אם כן סעיף זה הוגדר בבירור בחוזה ההתקשרות עמו. לרוב, הוא יספק שירותים לחברות מקבילות.

 אובדן ידע ארגוני
עובד חברה לומד, חווה ומתנסה על חשבון משאבי החברה, הידע המקצועי שצבר, לרבות הקשרים שפיתח – נשמרים בארגון והם משרתים עובדים נוספים וישרתו את הארגון בעתיד. כאשר פרילנסר צובר ידע, ניסיון וקשרים מקצועיים, אלו נשארים אתו והארגון, כאשר הוא פונה לפרילנסר אחר, מתחיל בעצם מנקודת ההתחלה. בעידן שבו שיתוף מידע, שימור וניהול ידע ארגוני בצורה מתקדמת הוא בגדר נכס – העסקת עובד על תקן פרילנסר מחטיאה את המטרה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. באותה נשימה חשוב ביותר להזכיר למנהלי משאבי אנוש שאינם מעודכנים בפסיקה העדכנית (פס"ד צדקה נגד גלי צה"ל ואילך) לפיה מעמד פרילנסר (משתתף חופשי) הוא מעמד ביניים אשר מזכה בתפיסת בתי הדין דהיום בזכאויות חלקיות של עובד ובין השאר פיצויי פיטורין ודמי הודעה מוקדמת. ראוי שמעסיקים ידעו זאת בחישובי העלויות שלהם.

השאר תגובה