שיתוף

אחת המגמות הבולטות ביותר שמסתמנות בתקופה זאת וצפויות להתגבר בשנים הקרובות היא מעבר למודל עבודה הרבה יותר גמיש משהיה אי פעם.

יותר ויותר עובדים, בעיקר עובדים שמהווים את השדרה המרכזית של הארגונים, דורשים כיום יותר ויותר לעבור למודל עבודה שמאפשר הרבה יותר גמישות ארגונית ואיזון טוב יותר בין עבודה לחיים אישיים.

מודל עבודה גמיש מתבטא במגוון צורות, החל מעבודה מהבית, דרך שבוע עבודה מקוצר, ועד לוחות זמנים גמישים שמאפשרים לכל עובד לבחור את השעות בהן הוא מבצע את חלקו במשימות.

מודל עבודה גמיש מהווה גורם משיכה משמעותי מבחינת מועמדים המחפשים איזון טוב יותר בין עבודה לחיים אישיים.

בד בבד, מודל עבודה גמיש יכול לעזור למעסיקים להגביר את שימור העובדים ולהפחית עלויות.

בתוך מגוון צורות הגמישות בעבודה, בלוטת לאחרונה הדרישה של עובדים רבים שהארגון יאפשר להם לעבוד בשעות שהם בוחרים, במקום לעבוד במסגרת לוח זמנים מסורתי של תשע עד חמש.

בארגונים שמאפשרים גמישות בלוחות הזמנים של כל עובד, הארגון מעביר את הדגש ממספר השעות שהעובד עובד או נמצא במשרד, אל עבר איכות הביצועים והשלמה מוצלחת של המשימות.

דיני העבודה שמבוססים כיום על מספר שעות העבודה ועל השעות ביממה בהן העובדים מבצעים את העבודה, יהיו חייבים להשתנות כדי להתאים את החוקים למציאות בשטח.

יש לציין כי גמישות במקום העבודה יכולה להשתנות מאוד מארגון לארגון בהתאם לסוג הפעילות של הארגון, הצרכים והמטרות שלו.

אף שהדרישה להגברת הגמישות בעבודה הולכת וגוברת בימים אלה, זו אינה תופעה חדשה.

זה כבר כמה שנים שעובדים דורשים יותר גמישות בעבודה, החל ביותר ימי עבודה מהבית ועד גמישות בשעות העבודה.

מסקר שערך לפני כארבע שנים מכון הסקרים האמריקאי SHRM בקרב מנהלי משאבי אנוש בארה"ב עלה, כי כ-38% ממנהלי משאבי האנוש דיווחו (באותה עת) כי הם עצמם ממשיכים לעבוד בארגון שלהם הודות להסדרי עבודה גמישים המאפשרים איזון בין הבית לעבודה.

עוד עולה מהסקר שנערך, באותה עת, כי יותר מ-50 אחוזים מהארגונים כבר אפשרו לעובדים לעבוד על פי כמה סוגים של הסדרי עבודה גמישים.

הגמישות הנדרשת על ידי העובדים אינה מתמצה רק בלוחות הזמנים ובעבודה מהבית. גם עובדים שעובדים מהמשרד דורשים גמישות.

מהסקר עלה, כי כ-62% מהארגונים בארה"ב איפשרו כבר לפני כמה שנים לעובדים להגיע יום אחד בשבוע בלבוש לא רשמי, כ-60% איפשרו עבודה מהבית, וכ-56% אפשרו לעובדיהם לעבוד בשעות גמישות.

כ-31% מהארגונים בארה"ב איפשרו כבר לפני כמה שנים לעובדיהם לעבוד שבוע עבודה מקוצר, אם כי היה עליהם להשלים את שעות העבודה החסרות במהלך הימים שהם עבדו, כלומר שבוע עבודה ש'דוחס' את אותו מספר שעות עבודה בפחות ימים.

לעת עתה, הסוג היותר מוכר ורווח של גמישות בעבודה הוא עבודה מהבית. ממחקרים אחרים עולה, כי עובדים שעובדים מהבית, במשרה מלאה או רק חלק מהזמן, מדווחים על מוטיבציה גבוהה יותר, ועל נטייה קטנה יותר לנטישת הארגון לטובת ארגון אחר.

המחקרים מראים כי בקרב שיעורים ניכרים מהעובדים שעובדים מהבית, ניכרת נכונות גבוהה הרבה יותר לעבוד בשעות נוספות רבות, כלומר הרבה מעבר למספר שעות העבודה הרגיל.

עוד מראים המחקרים, כי התפוקה של עובדים מהבית היא גבוהה במידה מובחנת מהתפוקה של עובדי המשרד.

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה