שיתוף

הסביבה העסקית בימים אלה כוללת ארבעה דורות שונים הפועלים זה לצד זה לקראת יעדים כלכליים ומסחריים משותפים.

ככל הנראה זו הפעם הראשונה שבשוק העבודה עובדים זה לצד זה, עובדים מדורות שונים שלכל אחד מהם מאפיינים שונים מאלה של הדורות האחרים, תפיסות שונות לגבי אופן ניהול הארגון ושיטות עבודה שונות.

ניהול דורות רבים, השונים כל כך באופיים ובשיטות העבודה שהם הורגלו אליהן, יכול להיות מאתגר עבור המעסיקים ובפרט עבור מנהלי משאבי האנוש.

לכל דור יש ציפיות שונות, סגנונות שונים של עבודה, סגנונות שונים לניהול תקשורת ונקודות מבט שונות. לכן יש לאמץ אסטרטגיית ניהול שמתייחסת למאפיינים הייחודיים של כל אחד מהדורות השונים במקום העבודה.

אסטרטגיה כזאת יכולה לרתום את נקודות החוזק של כל אחד מהדורות בכוח העבודה ולאפשר לארגון להתחרות טוב יותר בשוק.

פערי הדורות במקומות העבודה מקבלים ביטוי בעיקר בהבדלי התנהגות והשקפה בין קבוצות של אנשים שנולדו בזמנים שונים.

כל דור גדל בתרבות חברתית אחרת ובתרבות ארגונית אחרת וכתוצאה מכך עשויות להיות לו ציפיות שונות בעבודה.

לדוגמה, דור המילניום ודור ה-Z מתנהלים בעיקר באמצעות אפליקציות, רשתות חברתיות ושאר פלטפורמות דיגיטליות, בעוד שדור ה-X ודור הבייב-בום-2 עשויים להעדיף צורות אחרות של תקשורת.

לא מעט בעיות בניהול פערי דורות במקום העבודה יכולות לנבוע מאי הבנה. לכל דור יכולות להיות העדפות וציפיות משלו בכל הנוגע לתחומי האחריות בעבודה.

לדוגמה, בני דור הX והבייבי בום-2 עשויים להיות מקושרים יותר לתפקידי ניהול לעומת עמיתיהם הצעירים יותר (אם כי יותר ויותר בני דור המילניום כבר ממלאים תפקידי ניהול), והנאמנות שלהם לארגון נחשבת רבה יותר מזו של עמיתיהם הצעירים.

לאור העובדה שלכל אחד מהדורות יש שיטת תקשורת מועדפת אחרת, קיים בארגון פוטנציאל להחמצה של מידע הנרכש על ידי עובדים שאינם תלויים באותה מידה בטכנולוגיה.

בכל דור יש אמנם חריגים, אבל הכרת מסגרת הניסיון הכללית של העובדים יכולה לעזור למנהל משאבי האנוש להבין את נקודת המבט שלהם ולקבוע מדיניות ניהול בהתאם.

חשוב מאוד שהארגון יכיר בכך שאין גישה אחת המתאימה לכולם, כאשר מנהלים כמה דורות במקום העבודה.

אחת האפשרויות להתמודד עם ניהול של כמה דורות באותו מקום עבודה היא לבנות צוותים שיש בהם את כל הדורות כדי שכל אחד מהעובדים, מכל דור, יביא לצוות את נקודות החוזק שלו, ויסייע לבני הדורות האחרים בנקודות התורפה שלהם.

למשל, בני דור ה-X ובני דור הבייב-בום-2 יכולים לסייע לבני דורות המילניום וה-Z בכך שילמדו אותם מניסיונם וימנעו מהם לטעות, ובני דורות המילניום וה-Z יכולים לסייע לבני דורות האיקס והבייבי-בום-2 בדברים שקשורים לדיגיטל.

המשמעות בפועל של צוותים משולבים של כל הדורות היא מיקסום היתרונות של כל אחד מהם בארגון, והפחתה למינימום את החסרונות כמו למשל היעדר ניסיון או היעדר אוריינות דיגיטלית.

מקום עבודה שמגלה הבנה, מכיל ושם דגש על גיוון תעסוקתי, יכול למטב את כוח העבודה ולהפחית למינימום אי הבנות תוך בניית צוותים פרודוקטיביים יותר.

 

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה