שיתוף

בין כל המניעים לגלי רכישות ומיזוגים ניתן למנות גם משברים כלכליים גלובליים, ובעיקר הליך היציאה מהם.

סביר להניח שגם משבר הקורונה בעולם, ישפיע על שווקים מקומיים וכתוצאה מכך יביא איתו עסקאות של מיזוגים ורכישות בין חברות.

אחת הסיבות לכך היא שחברות שנכנסות למצוקה בעקבות משבר כלכלי גלובלי, שואפות, פעמים רבות, להירכש על ידי חברה גדולה יותר או לשלב ידיים ולחתום על מיזוג עם חברה בסדר הגודל שלהם.  

מיזוגים ורכישות של חברות נועדו לאפשר לשתי החברות השותפות לעסקה להאיץ את הצמיחה של החברה המשותפת, להיכנס לשווקים חדשים, או לפתח מוצרים חדשים המבוססים על הידע והניסיון המשותפים לשתי החברות.

יש כמה שיטות לאחד שתי חברות לכדי מיזוג או בעת רכישה. אחת השיטות היא להותיר את החברה הנרכשת כיחידה עצמאית, במסגרת חברה בת.

במקרה כזה, החברה הנרכשת נהנית מהמעטפת של החברה הרוכשת, בעוד החברה הרוכשת נהנית מהרחבת הידע והניסיון של עובדיה ולעיתים גם מהרחבת בסיס הלקוחות.

שיטה אחרת לשלב את החברה הנרכשת ולהותיר אותה עצמאית במידה מסויימת היא לשלב אותה כחטיבה נפרדת בתוך החברה הרוכשת.

בשני המקרים, החברה הנרכשת ממשיכה להיות מנוהלת על ידי אותם מנהלים כפי שהיה טרם הרכישה.

השיטה השלישית היא לבצע אינטגרציה מלאה של החברה הנרכשת בתוך החברה הרוכשת. בשיטה זו יש צורך לבצע הליך מדורג של שילוב העובדים של החברה הנרכשת בתוך צוותי החברה הרוכשת. שיטה זו היא גם הדרך הרווחת בקרב עסקאות מיזוג בין שתי חברות שהן שוות מבחינת גודלן והיקפן.

המשותף לכל שלוש השיטות הוא ההכרח להקפיד על התאמת התרבויות הארגוניות של שתי החברות השותפות בעסקה.

הניסיון בתעשיות רבות הראה שהבדלים עמוקים מדי בין תרבות ארגונית של חברה אחת לתרבות הארגונית של החברה השנייה הביאו לכישלון המיזוג. לכן יש חשיבות רבה ביותר לתפקידם של מנהלי משאבי האנוש בהצלחת העיסקה.

אלא שהתאמת התרבויות הארגוניות של שתי החברות היא רק השלב הראשון במאמץ שנדרשים להשקיע מנהלי משאבי האנוש בשילוב העובדים של שתי החברות.

למעשה, רק לאחר שהחברות וידאו שהתרבויות הארגוניות של שתי החברות תואמות זו לזו, מתחילה המשימה העיקרית שמוטלת על מנהלי משאבי האנוש.

אחרי הכול, העובדים והשתלבותם הטובה בחברה הממוזגת הם המרכיב העיקרי והמרכזי בהצלחת המיזוג או הרכישה.

לכן חשוב מאוד שמנהלי משאבי האנוש של שתי החברות יתכננו היטב כל שלב בתהליך מול העובדים, החל בתכנון מראש של אופן שילוב העובדים בדרך שתאפשר ליצור עסק חדש ומצליח, וכלה ביישום לפרטי פרטים של שילוב העובדים במישור המקצועי והחברתי כאחד.

אם יהיו עובדים שיחושו ממורמרים כתוצאה מהמיזוג, או עובדים שיחושו שמעמדם ניזוק בגלל המיזוג, בין אם משום שמעמדם בחברה הממוזגת נמוך יותר משהיה בחברה טרם המיזוג, או שסמכויותיהם קוצצו בצורה זו או אחרת, הם עלולים לעזוב את החברה הממוזגת.

ואם תפקידם, ניסיונם והידע של עובדים אלה הינו חשוב ואף קריטי להצלחת המיזוג, הרי שההתמרמרות שלהם או אף עזיבתם את החברה עלולים לטרפד את העיסקה ולהכשיל את המיזוג כולו.

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה