שיתוף

במצב השווקים הנוכחי, כאשר כל הארגונים מכל הסוגים נאלצים לעבור שינויים גדולים ומהירים, אין מנוס משינויים תדירים במבנה החברות.

שינוי מבנה הארגון הוא אחד הנושאים היותר מורכבים ומאתגרים בארגון. מי שמופקד עליו, החל מהיוזמה לביצועו, דרך הביצוע בפועל כולל רתימת העובדים והמנהלים ועד לסיומו המוצלח, הם מנהלי משאבי אנוש.

עד היום לא נמצאה הנוסחה המדוייקת להצלחה באחוזים גבוהים של שינוי מבנה הארגון.

סקרים שנערכו בעולם בנושא של שינויים ארגוניים, ממליצים למנהלים בכל הרמות למלא תפקיד מכריע בניהול השינוי.

ממחקרי שוק עולה, שכדי להצליח בביצוע שינוי הנבמה הארגוני, על מנהלי משאבי האנוש לרתום לא רק את ההנהלה הבכירה אלא גם את מנהלי דרגי הביניים והמנהלים מהדרג הזוטר.

ארגון מחדש של מבנה החברה מתרחש ממגוון סיבות, הקשורות בדרך כלל לשיפור המצב הפיננסי של החברה תוך שיפור מעמדה בשוק ונתחי השוק שלה, ובה בעת, הגברת היעילות.

בהיבט היעדים הפיננסיים החדשים ניתן לומר שאלה יכולים להתעורר כאשר מתקיים מיזוג בין שתי חברות או שמתרחשים שינויים משמעותיים בצוות ההנהלה, או שההנהלה הקיימת מחליטה על שינויים משמעותיים בשיטות הניהול.

במצבים כאלה יש לעיתים קרובות צורך בשינוי המבנה הארגוני כדי להתאימו למצב החדש.

סיבה נוספת לשינוי המבנה הארגוני היא שינויים בטכנולוגיה או בבסיס הלקוחות. שני אלה עשויים לגרור איתם סוג חדש ואחר של משימות חיוניות. ייתכן שיהיה צורך בארגון מחדש כדי להתאים לצרכים אלה.

גם השקת מוצר חדש, שעשויה לפתוח את החברה לשווקים או לקוחות חדשים מהווה לפעמים סיבה לשינוי ארגוני. הסיבה נעוצה בדרך כלל בשינוי הכיוון של יעדי המכירה. במקרים בהם השינוי שמגיע עם השקת המוצר החש הינו משמעותי, יתכן שיהיה צורך בארגון מחדש של מבנה החברה.

שינוי בגודלה של החברה מבחינת כוח אדם הינו סיבה נוספת שעשויה להביא איתה לצורך בשינוי מבנה החברה.

דוגמאות לשינוי בגודל החברה יכולות להיות צמצום משמעותי בהיקף כוח האדם, או לחלופין, רכישת חברה אחרת.

סיבה מסוג אחר לצורך בשינוי מבנה הארגון היא פערי ביצועים: כאשר יש הבדל בתוצאות העסקיות שהארגון צפה לבין התוצאה בפועל, יתכן שההבדל נובע מכך שיש צורך לשנות את מבנה הארגון.

לעיתים הסיבה לצורך בשינוי מבנה הארגון היא לחץ חיצוני, כמו למשל רגולציה ממשלתית, תחרות, או דרישת הצרכנים. כל אלה יכולים להשפיע על החברה במידה מהותית.

שינויים ארגוניים רחבי היקף נדרשים בעת מיזוגים ורכישות של חברות. מיזוג הוא שילוב של שתי חברות או יותר.

יש מיזוגים בהם כל חברה ממשיכה לעבוד באופן עצמאי כאשר שתי החברות פועלות תחת אותה חברה אם. או שחברה אחת הופכת לחברה האם והשנייה לחברה בת.

אבל במיזוגים בהם לוקחים שתי חברות או יותר וממזגים אותן לחברה אחת לכדי עסק אחד, אין מנוס מביצוע שינוי ארגוני נרחב ומקיף.

מנגד, יש את הפעולה ההפוכה: כאשר מפצלים חברה אחת שפעלה עד לנקודה מסויימת כגוף אחד, לשתי חברות או יותר, כאשר כל חברה הופכת עצמאית ופונה לשוקי יעד שונים.

בין אם אחת החברות נותרת כחברה האם ובין אם כל חברה שהתפצלה הופכת לחברה בת של תאגיד שמוקד כדי להיות החברה האם (חברת אחזקה), גם במצב זה יש צורך בשינוי מבנה הארגון.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה