איך אפשר לעזור לעובדים בתהליך גירושין?

איך אפשר לעזור לעובדים בתהליך גירושין?

תהליכי פרידה (רגשית וכלכלית) על העובד ועלולים לפגוע בין היתר בתפקודו במקום העבודה. ארגונים שמציעים תמיכה מקלים על העובדים שלהם ומסייעים להם להצליח למרות הכאב

שיתוף

על פי סקר שבוצע בבריטניה, 10% מהאנשים שעברו תהליך פרידה נאלצו לעזוב את עבודתם או שם הכירו קולגה שנאלץ או נאלצה לעזוב מקום עבודה עקב פרידה. אז למה זה מעניין אותנו, אנשי משאבי אנוש? לאור שיעור הגירושים הגבוהים (כשליש מהזוגות בישראל), המספר הזה משמעותי מאוד למעסיקים הישראלים כי 10% מקרב שליש מהעובדים (כמעט חצי מהמתגוררים בגוש דן) עלולים לעבור פרידה בשנה הקרובה.

העובדים עוזבים את העבודה, נעדרים ממנה לעתים תכופות יותר או שתפוקתם יורדת בזמן הפרידה
כ- 16% מקרב הנשאלים היו עדים ליציאה לימי מחלה עקב גירושין או פרידה ו-15% אומרים שלפרידה או גירושין יש השפעה שלילית על התפוקה.

קארין הרט, עורכת דין לענייני משפחה, כותבת ב- smartblogs.com שבמסגרת עיסוקה הייתה עדה לאופן שבו פירוק מערכת יחסים משפיע על בני אדם, מכאלה שמחזיקים בעמדות ניהול ועד לעובדים זוטרים. השלכות המתח שגורמת הפרידה על עובדים, הכולל דאגות פיננסיות והוריות, הוא כזה שאין להפחית בחשיבותו.

כמו מחלה גופנית, מתח שכרוך בפרידה משפיע על רווחתו של הפרט, בעיקר עם מדובר בפרידה עוינת ואם לזוג יש ילדים. המתח גוזל אנרגיה רבה, מה שמשפיע על התפוקה בעבודה. הדברים עלולים להחמיר אם העובד חש שהוא תחת לחץ נוסף בעבודה או אם הקולגות שלו אינם מבינים את משמעות הפרידה, כמו למשל הצורך לשנות את שעות העבודה על מנת להיות זמינים יותר עבור הילדים או לצורך מעבר דירה וכיו"ב.

פרידה עלולה להיות טראומתית כמו אובדן
בארגונים רבים הדרך שבה מתייחסים לעובדים שעוברים פרידה תלויה במידה רבה בגישתם של המנהליהם הישירים. בדרך כלל אין נהלים רשמיים המתייחסים לשלב זה בחיי העובד והמודעות לקושי שבמצב היא מועטה. אך עם זאת גירושין מצוינים כאחד מחמשת גורמי המתח הקשים ביותר בחייו של האדם, יחד עם אובדן של קרוב משפחה. רוב המועסקים ששוכלים אדם קרוב זכאים לחופשה באורך "סביר". גירושין יכולים לעתים להיות טראומתיים כמו מוות של אדם קרוב, כי גם בהם מעורבת תחושת אבדן, ולכן יש להתייחס למי שחווה אותם במידה שווה של חמלה.

צריך להבין שהמועסק שנמצא בתהליך פרידה זקוק לזמן לטיפול בענייניו המשפטיים. אם ניתן לטפל בפרידה מחוץ לבית המשפט בצורה קצרה וקלה, אז נחסך מהאדם מתח רב. על העובד לחפש סיוע משפטי מוקדם ככל האפשר בתהליך פירוק הקשר כדי להגדיל את הסיכוי שיימצא לבני הזוג (לשעבר) פתרון מהיר. למעסיקים עשויה להיות השפעה עצומה על התהליך ועל האופן שבו העובד מתמודד איתו אם הם יהיו מסוגלים להעניק סיוע ותמיכה לעובדים שחווים פרידה.

יש ארגונים שמציעים לעובדים תכנית סיוע שכוללת תמיכה חסויה, ייעוץ, מידע והדרכה בסוגיות של עבודה, חיים אישיים ומשפחה. ישנם ארגונים שמאפשרים לעובדים לפדות את ימי החופשה שמגיעים להם ואף לקחת ימי חופשה נוספים, שלא בתשלום, על מנת לטפל בעניינים אישיים. יש כאלה שמגדילים לעשות ומאפשרים לעובדים שלהם יתר גמישות (עד כדי שינוי שעות העבודה, או אפשרות לעבוד מרחוק מעת לעת וכיו"ב). ויש מנהלים שמזהים שמה שירים את העובד זה: עניין בעבודה, אתגר חדש, לשקוע בפרויקט חדש ומלהיב או לקחת חלק בוועדת היגוי שעובדת על משהו עתידי או יצירתי.. כדי להעלות לעובד את המורל ולהסיח את דעתו מהכאב והמתח.

אין דרך אחת נכונה להתמודד עם עובד שחווה פרידה כואבת, אבל מה שבטוח זה שיש לתת את הדעת לנושא, לאור שיעור הגירושים הגבוה במדינות המערב.

נפתחה ההרשמה לכנס השנתי למשאבי אנוש 2015! הירשמו עוד היום! לפרטים והרשמה לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה