שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

הסגר הולך ומתפוגג וככל שיורדות המגבלות על היציאה מהבית, כך גוברת החשיבות של הקפדה במקומות עבודה על כללי הריחקו החברתי.

כל מנכ"ל וכל מנהל משאבי אנוש חייבים לזכור כל העת, כי אם תהיה התפרצות במקום העבודה, המקום יסגר לשבועיים לפחות וכל העובדים ששהו במקום ישלחו לבידוד.  

לכן, ככל שיותר עובדים חוזרים למקומות העבודה, כך גוברת החשיבות לשמירה על כללי הריחוק, ההיגיינה ולוודא שלא נכנס למקום העבודה עובד שיש לו חום של 38 מעלות או יותר.

כדאי ורצוי להכין את העובדים לכך שהמשרד שהם עזבו לפני כחודשיים הוא לא אותו משרד שהם חוזרים אליו.

כפי שמטמיעים תרבות ארגונית במגוון נושאים אחרים, כך יש להוסיף לתרבות הארגונית את נושא השמירה מפני הדבקות בנגיף הקורונה.

במילים אחרות, יש להטמיע בתרבות את הארגונית את המודעות לאחריות אישית של כל עובד, בכל הקשור לשמירה על כללי הריחוק וההיגיינה.

יש להסביר לעובדים שלקיחת אחריות אישית תהפוך את מקום העבודה לבטוח יותר, ובראש ובראשונה, תאפשר למקום להמשיך לעבוד ולא תאלץ את משרד הבריאות לסגור אותו לשבועיים של בידוד.

כדי להטמיע את הכללים החדשים בתרבות הארגונית ובה בעת לתת לעובדים תחושה שהם בטוחים,  תדרש קביעת מדיניות וכללים חדשים.

בנוסף, כאמור, תדרש הקמת מערך הסברה לעובדים לגבי החשיבות של הגבלת ההתפשטות הפוטנציאלית של הנגיף ולגבי החשיבות של שמירה הדדית על עצמם ועל העובדים שלצידם, בפרט אם יש עובדים שכלולים בקבוצות סיכון.

וכמו בכל משבר בקנה מידה עולמי, גם כאן, הפך משבר הקורונה קרקע פורייה לחדשנות טכנולוגית.

אחת הטכנולוגיות שכבר מדברים עליה בארה"ב מאפשרת ליצור שעון נוכחות מסוג חדש. אמנם, כאשר מעבירים את כרטיס העובד בשעון הנוכחות לא בהכרח חייבים לגעת בקורא הכרטיס. ובכל זאת, יש סכנה שכאשר עשרות ולעיתים מאות עובדים מעבירים את כרטיס העובד, לפחות חלקם יגעו שלא במתכוון בקורא עצמו.

לכן, אחד הפיצ'רים הבסיסיים של שען הנוכחות החדש יצטרך להיות האפשרות לקריאה ביומטרית של העובד, ללא מגע. הטכנולוגיה שמאפשרת לזהות אדם באמצעות קריאת גלגל העין החלה להתפתח כבר לפני יותר משני עשורים. כעת יהיה צורך ליישם אותה בכל מקום עבודה.

אבל זו לא התכונה היחידה שנדרשת לשעון הנוכחות מהסוג החדש. פרט לזיהוי ביומטרי על פי גלגל העין של העובד, השעון החדש יאפשר גם למדוד את חום גופו של העובד שניצב מולו.

כל הנתונים על כל עובד ישמרו במערכת ממוחשבת שתבצע מעקב אחר מצבם הבריאותי של העובדים.

כיון, ההוראות של משרד הבריאות דורשות שכל עובד יחתום על הצהרת בריאות עם כניסתו למשרד.

הממונה על הקורונה במקום העבודה אמור לאסוף את כל ההצהרות, לתייק אותן ולוודא שמתבצע מעקב.

אלא שכאשר כל ההצהרות ניתנות על גבי טפסי נייר חתומים, מן הסתם נוצר הרבה מאוד מגע יד אדם.

העובדים וגם הממונה על הקורונה בארגן נוגעים בטפסים עצמם, ואם יש עט אחד או שניים שכולם חותמים עליו אז שוב יש מגע יד אדם. וכאשר עובדים רבים מגיעים יחד לעבודה וכולם חותמים על הטפסים ליד אותו שולחן שאמור להיות מוצב בכניסה למשרד, אז גם על הריחוק של שני מטרים קשה מאוד לשמור.

פרט לכך, התהליך הידני נמשך זמן רב שהולך לאיבוד על חשבון שעות העבודה.

גם השימוש בכפפות חד פעמיות לא יועיל רבות לשמירה מפני העברת הנגיף באמצעות מגע, משום שכדי שהכפפות יהיו יעילות יש להחליף אותן בתדירות גבוהה מאוד, דבר שברוב המקרים לא יתבצע בפועל.

חשוב אמנם להציב בקבוק עם חומר מחטא לידיים בכניסה למשרד, אבל ספק רב אם כל עובד אכן יזכור לחטא את הידיים לפני שהוא נוגע בטפסים ובכל דבר אחר שקשור לכללי הכניסה לעבודה.  

לעומת זאת, שעון נוכחות המבוסס על טכנולוגיה שמזהה את העובד, יאפשר לבצע את הליך הכניסה לבניין בתוך שניות ספורות ובלי שום מגע יד אדם.

כל עובד יעמוד כמה שניות מול שעון הנוכחות החדש, והטכנולוגיה המוטמעת בו תזהה את העובד, תרשום את השעה בה הוא נכנס למקום העבודה ויצא ממנו, בה בעת היא תזהה את המדדים הבריאותיים של העובד (חום וכד) ותשגר את כל הנתונים למאגר שבו יתבצעו המיון והביקורת.

טכנולוגיה כזאת תאפשר לא רק לתעד בצורה מדוייקת ומהימנה את הנתונים של כל עובד (שעות כניסה ויציאה, מדדים בריאותיים וכד), היא גם תמנע את ההתקהלות של העובדים ליד דלת הכניסה ותאפשר לכל ההליך להתבצע במהירות ובלי עיכובים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה