שיתוף

לא מעט ארגונים נאלצים בימים אלה לקצץ תקציבים. החשש בקרב מנהלי משאבי אנוש רבים הוא שאחת המחלקות הראשונות שתקציבן יקוצץ תהיה מחלקת משאבי אנוש.

מחקרים שנערכו בארה"ב מצביעים על כך שכ-52% ממנהלי משאבי האנוש מאמינים שכאשר מחליטים על קיצוץ תקציבים, המחלקה שלהם היא בין הראשונות להיכלל בקיצוץ ובפיטורים, דבר שגורם לארגון להפסיד עובדים טובים בעלי חשיבות רבה לארגון.

זוהי טעות גורלית. ניהול איכותי של המשאב האנושי צריך להיות בראש סדר העדיפויות של הארגון, במיוחד בימים אלה.

בימים אלה צריכים מנהלי משאבי אנוש להיות מוכנים למצב בו יהיה עליהם להוכיח את החשיבות והנחיצות של אנשי הצוות שלהם כמנוע צמיחה, פרודוקטיביות וחוסן, בעת שהם נאבקים להגן על התקציבים שלהם.

על מנהלי משאבי אנוש להזכיר להנהלה הבכירה שפגיעה במחלקת משאבי אנוש משמעה פגיעה בביצועים של הארגון וערעור היתרון התחרותי שלו, בדיוק בתקופה שהארגון זקוק לביצועים טובים ויתרונות תחרותיים.

בתקופות מיתון קודמות ובמשברים האחרונים, בפרט בעת משבר הקורונה, הוכח שארגונים מצליחים הם אלו שרואים בצוות משאבי האנוש ובתרבות הארגונית שלהם, גורם מרכזי לפעילות העסקית הקריטית להצלחה, מתוך הכרה בערך שהם מייצרים לארגון בתקופות של גאות כמו בתקופות של שפל.

במרץ 2020, כאשר השטיח נמשך מתחת לרגליהם של כמעט כל הארגונים, היו אלה צוותי משאבי אנוש שמילאו תפקיד חיוני ביותר.

הם תמכו בארגון גם כשהיה צורך לקבל החלטות אסטרטגיות קשות, בין אם בנושא חופשה ללא תשלום (חל"ת), או פיטורים, או שיטות עבודה חדשות ובה בעת תמך ברווחת העובדים ושמר על בריאותם.

לאחר מכן, כאשר עובדים לא רצו לחזור לעבודה, וכאשר החלה תקופת ההתפטרות הגדולה, ההנהלות שוב נזקקו למנהלי משאבי אנוש וצוותיהם כדי שידריכו את ההנהלה לגבי אסטרטגיות גיוס ושימור עובדים.

בנוסף, הצבת חווית העובדים בסדר עדיפות גבוה, גם היא הוכיחה עצמה במהלך משבר הקורונה.

ממחקר שבוצע בבריטניה עולה, כי קרוב ל-70 אחוזים מהעובדים אמרו כי הם מרגישים שבמקום העבודה שלהם יש איזון טוב בין עבודה לחיים אישיים וכ-73% מעריכים את התרבות הארגונית שלהם כטובה.

למרות כל זאת, צוות משאבי האנוש במקרים רבים לא מקבל עדיין את ההערכה הראויה. קיצוץ בתקציב מחלקת משאבי אנוש עלולה להגביל משמעותית את הביצועים ואת יכולתם להישאר עמידים לתהפוכות השווקים.

עוד עולה מאותו מחקר, כי כ-50% ממנהלי משאבי האנוש אומרים כי ההנהלה הבכירה שלהם לא מציבה את מחלקת משאבי אנוש בעדיפות גבוהה וכ-56% אומרים שהארגון לא מייחס מספיק ערך לתפקידיו של צוות משאבי אנוש.

בנוסף, כ-61% ממנהלי משאבי האנוש מודאגים מכך שקיצוץ בתקציב ישפיע לרעה על המוטיבציה והפרודוקטיביות של העובדים.

אם יתבצעו פיטורים משמעותיים בצוות משאבי אנוש, ארגונים ימצאו עצמם במצב בו אחרי תקופה ארוכה שבמהלכה הם השקיעו כל כך הרבה בעובדים, הם לא יוכלו לקצור את פירות ההשקעה.

פרט לכך, פיטורים כאלה ישלחו מסר שלילי לשאר העובדים, שיוביל לאבדן אמון בהנהלה וירידה במידת המחוברות לארגון.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה