שיתוף

בתחום הבטיחות והגיהות בעבודה יש שני מרכיבים שבארגונים רבים נוטים לזלזל בהם ולהתעלם מהנזקים שהם גורמים: אוויר לא נקי ורעש חזק מדי. אלא ששני אלה, תמימים ככל שהם נראים, עלולים לגרום נזקים לא קטנים לעובדים שלכם, לעיתים בלתי הפיכים. ונזקים לעובדים עלולים להביא בעקבותיהם תביעות. כדי להימנע ממצבים אלה, מוטל על מנהלי משאבי האנוש להקפיד על בטיחות העובדים גם במובנים אלה.

תלויים באוויר

מערכות מיזוג מרכזי יוצרות מיקרו אקלים ומשפיעות על גורמים חשובים רבים בסביבת העבודה של עובדי המשרדים. ארגונים שאינם מקפידים על מערכות מיזוג אוויר שעומדות בכללי הבטיחות עלולים לגרום כמה סוגי נזקים לעובדיהם בהם: כאבי ראש, חולשה, עייפות מתמדת, גירויים בעור, שיעול תכוף, גירויים בעיניים, יובש בגרון והדבקה במחלות.

אם כן, על אילו כללי בטיחות יש להקפיד בנוגע לנושא האקלים, המיזוג והאוורור במשרד:

  • טמפרטורת האוויר: שלא יהיה קר מדי או חם מדי. עובד שמתקרר ומפסיד ימי עבודה עלול בתנאים מסוימים לתבוע את המעסיק (למשל כאשר אין לו יותר ימי מחלה). הטמפרטורה המומלצת היא בדרך כלל 24-27 מעלות צלסיוס.
  • תנאי לחות המקשים על עבודת העובדים. כאשר תנאי הלחות מהווים בעיה, טמפרטורת המזגן העדיפה תהיה 22-23 מעלות צלסיוס.
  • יש להקפיד על ההוראות בנוגע למהירות זרימת האוויר של המזגן.
  • יש להקפיד על ההוראות בנוגע לכמות חילופי אוויר בשעה.
  • יש להקפיד על ההוראות בנוגע לאוורור נאות במקום העבודה.
  • יש להקפיד על ההוראות בנוגע להחלפת מסנני המזגן בתדירות מספיק גבוהה כדי להמנע מהצטברות חיידקים והדבקה.
  • יש להקפיד על ההוראות בנוגע להספקת חמצן במידה מספקת: במשרדים סגורים שאין בהם תחלופת אוויר טובה, נוצרת באוויר הצטברות של חמצן דו פחמני (הנפלט בעת הנשימה). ככל שרמת הפחמן הדו חמצני עולה, כך יורדת בהתאמה כמות החמצן במקום. לכן יש לדאוג לכך שהמיזוג יספק חמצן על פי כללי הבטיחות שנקבעו לכך בחוק.
  • יש להקפיד על ההוראות בנוגע לסילוק גזים מזיקים: במשרדים לא מאווררים יש הצטברות של גזים רעילים באוויר בהם פחמן חד חמצני, פורמאלדהיד, גזים הנגרמים כתוצאה מעישון סיגריות, שטיחים, התנדפות גזים מלוחות עץ, התנדפות גזים מסוגים שונים של דבק (אם נעשו במקום עבודות שיפוץ שונות), גזים הנפלטים ממכונות ועוד. במשרדים הממוקמים בקומות ראשונות או בקומת מרתף עלול להמצא גז ראדון שהינו מסרטן. על פי הכללים שנקבעו, אסור שבאוויר יצטברו גזים ברמה העולה על כ-25% מרמת החשיפה המותרת.

השאלה הגדולה היא בדרך כלל: האם מיזוג האוויר מחליף אוויר נקי המגיע מחוץ למשרד. בעקרון, הטענה הרווחת בקרב מומחי הבטיחות היא כי מיזוג אויר אינו מחליף אוויר ואינו מזרים אוויר טרי. מצד שני, ניתן לטעון כי אוויר חיצוני עלול להיות רווי בזיהום, תלוי במיקומו של המשרד.

לא להרעיש

מטרד מרכזי נוסף שמפר את כללי הבטיחות ועלול לגרום לבעיות לא קטנות למעסיקים הוא מטרד הרעש. אף שרעש במשרדים בדרך כלל לא גורם לנזקי שמיעה. עם זאת, רובם המכריע של המשרדים עובדים בשיטת החלל הפתוח. במקרים אלה עלול הרעש הסביבתי לגרום לעובד ללחצים נפשיים ולמתח. אף שנדיר למצוא עובדים שתובעים את המעסיק מסיבה זו, זה בהחלט אפשרי.

ברמה העקרונית, במשרדים יש כמה סוגים של רעש. על חלקם ניתן לשלוט בעוד שעל אחרים יש למעסיק פחות שליטה. מהם אם כן סוגי הרעש הבעייתיים שעלולים לגרום למטרד בטיחותי:

  • רעש שמגיע מחוץ למשרד, כמו למשל מתחבורה ציבורית, ממפעלי תעשייה קרובים ועוד.
  • רעש בתוך המשרד: מדפסות, צלצולי טלפונים, שיחות עובדים זה עם זה בקול רם מדי המפריע לעובדים אחרים.
  • רעש – בד"כ לא גורם נזקי שמיעה אך במשרדים שעובדים בשיטת המשרד

כדי לפתור את בעיית הרעש במשרד ניתן להקים בידוד אקוסטי, להקים חיץ זכוכית בין התאים, להכניס את המדפסות ושאר גורמי הרעש לתיבות בידוד, להחליש את צלצולי הטלפון, ולהקפיד על תרבות שיחה ועוצמת קול סבירה.

כתבות נוספות בנושא בטיחות בעבודה:

מבטיחים בטיחות: 5 סיכוני בטיחות במשרדים שיש להישמר מהם

תהיו בטוחים: למה מחייב החוק את המעסיקים להקפיד על כללי בטיחות במשרד

לא העברתם הדרכה רגולטורית בנושא בטיחות בעבודה? אתם עלולים להיתבע

אוכפים בטיחות: 3 אתרי תמ"א 38 נסגרו בגלל ליקויי בטיחות מסכני חיים

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה