מנהיגים לא צריכים לשאוף לצייתנות אלא למגויסות

מנהיגים לא צריכים לשאוף לצייתנות אלא למגויסות

ספר מנהיגות חדש בשם Willful Blindness מחדד את ההבדל בין פיקוד למנהיגות בשוק העבודה המודרני

שיתוף
ניהול עובדים
ניהול עובדים

פרד קראוצ'וק, סגן בצבא ארה"ב, אשר פיקד על יחידה בעירק, נשלח על ידי הצבא ללימודי מנהל. בשיעור על מנהיגות, קם אחד התלמידים ואמר: "לך פרד, זה הכי פשוט. אתה כבר מנהיג. אתה אומר מחלק לחיילים פקודות והם פשוט מבצעים."

מנכ"לים רבים שואלים את עצמם בתסכול למה העובדים לא יודעים לקבל פקודות? למה הם לא עושים מה שאומרים להם וזהו? מדוע צריך להסביר להם ולשכנע אותם לעשות דברים?!

ובכן, יש אמרה באנגלית שהולכת כך Be careful what you wish… you just might get it. מחקרים פסיכולוגיים שנערכו במהלך 50 השנים האחרונות מוכיחים, חזור והוכח, כי בני האדם נוטים לצייתנות מטבעם. גם כשהם יודעים שאין תגמולים על ציות ו/או עונשים וסנקציות על אי ציות, הנטייה הטבעית היא לציית.

בסביבת העבודה, בה יש תגמולים על ציות ועונשים (ואפילו מחמירים) על אי ציות, בני אדם נוטים לציית יותר, מן הסתם. אנשים שמחשיבים את עצמם לישרים והגונים, כבני אדם, מוכנים למכור משכנתאות בריביות גבוהות ו/או שירותים ומוצרים שהם לאו דווקא מאמינים בהם, כי זה חלק מהתפקיד. משבר הבנקים לא היה פורץ אילו אלפי העובדים מטילים ספק בהנהלה. אילו הם היו עוצרים את העבודה, מתריעים, מבקשים הסבר ו/או מסרבים להמשיך לפעול באותו אופן.

חוסר ציות אינו משקף פגמים במנהיגות. הבעיה של מנהיגים היא חוסר מגויסות מצד העובדים!
עובד מגויס, אשר מזדהה עם הארגון, אולי לא יציית לנוהל או הנחיה 'חסרת הגיון', אבל זה בסדר, כי הרי זה חסר היגיון. אם הוא יחשוב שמדובר ברעיון גרוע לחברה הוא יתריע ואולי הוא יעלה רעיון חילופי טוב יותר. העובד המגויס, זה שמרגיש חלק מהארגון, שגאה לקחת בו חלק ושעתיד הארגון חשוב לו, אולי נראה לעתים כעובד שקשה יותר לנהל אותו (ולעתים הוא אכן עובד מאתגר יותר מאחרים) אבל זו צרה של עשירים. מנהל שרוצה להצליח צריך להיות ערוך להתמודד עם האתגר של ניהול עובדים מגויסים במקום לחפש אחר עובדים צייתנים.

עובדים קריאטיביים, עצמאים, בעלי דעות ותובנות, כאלה שיכולים לתרום לארגון, לא יכולים להיות גם צייתניים. שתי התכונות הללו לא חיות בשלום זו עם זו. כדי להפיק את מרב התועלת מההון האנושי יש להנחיל תרבות ארגונית המושתתת על אומץ מוסרי moral courage. מנהל שרוצה ציות מוחלט צריך לשקול את האופציה של רובוט או כלב.

כותבת המאמר היא מרגרט הפרמן, לשעבר מנהלת מידע עסקי ב-ZineZone Corporation ומחברת ספר הניהול Willful Blindness (ציות עיוור). 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה