מעברים ומשברים – קווים לדמותם בעולם הארגוני המודרני

מעברים ומשברים – קווים לדמותם בעולם הארגוני המודרני

ערן וינדר, סמנכ"ל בקבוצת נירם גיתן: "בזמן שינוי יש תחושה של כאוס! האתגר של הארגון הינו לדעת להמשיך לנהל את עצמו ואת עסקיו בתוך הכאוס הזה, ולהמשיך לצמוח ולהצליח!"

שיתוף

מהרו להירשם – ללא עלות – לכנס השנתי למשאבי אנוש שיתקיים ב-25/26 במרץ!
לפרטים והרשמה יש ללחוץ כאן

”ג'ון פ. קנדי אמר "שינוי הינו חוק החיים. אילו המתבוננים רק בעבר או בהווה ימצאו עצמם מפספסים את העתיד". בשנתיים האחרונות אנו חווים השתנות עצומה של שוק העבודה. כול ניצני השינוי וסממניו היו שם קודם לכן, אולם אנו חווים תנועה מוגברת שלהם. פיטורים המוניים בשווקים שבעבר הובילו בעוצמה ובגודל, שינויי מבנים וניהול בארגונים גלובליים, רכישות, מיזוגים וכניסת מתחרים לא צפויים, ברגעים לא צפויים, בשווקים לא צפויים. ניתן להוסיף על זה את השינוי בהתנהגותם של הצרכנים, את עלייתם מחדש של ועדי עובדים קיימים – וחדשים, ומקבלים "צונאמי". גל גדול המקשה תכנון, שימוש בניצחונות ובכלים שעבדו קודם לכן והתנהלות ארגונית ואנושית.

כיצד ניתן לחזות משברים מבלי להשתמש באוראקל או במכשפות? כיצד ניתן, ארגונית, להיערך ל"צונאמי"? מה תפקידם של אנשי משאבי אנוש בתוך הקלחת? והכי חשוב- איך מתמודדים עם כל זה בחיוך?…..

ערן וינדר, סמנכ"ל בקבוצת נירם גיתן מאז 2010, בעל מעל ל-15 שנות ניסיון בהדרכה וייעוץ בארגונים ישראליים וגלובליים, נבחר לשאת את ההרצאה הפותחת בכנס השנתי למשאבי אנוש 2015. ערן וינדר, בוגר תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול ותואר שני במנהל עסקים MBA (עם התמחות במימון), יציג את הכלים והעקרונות הנכונים לארגון ולאנשים בזמני שינוי.

כיצד אתה, כיועץ שמלווה ארגונים במהלך 15 השנים האחרונות, מגדיר שינוי?
ערן וינדר: אנחנו חיים בעולם רווי שינויים. הכול משתנה סביבנו: סביבה, טכנולוגיה, חברה, כלכלה, אנשים… השינוי הוא בכל מקום. אני מגדיר שינוי כמעבר ממצבA למצב B שזה למעשה מעבר מהסדר של A לסדר של B. באמצע יש שלב מעבר בין הסדר הראשון לסדר החדש. למצב הזה אני קורה C. זה שלב המעבר שהוא שלב הכאוס שמוציא הרבה מאוד רגשות, פחדים, כעסים, מתחים. זה שלב מאוד דרמטי, מאוד מפחיד. רוב הארגונים נמצאים בשלב C. כי אנחנו כל הזמן נמצאים בשינויים. העולם משתנה, השוק משתנה, הטכנולוגיה משתנה… זה אומר שהאתגר האמתי של ארגון הוא לייצר סדר ולנהל אותו נכון בתקופה C, תקופת המעבר.

ארגונים התמודדו עם שינויים גם בעבר אבל היום זה נושא הרבה יותר בוער. כרגע הוא מעסיק את כולם. אין ארגון שלא אומר שמשהו אחר קורה. כיום שינוי הוא המצב הקבוע. אז נשאלות השאלות: איך נערכים לשינוי? איך מנהלים אותו? איך מנצלים את השינוי והופכים אותו להזדמנות?

איך מנהלים שינוי תמידי?
ערן וינדר: ארגון בשלב שינוי ויצירת סדר חדש צריך לשאול את עצמו את השאלות הבאות:
1. איך אני נערך לשינוי, תוך יצירת תשתית ארגונית חזקה שיכולה לתמוך במצבי מעבר וקצב שינויים גבוה בתוך הארגון? כלומר איך אני נערך בהיבט של עובדים, מנהלים וממשקים בתוך הארגון?

2. איך אני נערך אל מול הלקוחות שלי ומול השוק, כדי לשמור על ביזנס חיי ונושם? כלומר איך אני נערך לנהל את הארגון כלפי חוץ במובן של ניהול מערכי שירות ומכירה, כשהכול מתערער? איך דואגים שהביזנס ימשיך לחיות ולהצליח?

3. שאלה נוספת שצריך לשאול, והפעם זו שאלה חבויה, היא: איך אני מתייחס והאם אני מתייחס לשינוי? יש ארגונים שאומרים "זה שינוי והוא יחלוף…" הם לא נוקטים עמדה. זהו, שהשינוי לא יחלוף! השינוי פה! ואחריו יבוא אחר… הארגון חייב להכיר בשינוי והוא חייב לנקוט עמדה! אל תצפו שמשה יקרה מעצמו כי אז יקרה משבר. יש ארגונים שבועטים בשינוי, קופאים, יש כאלה שבורחים ממנו, אבל אין לאן לברוח, כי השינוי כאן. גם אחרי שנייצר סדר חדש, קרי נעבור שינוי אחד בהצלחה, יגיע השינוי הבא. הארגון חייב לדעת לנהל שינוי ולהתנהל בתקופות המעבר.

תקופת המעבר מייצרת שבר בסדר הקיים. הארגון מתמודד עם שינויים במנגנונים, תהליכים, שינויים פרסונליים… זה יכול להיות בגלל בחירות, מלחמה, שינוי רגולטורי, שינויים בביזנס… קל מאוד לקחת משבר חדש ולהגדיר אותו כשבר. אני גורס שמשבר הוא הזדמנות ולא רק סיכון. משבר מהווה הזדמנות לייצר משהו אחר, לנקוט עמדה, להגדיל, להקדים, לחדש, למנף ולפרוץ קדימה!

מהם העקרונות שמלווים אותנו, אנשי משאבי אנוש, בתקופת שינויים?
ערן וינדר: במסגרת ההרצאה שלי בכנס השנתי למשאבי אנוש אציג כמה עקרונות וקווים מנחים שיכולים לשרת אותנו, אנשי משאבי אנוש ויועצים, במאמץ להפוך את המשבר להזדמנות ובכלל לניהול נכון של תקופות המעבר התמידיות. בכנס אציג בפניכם, דרך סיפורי לקוח, את החוזקות שאפשר לשאוב בתקופת משבר, חוזקות כגון:

  • יצירת אינטגרציות בין אנשים וגופים בתוך הארגון וחיזוק שיתופי פעולה. את המהלכים האלה משאבי אנוש יכולים להוביל, כי זו המומחיות שלהם, ובכך הם יכולים להשפיע על תהליך השינוי ולהפוך אותו כאמור מסיכון להזדמנות אמתית.
  • חיזוק כוחות פנימיים ושרירים פנימיים בארגון, שיתמכו בו בתהליך השינוי ויצמצמו תלות בספקים חיצוניים. ארגון בתקופת שינוי צריך מנגנונים פנימיים חזקים כגון מאמן פנימי לשירות ומכירות, שהוא מתוך הביזנס, מכיר אותו ומחויב לו.
  • שילוב תהליכי מדידה וכלי מדידה של אפקטיביות ותרומה לביזנס. איך הדרך שבחרנו לנהל בה את השינוי משפיעה על הארגון? איך היא מקדמת את העובדים? איך היא תורמת להנהלה? מה היא נותנת ללקוחות? השימוש בכלי מדידה נחוץ ביותר כדי לקבל החלטות מושכלות. הארגון, ובעיקר שכבת המנהלים שלו, שנמצאת בחזית, זקוקים לכלים חכמים ומפות מדידה על מנת ליצור עוגן עמוק וידידותי לשכבת המנהלים.
  • השקעה במשאב האנושי, חיזוק יכולות של מומחי תוכן בתוך הארגון ותמיכה למימוש הפוטנציאל ככלי חשוב להצלחה.
  • הבניית היכולות הניהוליות במציאות החדשה והמשתנה. המנהלים בארגון נדרשים לנהל בתקופת מעבר. נשאלות השאלות האם הציפיות מהם והכלים שניתנו להם מתאימים למעבר? ארגונם צריכים לבנות סל כישורים למנהל ועל בסיס זה לבנות תכניות הדרכה ופיתוח מנהלים במתכונת שהיא מותאמת לתקופות שינוי.

מה המסר שלך לקהילת משאבי אנוש ערב הכנס השנתי למשאבי אנוש 2015, שהוא השנה בסימן ניהול שינויים ומשברים?
ערן וינדר: השינוי הוא כאן כדי להישארchange is here to stay . זה בלתי נמנע. צריך לדעת שאי אפשר להיכנס לנהר פעמיים. הנהר ממשיך לזרום. צריך להיכנס אליו, לזרום איתו, לא לפחד! לא תמיד מצליחים אבל חשוב לנסות לחייך… לחפש הזדמנויות, לנצל ומקסם אותן. לדעת שנכון וצריך לעשות דברים על מנת לגדול ולצמוח גם בתקופות שנראות קשות.

מהרו להירשם – ללא עלות – לכנס השנתי למשאבי אנוש שיתקיים ב-25/26 במרץ!
לפרטים והרשמה יש ללחוץ כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה