שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

קובי חתןהסוגייה שהיא אולי הבולטת ביותר בין כלל הסוגיות העוסקות בשילוב בין הקורונה לשוק העבודה היא, האם למעסיקים מותר לפטר עובד רק בגלל סירובו להתחסן כנגד מחלת הקורונה ולהציג תוצאות בדיקה שליליות בתדירות הנדרשת.

בפברואר אמר עו"ד קובי חתן, מומחה לדיני עבודה, בריאיון ל-HRus כי פיטורי עובד רק בגלל סירוב להתחסן, עשויים להיחשב לפיטורים שאינם חוקיים, משום שמדובר למעשה בכפיית חיסון כתנאי לעבודה, באופן שמנוגד לדעתי לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ולזכותו של האדם על גופו.

בינתיים, בגלל צורך שעלה מהשטח, נקטו מעסיקים, ובראשם מעסיקים גדולים עתירי משאבים, יוזמות משלהם להגנה על בריאותם של כלל העובדים, הלקוחות ואחרים המשתמשים בשירותיהם.

מעסיקים אלה, בעיקר מהמגזר המוניציפלי, החליטו על הרחקת עובדים שאינם מחוסנים ואף מסרבים להציג בדיקה שלילית עדכנית. הרחקה זו זכתה לתמיכה מצד הפסיקה של בתי הדין לעבודה.

בעקבות ההתפתחויות חזרנו אל עו"ד קובי חתן עם השאלה, האם ניתן להרחיק ממקום העבודה עובד שמסרב להתחסן נגד קורונה ומסרב להציג בפני המעסיק תוצאות בדיקות קורונה שליליות.

"הדברים עולים היטב מהפסיקה המתפתחת בתחום, הניתנת על ידי בתי הדין האזוריים לעבודה, וכן מהחלטותיו וקביעותיו של בית הדין הארצי לעבודה במסגרת ערעורים", אומר עורך דין חתן.

מה דעתך על הפסיקה שניתנה במרץ השנה בתביעתה של סייעת בגן ילדים נגד המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל?

"מדובר בהחלטה לגבי בקשה לסעד זמני של סייעת בגן ילדים, שטרם התחסנה נגד קורונה ומסרבת להציג בדיקת קורונה שלילית בתדירות קבועה. הסייעת ביקשה להורות למעסיק לאפשר לה להתייצב לעבודה. 

"בית הדין האזורי לעבודה קבע, כי אף על פי שאין אפשרות לחייב עובד להתחסן או להיבדק ולהציג תוצאות בדיקה למעסיק, הרי שלסירוב כזה יש השלכות.

"בית הדין בחן את זכויות העובדת לכבוד ולפרטיות מול זכותם לחיים ולבריאות של התלמידים, הוריהם ויתר צוות העובדים בבית הספר וכן כנגד זכותו הקניינית של המעסיק במקום העבודה.

"בית הדין מצא, כי הזכות לפרטיותה של העובדת בנושא הצגת תוצאות בדיקות קורונה למעסיק, נסוגה מפני רלוונטיות המידע למעסיק, שהוא עצמו נדרש לעמוד בהנחיות, לרבות בכל הקשור לקפסולות, סידורי ישיבה וכדומה. מדובר בהנחיות שמטרתן להחזיר את המשק לשגרה בצל מגפת הקורונה".

מה היו שיקוליו של בית הדין לעבודה?

"בית הדין לעבודה בחן את הנושא על פי 'מאזן הנוחות'. הוא פסק כי בשלב זה, מאזן הנוחות נוטה לטובת המעסיק.

"מכיוון שכך, פסק בית הדין כי אין לתת צו המורה על השבתה של הסייעת לעבודה כל עוד היא לא התחסנה ומסרבת להציג בדיקות קורונה שליליות".

האם המשמעות היא שעל פי קביעת בית הדין לעבודה, ניתן למנוע מעובד לא מחוסן והמסרב להציג בדיקת קורונה שלילית להגיע לעבודה?

"ההחלטה קובעת, כי ניתן למנוע את ההגעה אל מקום העבודה, מעובד שלא התחסן ומסרב להציג בדיקות קורונה שליליות בפרקי זמן קבועים.

"עם זאת, בית הדין הבהיר כי שאלת השכר בגין תקופה זו, תידון במסגרת התיק העיקרי, ולכן זו טרם הוכרעה. יצויין, כי העובדת הגישה בקשת רשות ערעור על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה, אבל בית הדין הארצי דחה אותה".

לכתבה השנייה בסדרה: ביה"ד לעבודה אילץ מעסיק להחזיר מחל"ת עובדת שמסרבת להתחסן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה