שיתוף

עובדת באחד הסניפים הגדולים של רשת ביגוד גדולה נעצרה לאחרונה בחשד שעקצה את המעסיק ב-400 אלף שקל, תוך ניצול פרצה במערכת המחשוב של החברה.

התברר כי העובדת, שנחשבה לעובדת חרוצה, נהגה לנצל את העובדה שהיתה לה גישה אל מתחם הזמנות האונליין באתר הרשת. כתוצאה מכך היא יכלה לבצע פעולות במחשבי החברה.

היא נהגה להיכנס להזמנות שביצעו לקוחות באונליין, ביטלה את ההזמנות, ולאחר מכן ביצעה הליך ששלח את הבגדים אל ביתה. כך הגיעו אל ביתה אלפי פריטים של הרשת.

היא סידרה את הבגדים בארגזי קרטון ובארון בגדים, כאשר כל הבגדים נשאו את תוויות המחיר.

מחקירת המשטרה עולה, שהעובדת לא הספיקה למכור את הבגדים. עוד הסיקו במשטרה כי הבגדים לא נועדו לשימושה האישי, משום שהם היו במידות שונות, בהם בגדי ילדים.

על פי החשד היא תכננה למכור את הבגדים באמצעות אתר אינטרנט שתכננה להקים. עם זאת, החוקרים חושדים שהיא גם שופוהולית.

במשטרה מודים כי מדובר בעוקץ מתוחכם וכי אילו היתה ממשיכה בשיטה הזו, היה עלול להגרם לרשת נזק במיליוני שקלים.

כעת, לאחר שהעובדה ביצעה עוקץ שגרם לחברה נזק של כמעט חצי מיליון שקל, נשאלת השאלה: האם יכולה הרשת (המעסיק שנשדד) לשלול מהעובדת את פיצויי הפיטורים.  

"שלילת פיצויים מעובד אפשרית על פי סעיפים 16 ו-17 לחוק פיצויי פיטורים", אומר עו"ד קובי חתן, מומחהקובי חתן לדיני עבודה, בשיחה עם HRus.

"סעיף 16 עוסק בשלילת פיצויי פיטורים מכוח הסכם קיבוצי, כלומר כאשר יש הוראה בהסכם קיבוצי החל על העובד – ואם אין הסכם קיבוצי, ההסכם הקיבוצי שחל על מספר העובדים הגדול ביותר באותו ענף – שמאפשרת שלילת פיצויים מטעמים שונים".

האם במקרים מסוג זה, המעסיק יכול פשוט להמנע מלשלם את פיצויי הפיטורים?

"סעיף 17 לחוק עוסק בשלילת פיצויים על ידי בית הדין לעבודה, במסגרת פסק דין. כלומר המעסיק נדרש להגיש תביעה לבית הדין לעבודה לשלילת הפיצויים".

האם בתי הדין נוהגים לאפשר למעסיק שלילת פיצויי פיטורים במקרים של גניבות מהמעסיק?

"גישת בתי הדין לעבודה היא כי שלילת פיצויי הפיטורים תיעשה במקרים חריגים ולעתים נדירות, במיוחד כאשר מדובר בשלילת פיצויים מלאה.

"היו מקרים בהם הוכחו גניבה ממעסיק, או עבירות משמעת חמורות, אבל יש פסקי דין שקובעים כי עצם הפיטורים הוא סנקציה מספיקה ולא אושרה שלילת פיצויים.

"כמובן שנטל ההוכחה על מעשי גניבה או מעשים אחרים המצדיקים שלילת פיצויים, מונח על כתפי המעסיק, ומדובר בנטל כבד יותר מזה של הליך אזרחי רגיל (יותר מ-50%)".

מה לגבי שימוע במקרה של גניבה של עובד?

"יש לקיים שימוע, ויש לציין בזימון לשימוע את הכוונה לשלול את פיצויי הפיטורים (והודעה מוקדמת) ולאפשר לעובד להתייחס לכך בשיחת השימוע".

לסיכום אומר עו"ד חתן, כי "היות שמדובר בנושא בעייתי, מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין המומחה בדיני עבודה, טרם שלילת הפיצויים, על מנת למנוע מצב בו בית הדין יקבע כי שלילת הפיצויים נעשתה שלא כדין, ועל ידי כך להפחית את החשיפה לפיצויי הלנת פיצויי פיטורים, שיכולה להגיע לסכומים גבוהים מאוד".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה