שיתוף

האם רובוטים מבוססי בינה מלאכותית הינם יקרים יותר לחברה או זולים יותר לעומת העסקת עובדים אנושיים. זו השאלה שצפויה לטרוד את שיקוליהם של מנהלי משאבי אנוש רבים בשנים הקרובות.

התשובה לכך אינה טריוויאלית והיא תלויה בהרבה מאוד גורמים ושיקולים ובראשם שני השיקולים הבאים:

1 על אילו משימות מדובר: האם הגורם המרכזי בחשיבותו לגבי המשימות שאותן מיועדים הרובוטים והבינה המלאכותית לבצע במקום עובדים אנושיים הוא מהירות או יצירתיות.

2 מהן עלויות התחזוקה של הרובוטים ועלויות השירות של פלטפורמת הבינה המלאכותית, לעומת עלויות השכר, ההטבות, התנאים הסוציאליים, וההשקעה בהכשרתו של העובד, בשביעות הרצון שלו, בשימורו וכדומה.

יש מקרים בהם רובוט שמשולבת בו בינה מלאכותית יכול להיות חסכוני יותר לעומת עובד אנושי, במיוחד אם הרובוט מסוגל לבצע משימות ברמה גבוהה של דיוק ויעילות, וכאשר משימות אלה הן המשימות העיקריות של התפקיד.

לדוגמה, רובוט מסוגל לעבוד ברציפות ללא צורך בהפסקות, בלי לקבל ימי חופשה וימי מחלה, הוא לא מתעייף, התפוקה שלו אינה תלויה במספר השעות שהוא עובד, בשחיקתו המנטלית ובמצב רוחו, והוא לא דורש העלאות שכר, ימי גיבוש והטבות נוספות.

העלות הראשונית של רכישת רובוט משולב בינה מלאכותית והקמתו כדי שיתחיל לפעול עלולה להיות גבוהה יותר לעומת העסקת עובד אנושי. בנוסף, כאמור, לרובוט יש גם עלויות שוטפות עבור שירות, תחזוקה ותיקונים.

מנגד, במקרים מסוימים, עובד אנושי עשוי להיות חסכוני יותר מרובוט שמשולבת בו בינה מלאכותית, במיוחד אם המשימות שמוטלות על בעל התפקיד, דורשות רמה גבוהה של גמישות מחשבתית ויצירתיות.

יתרה מכך, יש מקרים בהם דווקא עובדים אנושיים יכולים להסתגל מהר יותר לנסיבות משתנות, ואף יכולים ללמוד ולהסתגל מהר יותר מאשר רובוט, על אף הבינה המלאכותית המשולבת בו.

פרט לכך, במקרים מסוימים, העלויות הכרוכות בגיוס עובדים אנושיים, הכשרתם והעלויות הכרוכות בגיוסם, העסקתם, קליטתם ושימורם, עשויות להיות נמוכות מהעלויות הכרוכות ברכישה והקמת פעילות של רובוט שמשולבת בו בינה מלאכותית.

בסיכומו של דבר, ההחלטה האם לרכוש רובוט משולב בינה מלאכותית או לגייס עובד אנושי לאותו תפקיד, תהיה תלויה בצרכים ובנסיבות הספציפיות של החברה. על מנהלי משאבי האנוש יהיה לשקול היטב את העלויות והיתרונות של כל אפשרות.

חשוב לציין, כי לפני מעט יותר משלוש שנים פרסמה חברת המחקרים האמריקאית McKinsey Global Institute סקר ממנו עלה, כי במהלך העשור הקרוב יעברו כ-30% מהתפקידים מידי עובדים אנושיים לידי הרובוטים. בארה"ב, לדוגמה, המשמעות היא שכ-800 מיליון עובדים יאבדו את מקור פרנסתם לטובת הרובוטים.

מחקרים אחרים מצביעים על כך שבמהלך שני העשורים הקרובים ילך ויגבר התהליך של העברת עבודות ותפקידים מידי עובדים אנושיים לידי רובוטים, ויגיע לשיעור של כמעט 50%.

במילים אחרות, יתכן שכמעט מחצית מהעובדים האמריקאים יאבדו במהלך 20 השנים הקרובות את מקום עבודתם לטובת רובוטים, ובהתאם לכך בשאר העולם.

עם זאת, יתכן מאוד שלאור התחזית שצפויים להתפתח הרבה מאוד סוגים חדשים של תפקידים, הדורשים הרבה מאוד יצירתיות ויוזמה אישית, יתכן שהעובדים האנושיים עצמם יעדיפו לעזוב מקומת עבודה שמתאימים יותר לרובוטים ויעדיפו לעבוד בתפקידים החדשים.  

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה