שיתוף

אחת המגמות שהולכות וצוברות תאוצה בשנים האחרונות וצפויות להשפיע רבות על תחום משאבי האנוש היא מגמת המעבר למטא-ורס.

ההגדרה הקצרה ביותר למטא-ורס היא: יקום וירטואלי, שהינו זהה ליקום הפיזי האמיתי.

חברות רבות בעולם ממלאות חלק חיוני בעיצוב האופן שבו המטא-ורס יפעל. פייסבוק, למשל אמרה שהיא מתכננת שהעולם הווירטואלי הזה יהיה מקום חלק שבו אנשים יכולים לעבוד, לקנות ולשחק עם עמיתיהם, החברים והמשפחה שלהם.

בשלב זה, חלקים רבים של המטא-ורס נמצאים עדיין בחיתולים ויהיה צורך בשינויים מסויימים. אבל לכל השחקנים כבר די ברור איך מגמת המטא-ורס צפויה לשנות את אופן עבודתם של הארגונים ושיטות העסקת עובדים.

אם כן, איך ישנה המטא-ורס את הדרך שבה עובדים יעבדו. בחברת פייסבוק, למשל, ניתן כבר לראות שיש עובדים מרוחקים שמשתמשים ב-Horizon Workrooms כמעט מדי יום, כדי לשתף פעולה ולתקשר עם עמיתיהם.

בכמה לחיצות כפתור בלבד, יכולים העובדים, באמצעות האווטר שלהם, להופיע בחדר ישיבות יחד, באופן שכולם מרגישים כאילו הם נמצאים פיזית באותו חדר.

ממחקר שערכה חברת הייעוץ הטכנולוגי Accenture עולה, כי כ-94% מהמנהלים יהיו מוכנים להישאר זמן רב יותר בחברה בה הם עובדים, אם היא תשקיע בפיתוח הקריירה שלהם.

אחד ממסלולי הפיתוח הללו מושג באמצעות פלטפורמות הדרכה של מציאות וירטואלית. פלטפורמות אלה יוצרות  סביבת למידה והדרכה המבוססת על טכנולוגית מציאות וירטואלית, כדי להכשיר, ולשפר את מיומנויות העובדים.

בנוסף לשיטות ההכשרה שישתנו, גם כל תהליך גיוס העובדים כולל הראיונות יכול להשתנות.

במקום לדבר על קורות החיים שלהם ולשתף עוד על עצמם בשיחות וידאו, המועמדים יכולים לעצב מצגות ולאפשר למעסיקים פוטנציאליים לחוות את עבודתם במטא-ורס, באופן ישיר.

יתרה מזאת, הראיונות לא חייבים להיות בשיטה המסורתית של מרואיין מול מראיין. המראיין יכול להכיר טוב יותר את המועמד, למשל באמצעות משחק גולף וירטואלי או לדמות תרחישים מהעולם האמיתי כדי להעריך טוב יותר את המועמד.

זאת ועוד, מקומות עבודה חדשים יכולים לצוץ הודות לטכנולוגיית המציאות הווירטואלית. מקומות בילוי וחללים אחרים מסוגים אחרים יכולים לפתוח מקום בו יוכלו בעלי העסקים לייצר הכנסה באמצעות כלים של מציאות מדומה, לרבות גיוס עובדים שיעבדו מהבית ויפגשו רק דרך פלטפורמת המציאות המדומה.

נכון לעכשיו יש לכל נושא המציאות הווירטואלית המיועדת למקומות עבודה כמה מכשולים שצריך להתמודד איתם. השניים הבולטים ביותר הם סוגיית הפרטיות שגורמת לחששות רבים והפער הדיגיטלי.

בעיה נוספת נעוצה בסוגיית המעקב וניטור עובדים, שמהווה סיבה לדאגה. בסקר שנערך לאחרונה אמרו כ-61 אחוזים מהעובדים כי הם מודאגים מנושא הפיקוח עליהם על ידי המעסיק שלהם כאשר משתמשים בפלטפורמות של מציאות וירטואלית. מעקב כזה עלול להביא לתחושות של טינה בקרב העובדים.

מומחי אבטחת סייבר הטילו ספק באפשרות של מעקב על ידי גדג'טים כמו שעונים חכמים המספקים מידע לגבי  טמפרטורת גוף וקצב לב, כדי לקבוע את המצב הרגשי של העובד.

הפלטפורמות של מציאות וירטואלית יכולות גם להציג נתונים סטטיסטיים על כל אדם שנכנס לסביבת העבודה של העובד, ולא בטוח איזה סוג של מידע ניתן לקבל על כל אדם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה