שיתוף
  • כיתוב תמונה ראשית: משרדי Impression פרסונליציה

"בעת בחירת עיצוב למשרד חשוב מאוד לשים דגש על כמה דברים מהותיים: עיצוב המשרד צריך להתאים לאופי העסק, גודל המטבח צריך לאפשר אינטראקציה נעימה בין העובדים, חיוני שיהיו תאורה טובה, כיסאות נוחים שמתאימים לגובה השולחן, ועוד", אומרת אורנה ברקת, הבעלים של סטודיו אורנה ברקת – עיצוב משרד שמרגיש בית, בעלת ניסיון של יותר מ-30 שנה כמעצבת פנים, מהנדסת, ומנהלת פרויקטים.

לדבריה, "ארגון שרוצה לוודא חווית עובד חיובית ורוצה להגביר את התפוקה של העובדים שלו, צריך לקחת בחשבון שעיצוב נכון הוא לא רק עניין אסתטי ומיתוגי. זהו המקום בו העובדים נמצאים רוב שעות היום. יתרה מכך, עיצוב המשרד משפיע על מידת המחוברות של העובדים למקום העבודה.

למה חשוב שמנהלי משאבי האנוש בארגון יהיו חלק ממערך קבלת ההחלטות של הארגון?

"מנהלי משאבי האנוש צריכים לוודא שעיצוב המשרד יהיה מתאים למבנה האירגוני ולמסרים של החברה. כאשר ארגון עובר למקום חדש, למשל, הזדמנות לבחון את המבנה הארגוני, המסרים, וההיררכיה.

"יש לוודא שכל אלה יקבלו ביטוי בעיצוב הפנים והתכנון של המשרד. לדוגמה, יש להחליט האם למנהלים יש משרדים סגורים או שהם עובדים כחלק מהצוות, האם מתאים לארגון הפרדה באמצעות קירות גבס, זכוכית או ללא כל הפרדה וכו".

מה עדיף – אופן ספייס או חדרים סגורים?

"בעקרון, יש כיום העדפה לאופן ספייס, בשל מגוון יתרונות, בהם שיתוף פעולה בין עובדים, יצירתיות ולא פחות חשוב – חסכון במ"ר. מנגד, חדרים קטנים מאפשרים פחות רעש וגירויים מסביב.

"לכול ידוע כי בשל הנגישות לאינטרנט חלה ירידה בפרודוקטיביות העובדים, בלי קשר לעיצוב. כאשר לכך מתווספת סביבת אופן ספייס זה אף מחמיר את הבעיה.

"כשהמשרד מעוצב כאופן ספייס, הרבה יותר קשה לקיים שיחות פרטיות ויש צורך בפינה שקטה שמאפשרת התנתקות ופינות נוספות המקיפות את החלל, כמו גם אקוסטיקה טובה".

מה לדעתך עדיף? משרד פתוח או פינות פרטיות?

"אישית, אני נגד קירות גבוהים מדי שמפרידים בין העובדים. הקירות הגבוהים יוצרים אצל העובדים אשליה של פרטיות, וכתוצאה מכך הם מדברים בקול רם מדי. כדאי גם להקפיד על אלמנט אקוסטי בין השולחנות, שיאפשר יותר פרטיות, ובה בעת להימנע מחלל גדול מדי. ניתן לחלק את החלל כך שבכל חדר יהיו לא יותר מששה עד שמונה עובדים".

מה את ממליצה?

"הייתי ממליצה להקיף את האופן ספייס בחללי עבודה סגורים יחידניים ומספר פינות ישיבה לכשניים עד שלושה עובדים שיכולים לדבר באיזור הציבורי, בלי להפריע לשאר העובדים. התוצאה היא מקום שהוא בה בעת נעים ומייצר תפוקה".

למה לדעתך חשוב לקחת בחשבון את הצורך של העובדים בנוחות?

 "עובדים רבים נמצאים שעות ארוכות מול עמדת העבודה שלהם. לעתים חוסר מחשבה יכול לגרום להם נזקים בריאותיים.

למשל, חשוב להתאים את גובה הכיסא לשולחן ולבחור בכיסאות ארגונומיים. כיום ניתן לרכוש כיסאות נוחים ואיכותיים בעלות של כ-400 שקל לכיסא. כמובן שכיסאות מעוצבים עולים הרבה יותר".

 מה לגבי תאורה?

"תאורה חלשה מדי ומחסור באור טבעי, גורמים לעובדים להרגיש כמו במרתף. והתוצאה? עייפות מוגברת. לעומת זאת, תאורה חזקה מדי עלולה לגרום לתחושת חוסר נוחות. חשוב שהתאורה תתאים למספר העובדים ולגודל החלל.

"גוון התאורה הנכון הוא תאורה צהובה שמשדרת חמימות ותחושה ביתית. לא לשווא תאורה מסוג זה נקראת 'אור חם', בעוד שהתאורה הפלורסנטית הלבנה משדרת ניכור ותחושה של בית חולים".

בואי נדבר על המטבח

"מי לא מחכה לשעה הזאת בצהריים שבה אפשר להתרחק מעמדת המחשב ולאכול ארוחת צהריים בנחת. כאשר המטבח קטן מדי הוא לא מאפשר למספיק אנשים לשבת בו.

"אם אין פינה מסודרת לישיבה, העובדים אוכלים מול עמדת המחשב שלהם וזה הרבה פחות נעים. פרט לכך, האינטראקציה שנוצרת בין עובדים שיושבים סביב שולחן אחד, היא מרכיב חשוב מאוד בסביבת העבודה.

"שולחן מרווח מאפשר לעובדים ללבן הרבה דברים בצורה יותר נעימה במטבח, שהוא חלל פחות פורמלי ומטבע הדברים מאפשר פתיחות מסוג אחר".

לכתבה השנייה בסדרה: 4 מגמות בעיצוב המשרד לקראת 2019

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה