שיתוף

החשש הגובר בעולם כולו ממצב שבו רובוטים יתפסו את מקומם של בני האדם בארגונים מזכיר במקצת את החשש שהיה בתחילת שנות העשרים מפני הפסד משרות הייטק בעולם המערבי לטובת מזרח אירופה, ודרום מזרח אסיה.

באותה עת, מהנדסי הייטק התבוננו באימה, בקבוצות הגדולות מאוד של מהנדסים זרים שמגיעים אל משרדי החברות שלהם בכל בוקר, כדי ללמוד את העבודה שהם עצמם עושים, רק כדי לקחת איתם את הידע הזה אל מדינות מגוריהם ולהפעיל משם את מרכזי הפיתוח שהוקמו בזה אחר זה.

לכולם היה ברור שהם מלמדים את המהנדסים הזרים את יסודות התפקיד שלהם כדי להעביר אותו אליהם. לאותם מהנדסים שלימדו את המהנדסים הזרים את התפקיד שלהם, כלל לא היה ברור מה יעלה בגורלם לאחר שהמשרות שלהם יעברו למדינות אחרות.

יתרה מכך, מצבם של המהנדסים שהוטסו על ידי הארגונים שהעסיקו אותם אל הודו, סין, תאילנד וכו, כדי ללמד את המהנדסים שם איך לבצע את העבודה שהיא למעשה העבודה שלהם, לא היה טוב יותר.

החשש מפני העברת תעשיית ההייטק הישראלית – אל מדינות שבהן עלות העסקת מהנדס תוכנה או חומרה היא מזערית לעומת השכר הנהוג בארץ – העסיק רבות את אנשי ההייטק בישראל ויצר טינה רבה כלפי החברות שמעסיקות אותם.

מאז עברו כמעט שני עשורים, ותעשיית ההייטק רק הולכת ופורחת. אם כן, איך קרה שמקצועות רבים הועברו אל מעבר לים והתעשייה ממשיכה לשגשג.

התשובה טמונה בהתפתחות מקצועית תוך התמקדות ביצירתיות בעבודה, בשאיפה לחדשנות מתמדת ובמוטיבציה ללמוד כל הזמן דברים חדשים.

אותו דבר צפוי לקרות במעבר של מקצועות לידי הרובוטים ואף במעבר של תפקידים לידי הבינה המלאכותית.

רובוטים אינם יכולים להיות יצירתיים, הם לא יכולים ליזום יוזמות שלא הוזנו לתוכנה שלהם מראש, והם לא יכולים לייצר חדשנות.

בנוסף, רובוטים (וגם בינה מלאכותית) לא יכולים לעסוק במקצועות הדורשים קשב אנושי כמו למשל ניהול משאבי אנוש, מגוון מקצועות הפסיכולוגיה והסוציולוגיה לרבות עבודה סוציאלית ומקצועות רבים נוספים שדורשים מיומנויות רכות ויצירתיות.

הרובוטים נועדו לסייע לבני האדם ולבצע עבורם את החלק הלא יצירתי והפחות מעניין של עבודתם. ככל שיותר תפקידים אפרוריים יעברו לידי הרובוטים, כך יווצרו יותר ויותר משרות שיהיו מעניינות ומאתגרות יותר לבני אדם, וכל סוגי התעשיות יתפתחו בהתאם.

אבל כדי שזה יקרה יש צורך בהרבה מאוד הכשרה לעובדים. וזו למעשה צפויה להיות ההטבה האטרקטיבית ביותר לעובדים כיום.

הכשרת עובדים למקצועות שתהיה להם דרישה בעתיד היא השקעה בעתידם של העובדים. וככל שהעובדים של הארגון יתפתחו מבחינה מקצועית, כך הארגון כולו יתפתח וישגשג.

לכן, כאשר רוצים לגייס עובדים למקצועות שצפויים לעבור לידי הרובוטים במהלך השנים הבאות, יש להציע להם להצטרף לארגון עם חבילת הטבות הכוללת הכשרות משמעותיות למקצועות עתידניים, בין אם אלה הם מקצועות בתחומים המשיקים לאלו שהם עובדים בהם כיום, או מקצועות בתחומים שונים לחלוטין שהארגון רואה עצמו נכנס אליהם בתכנון עתידי.

 

  

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה