שיתוף

כאשר עובד פורש לגמלאות ומקבל מענק פרישה, המענק חייב בתשלום מס הכנסה. המדינה מעניקה פטור לכל פורש, בגובה השכר האחרון עד תקרה של 12,640 שקלים, עבור כל שנת עבודה.  

במילים אחרות, הפטור ממס הכנסה על מענק הפרישה, ניתן על מלוא גובה המענק, כל עוד גובה המענק בצירוף הסכומים האחרים המשולמים לעובד בעת פרישתו מהעבודה, אינם עולים מעל לתקרה של שכר חודשי אחד כפול מספר שנות העבודה, ובכל מקרה, כאמור, לא יותר מ-12,640 שקלים כפול מספר שנות העבודה של העובד.

אם מדובר בסכום (הכולל את כל התשלומים המגיעים לעובד עם פרישתו) שהינו גבוה מתקרה זו, הפטור ממס יהיה רק עד התקרה, והסכום הנותר (ההפרש) יחויב במס הכנסה.

בה בעת, אם השכר האחרון של העובד היה נמוך מ-12,640 שקלים, ניתן לבקש פטור ממס הכנסה עד תקרה של 1.5 משכורות לכל שנת עבודה.

הזכות לפטור ממס הכנסה על המענק ושאר הסכומים שמגיעים לעובד הפורש ניתנת באופן אוטומטי.

המעסיק צריך להעביר אל פקיד השומה טופס 161, ופקיד השומה מעביר אל המעסיק – ואל החברה המנהלת את קופת הגמל שבה נמצאים הכספים – הנחיות בנוגע לאופן המיסוי.

המעסיק או החברה המנהלת את קופת הגמל ינכו את המס במקור מכל סכום שמעל לתקרה ושמועבר לידי העובד.

עובד שרוצה להפחית את סכום המס שעליו לשלם (עבור הסכומים שמעל לתקרה) יכול, בעת הפרישה וסיום ההעסקה, לפרוס את קבלת כספי הפרישה והפיצויים על פני כמה שנים (עד שש שנים).

כלומר, ניתן לפרוס את המס על פני מספר מסוים של שנים אחורה (לכל היותר שש שנים), ובאישור רשות המיסים, גם עד מספר מסויים של שנים קדימה (לכל היותר שש שנים).

מספר השנים עליהם ניתן לפרוס את תשלומי הפיצויים תלוי בותק של העובד ומחושב על פי שנת פריסה אחת עבור כל ארבע שנות ותק.

במקרה בו רוצים לבצע פריסה של מס  ההכנסה, יחושב כל חלק מסכום המענק, כהכנסה באותה שנה שאליה ייחסו אותו.

זאת, במקום שכל סכום המענק יחושב כהכנסה (לצורך מס) באותה שנה שבה הוא התקבל בפועל.

זה יכול להשתלם לעובד במקרים בהם מדרגות המס שבהן הוא נמצא בעת קבלת המענק, גבוהות מאלו שבהן הוא יהיה בשנים הקרובות שאליהן הוא מבקש לפרוס את המס או מאלה שהיה בהן בשנים הקודמות שעל פניהן הוא רוצה לפרוס את המס.

בכל מקרה, רצוי ומומלץ להתייעץ עם איש מקצוע (רואה חשבון, יועץ מס וכו) לפני שמגישים את הבקשה למס הכנסה כדי לוודא שהעובד אכן מרוויח מכך.

נקודה חשובה נוספת היא, שהתנאי לקבלת ההטבה במס עבור המענק (הסכום עד לתקרה הפטור ממס) הוא, שהפרישה היא אכן אמיתית. כדי לוודא זאת, רשות המיסים דורשת ניתוק מוחלט של יחסי עובד מעסיק לתקופה של ששה חודשים כדי לזכות בהטבת המס.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה