שיתוף

בימים אלה, על אף שיעורי האבטלה הגבוהים, מעסיקים רבים מתלוננים לא אחת על כך שהם לא מצליחים למצוא עובדים.

ולא בהכרח מדובר בעובדים בעלי מיומנויות יחודיים או כישורים נדירים.

ארגונים ממגוון רחב של תחומים, לרבות כאלה שפועלים בתחום המסחר, מתקשים למצוא עובדים גם כאשר השכר המוצע גבוה משמעותית מדמי האבטלה.

המסקנה המיידית של מעסיקים רבים היא שעובדים מעדיפים לקבל דמי אבטלה.

יתכן שיש עובדים שבתקופה זו מעדיפים לקבל דמי אבטלה, אבל נראה שרובם המכריע של העובדים שנמצאים בחופשה ללא תשלום (חל"ת) או אף פוטרו, מעדיפים למצוא עבודה חדשה ולא להמשיך לשהות באבטלה כאשר לא ברור מה יעלה בגורלם בהמשך הדרך.

וכמו בכל תקופה אחרת, שם המשחק הוא עדיין, היה ויהיה: מיתוג מעסיק.

מעסיק שעובדיו בהווה או בעבר משתפים ברשתות החברתיות חוויות שליליות שהם עברו בעבודה בארגון שלו, סביר להניח שיתקשה למצוא עובדים, על אף התקופה המאוד קשה שעוברת על שוק העבודה.

חוויות שליליות יכולות להתבטא במגוון רחב של צורות התנהלות:

1 חוסר הגינות בתשלום השכר, בתשלום עבור השעות הנוספות, או בעמלות נמוכות מאלה המגיעות לעובד.

2 הנחיות לעובד – כתנאי להמשך העסקה – להגיע לקורסים במקום המרוחק מאוד ממקום המגורים של העובד, דבר שדורש ממנו לצאת לדרך בשעות לא סבירות ולאחר מכן להיות בדרכים במשך שעות ארוכות, בנסיעה שנמשכת הרבה מעבר לזמן ההגעה למקום העבודה הרגיל, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתחבורה ציבורית בתקופה הנוכחית.

3 בארגונים מסוימים, לרבות חברות גדולות, מטיל המעסיק על העובדים לשלם את הקנסות שמוטלים עליו עצמו בשל אי עטיית מסיכות על ידי הלקוחות.   

חשוב להבין, שהעובדה ששוק העבודה הפך את פניו ויש שיעורי אבטלה גבוהים, אין משמעה שאופיים של העובדים, בעיקר בני דור המילניום ודור ה-Z השתנה.

אבטלה או לא, עובדים עדיין מצפים שהארגון ימשיך לדאוג לרווחתם ולאושרם ויקפיד להעניק להם את מלוא הזכויות המגיעות להם על פי חוק.

מיתוג מעסיק הוא לא אופנה חולפת, והרלוונטיות שלו לא מסתיימת ברגע שהיצע העובדים עולה על הביקוש להם.

יתרה מכך, אף שבשלב זה לא ניתן לראות מתי המשבר יסתיים, הוא יסתיים בשלב כלשהו. ארגון שיאבד במהלך המשבר את מיתוג המעסיק החזק שהיה לו טרם המשבר, יתקשה מאוד לשקם אותו לאחר תום המשבר.

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי בחודש יולי השנה, ירד מספרם של המועסקים שעבדו בהיקף מלא, כלומר 35 שעות שבועיות או יותר (במהלך השבוע הקובע) בכ-4.7% לעומת חודש יוני. מדובר בירידה של כ-131 אלף מועסקים.

מספרם של המועסקים שעבדו בהיקף חלקי, כלומר פחות מ-35 שעות בשבוע הקובע, ירד בכ-0.4% לעומת מספרם ביוני – מדובר בירידה של כשלושת אלפים מועסקים.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה