שיתוף

רמות לחץ מוגברות של עובדים ושחיקתם המואצת, גובות מחיר כספי ניכר מארגונים. המכון האמריקאי לסטרס מדווח כי, לחץ בעבודה מתבטא בחברות אמריקאיות בהפסד של יותר מ-300 מיליארד דולר מדי שנה, כתוצאה מתאונות, היעדרויות, ירידה בפרודוקטיביות, תחלופת עובדים, וכן עלויות רפואיות, משפטיות וביטוחיות ישירות.

זאת ועוד, ממחקר שערך איגוד הפסיכולוגים האמריקאי לפני כחמש שנים עולה, כי מקום העבודה הוא המקור העיקרי למצבי לחץ ושחיקה עבור הרבה מאוד אמריקאים עובדים.

מהמחקר עלה, כי יותר מ-60 אחוזים מהעובדים דיווחו כי מקום עבודתם מהווה את גורם הלחץ המרכזי שלהם. החוקרים ציינו, כי יותר ויותר אמריקאים מדווחים על תסמינים של מתח, הכוללים חרדה, כעס ועייפות.

החל בשעות עבודה ארוכות ועד היעדר איזון בין חיים אישיים לעבודה, נראה שדווקא לאחר שהעולם יצא ממשבר הקורונה, התווספו גורמי לחץ חדשים כמעט בכל תחום בחיי העבודה ובחיים האישיים של העובדים.

מהמחקר של איגוד הפסיכולוגים האמריקאים עולה עוד, כי בימים אלה הפכו גורמי הלחץ הללו מתמשכים יותר ובלתי מוגבלים, מה שמגביר את הסיכון של כל העובדים בכל המגזרים לשחיקה.

ממחקר שערך ארגון הבריאות העולמי בשנת 2019 עולה, כי שחיקה היא תסמונת הנובעת מלחץ במקום העבודה שלא טופלה בהצלחה.

שחיקה זו מאופיינית בשלושה היבטים: תחושות של דלדול אנרגיה או תשישות, ריחוק נפשי מוגבר של העובד מעבודתו ותחושות שליליות הקשורות לתפקידו ולמקום עבודתו. התוצאה היא יעילות מקצועית מופחתת.

עוד עולה מהמחקר של איגוד הפסיכולוגים האמריקאי, כי בשנים 2020 ו-2021 ניכר היה בקרב עובדים אמריקאים כי הם חווים שיעורי שחיקה מוגברים.

מסקר העבודה והרווחה שערך האיגוד בשנת 2021 עולה, כי כ-79% מהעובדים חוו לחץ הקשור לעבודה. כמעט 60 אחוזים מהעובדים דיווחו על השפעות שליליות של לחץ הקשור לעבודה.

מהם, כ-26 אחוזים דיווחו על חוסר עניין, מוטיבציה או אנרגיה, וכ-19 אחוזים דיווחו על חוסר רצון להשקיע מאמץ בעבודה.

בנוסף, כ-36% דיווחו על עייפות קוגניטיבית, כ-32% דיווחו על תשישות רגשית, וכ-44% דיווחו על עייפות פיזית. נתון אחרון זה מהווה עלייה של כ-38% לעומת 2019.

ברקע, טוענים החוקרים, כי נושאים כמו מחאות נגד מסכות וחיסונים וקשיחות של ממקומות העבודה גרמו לעובדים, בפרט עובדים שעובדים מול ציבור לקוחות, להיות ציניים לגבי עבודתם וכלפי הציבור בכלל.

החוקרים הגיעו למסקנה, כי מאחר שגורמי הלחץ כנראה לא יעלמו בקרוב, הרי שאמצעים להפחתת מתח צריכים להיות בראש מעייניהם של המעסיקים.

ככל שהדרישות מהעובדים גוברות, כך ארגונים צריכים להתמקד בשמירה על איזון, ובפרט, להפחית משימות מסויימות כאשר הם מוסיפים משימות אחרות חדשות.

לדברי איגוד הפסיכולוגים האמריקאים, חלק מהארגונים כבר מגיבים לכך באופן חיובי, לפעמים בעזרת פסיכולוגים.

ארגונים רבים מוצאים שיטות חדשות כדי להבטיח את רווחתם של העובדים, החל מהגדלה משמעותית של ימי החופשה השנתית ועד להצעת שירותים לבני משפחתם של העובדים כמו למשל חוגים לאחר בית ספר וטיפול בילדים.

הרעיון המרכזי הוא שמקומות העבודה בכל התחומים ובכל הענפים והתעשיות ישימו דגש על תשומת לב לעובדים. החל מהקשבה לעובדים לגבי צרכיהם ומענה מיידי ועד גמישות בעבודה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה