שיתוף

ארגון החברה מחדש הוא מושג שבדרך כלל מטיל אימה על עובדים ותיקים, משום שבמקרים רבים הוא כרוך בין השאר בפיטורים, או לחלופין, בשינוי מנהלים בדרגי ביניים, שינוי הרכב הצוותים ושינוי בצוותים המשיקים זה לזה.

לדוגמה, אם צוות פיתוח עבד באופן קבוע עם צוות מכירות מסויים, הארגון מחדש עלול להחליף לא רק את צוות המכירות שמולו יעבוד צוות הפיתוח לאחר השינוי אלא גם לשנות את הרכב צוות הפיתוח והרכב צוות המכירות עצמם.

מטרתו של הארגון מחדש של החברה היא להגביר את היעילות והרווחים של החברה ולעתים קרובות הוא כרוך בשינוי מבנה המחלקות ומספר העובדים.

יש בארץ חברת הייטק גדולה שיש לה משרדים בכמה מדינות בעולם. לפני כמה שנים נוצרה שם בעיה כל כך מורכבת, עד כי המנכ"ל נאלץ לעזוב.

הבעיה היתה היעדר מוחלט של תקשורת בין מרכז הפיתוח בארץ לבין אנשי השיווק וההפצה של החברה בחו"ל.

אנשי הפיתוח בארץ פיתחו מוצרים שאנשי המכירות והשיווק לא יכלו למכור משום שהלקוחות הזדקקו לדברים אחרים.

לאחר שהמנכ"ל התחלף, הגיע מנכ"ל חדש שהחליט לפתור את הבעיה על ידי שינוי מבנה החברה. והוא אכן שינה את מבנה החברה.

ובמשך כמה שנים, המבנה החדש עבד לא רע ולקוחות חזרו אל החברה. בשלב מסויים נראה היה שאותו מנכ"ל עשה את הבלתי יאמן: הוא החזיר את הספינה למסלול.

אלא שכמה שנים לאחר מכן שוב נוצרו סדקים בספינה והיא שוב נעצרה ולא הצליחה להתקדם. הסיבה היתה שהשוק השתנה ושוב היה צורך לבצע שינוי ארגוני נוסף.

לאור השינוי בשוק (בקרב הלקוחות בחו"ל) שוב קרה שאנשי הפיתוח לא ביצעו בצורה מדוייקת את מה שהם התבקשו לעשות על ידי אנשי השיווק.

התוצאה היתה שהצמיחה נפגעה קשות והחברה איבדה מוניטין בקרב הלקוחות. בעקבות זאת, פעם נוספת התחלף מנכ"ל.

זוהי רק דוגמה אחת לעצירת צמיחה של חברה בגלל מבנה לא נכון של החברה, וחוסר יכולת לשנות בזמן את מבנה החברה.

אין ספק ששינוי מבנה ארגוני הוא משימה מאוד לא פשוטה, בפרט כאשר מדובר בחברות גדולות שיש להן סניפים ושלוחות בכמה מדינות.

ובכל זאת, לפעמים היכולת לשנות את מבנה החברה היא המרכיב המרכזי שמאפשר לחברה להמשיך לצמוח ולפעמים לשרוד.

לפני שמגיעים למצב בו מנכ"ל נאלץ להתפטר, יש כמה דברים שבכל זאת ניתן לעשותם. מנהלי משאבי האנוש הם אלה שעליהם מוטלת האחריות לאתר את הבעיה במבנה, ליזום את הארגון מחדש ולרתום את העובדים והמנהלים כאחד לביצועו.

ארגון מחדש של החברה הוא תהליך של עיצוב ויישום שינויים משמעותיים במבנה הארגון.

ארגון מחדש כולל באופן קבוע שינוי תוכניות תקציב, לפעמים סגירת חטיבות והקמת חטיבות אחרות במקומן (כלומר שינוי פעילות החטיבה ושינוי כוח האדם המרכיב אותה), ולעיתים גם החלפת מנהלים בדרגי הביניים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה